יאיר לפיד בכנס באשדוד: "התחלנו לטפל בבעיית העוני במדינה, עד שביבי החליט לפטר אותנו"

יו"ר סיעת "יש עתיד" יאיר לפיד, הצליח לצלוח בשלום הפרעה של תושבת העיר, שהתפרצה לכנס הבחירות שהתקיים באולם הכנסים במלון לאונרדו * קרוב ל-800 מתושבי העיר מילאו את האולם ושמעו את שר האוצר לשעבר מבקר את ראש הממשלה: "אעשה כל דבר שאני יכול שבנימין נתניהו לא יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל"

את הביקור של יאיר לפיד, יו"ר סיעת "יש עתיד", בעיר הנמל אפשר לחלק לשניים. מצד אחד הצלחה לאור העובדה שקרוב ל-800 מתושבי העיר הגיעו לשמוע אותו באולם הכנסים במלון לאונרדו, כאשר בחוץ נותרו עוד לא מעט מאוכזבים. מצד שני, רוב הנוכחים הצביעו בבחירות האחרונות ל"יש עתיד", כך שיש כאלה שטענו שלפיד "שכנע את המשוכנעים". בכל מקרה, יו"ר מטה הבחירות של "יש עתיד" באשדוד דודו קקון, בהחלט יכול לסמן לעצמו וי גדול על ארגון ערב מוצלח. שעות אחדות לאחר הכנס קקון התבשר על מות אביו, וכמובן עצר כל התעסקות בבחירות עד לסיום ימי השבעה.

כך או אחרת, לפיד פתח את הערב ואמר: "בזכות הכוח שנתן לנו מעמד הביניים הישראלי עשינו בזמן קצר את מה שמפלגות אחרות לא הצליחו לעשות במשך שנים, למרות שהייתה לנו התחלה קשה. סגרנו גרעון של 4.3% ובור תקציבי של יותר מ-40 מיליארד שקל שהושאר לנו על ידי הממשלה הקודמת. צמצמנו את הממשלות המנופחות ל-18 שרים בלבד וביטלנו את השרים 'בלי תיק'. הכרחנו את התאגידים הגדולים לשלם מס על הרווחים הכלואים וגבינו מהם 4.5 מיליארד שקל לטובת הציבור. קידמנו את הגבלת שכר הבכירים במגזר הפיננסי וקיצצנו את תקציבי המוסדות שאינם מלמדים ליב"ה. הגשנו תקציב חברתי, שמגדיל ביותר מ-10 מיליארד שקלים את ההשקעה במשרדים חברתיים: בחינוך, בבריאות, ברווחה ובביטחון הפנים. תקציב שאין בו העלאת מיסים. תקציב שיש בו תכניות סדורות, מוכנות, אמיצות. אבל נתניהו טרפד אותו. אז עכשיו, במקום להרחיב את בתי הספר של החופש הגדול ל-400,000 תלמידים, מעמד הביניים ישלם על הקייטנות של הילדים שלו 500-1,000 שקל יותר לילד. התקציב של 'יש עתיד' היה מביא לקיצור זמני התורים בבתי החולים, מקטין את הצפיפות בכיתות, מגדיל את הסיוע לניצולי השואה, נותן הנחה של עד 240,000 שקל לזוגות צעירים בקניית דירה ומשנה את שוק הנדל"ן עם בניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך ועם שיא של שיווקי קרקעות".

לאחר דבריו של לפיד התקיים שיח פתוח עם המשתתפים בכנס, אשר ביקשו להציג ליו"ר המפלגה, שאלות בנושאים החשובים להם. פליקס תושב אשדוד שאל: "לדעתי, העוני במדינה צריך להיות הנושא המרכזי של הבחירות האלה, הנושא חייב פתרון מעמיק. מלבד זאת, אני יודע שיצרת מקומות עבודה לדתיים, אבל רציתי לדעת מה עשית למען העסקים הקטנים?"

 

"הדבר שהכי קשה לי איתו בהחלטה של ראש הממשלה ללכת לבחירות הוא נושא העוני", ענה לפיד. "תקציב 2015 שהגשנו, היה אמור לטפל בדיוק בבעיה הזו. זה בסדר שראש הממשלה רצה לפטר את שרי 'יש עתיד' מהממשלה, אבל הוא יכול היה לחכות חודש אחד, שנעביר את חוק התקציב. התקציב הכי חברתי שהיה פה בשנים האחרונות. זו הייתה הזנחה פושעת לא לעלות 190,000 קשישים מעל קו העוני, וזה מה שתקציב 2015 היה אמור לעשות. לגבי עסקים קטנים אנחנו עשינו סדרה של צעדים משמעותיים עבור כל עסק ועסק. הבאנו לביטול חישוב מס מאוחד, יצרנו את "מע"מ תמורת מזומן" ותיקנו את החוק שמאפשר לשלם את המע"מ רק כשנכנס הכסף לקופת העסק".

בני שאל: "אתה מוכן לספר לנו בקצרה איך הצלחת לתפקד ללא ניסיון במשרד האוצר?".
"שר האוצר לא צריך להיות כלכלן. הוא עוסק בסדרי עדיפויות לאומיים. כשר אוצר, כשטיפלתי בעוני בשכונה מסוימת, הייתי צריך להחליט מה הדרך הנכונה להשקיע את הכסף. ברווחה של ההורים או בילדים? ולשאלות מסוג זה אין תשובה אחת. אלו סדרי העדיפויות שאתה, כשר אוצר, מתעסק איתם יום יום שעה שעה. ביטחון או חינוך, פריפריה או מרכז בזה מתעסק שר האוצר. אחרי שהוא מגבש תפיסה הוא קורא לכלכלנים ומתחילים לעבוד. בסופו של דבר, זה מבחן מנהיגות אם אתה יודע לכנס אנשים ולגרום להם לעבוד למען המטרה שהצבת. זאת גם הסיבה שבשנה ושמונה חודשים עשינו יותר ממה שמפלגות אחרות עשו פה במשך שנים", השיב לפיד.

לסיכום אמר לפיד לנוכחים: "נתניהו הוביל אותנו לבחירות מיותרות כי הוא פחד להעביר תקציב חברתי ואת תוכנית הדיור כי הוא נכנע ללחצים של גורמים אינטרסנטים וחברי מרכז ליכוד. נתניהו העדיף את טובתו האישית על פני טובת הציבור. אנחנו נמשיך מאיפה שהפסקנו, הכל מוכן. רגע אחרי הבחירות התוכניות ייצאו אל הפועל. הכי חשוב, צאו להצביע".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך