ועדת הכלכלה: זיקוקי דינור המשמשים את הפלסטינים, מגיעים דרך נמל אשדוד

הוועדה אסרה ייבוא של זיקוקים אלו, כיוון שהם משמשים את הפלסטינים, בעימותים נגד צה״ל

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) לאסור בקביעות ייבוא זיקוקי דינור מהסוג המשמש פלסטינים לירי בזמן עימותים עם כוחות הביטחון.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שיזם את ההצעה אמר כי "זהו צעד נוסף במכלול צעדים שאני מוביל על מנת להילחם בתופעות הטרור בירושלים בפרט ובמדינת ישראל בכלל. הפלסטינים יורים את הזיקוקים הללו בכינון ישיר לעבר כוחות הביטחון, דבר שמהווה סכנת חיים, לכן פעלתי לשינוי הוראות הפתיחה באש במטרה לאפשר לכוחות הביטחון לפגוע במי שיורה זיקוקים, לצד האיסור על הייבוא שלהם".

עוד עלה בוועדה כי מניסויים שנערכו הוכח כי בקוטר ובמרחק מסוים עלולים הזיקוקים לגרום לפגיעות קשות וקטלניות. על פי הערכות שנעשו בשנה שעברה, לעבר שוטרים בעיר נורו אלפי זיקוקים וכמה מהם נפצעו מהירי: אחדים מהם סבלו מכוויות, ואחרים מפגיעה קשה בעור התוף. ככל הנראה, שלושה מתוכם איבדו את השמיעה באוזן אחת. הזיקוקים נורים בכינון ישיר מכוורות של 20 או 25 יחידות.

במהלך השנה החולפת הפכו הזיקוקים לפופולריים ביותר בקרב צעירים פלסטינים המעורבים במהומות – ורק האבנים נותרו פופולריות יותר. גל אלימות שהיה בירושלים בשנה שעברה אף זכה לכינוי "אינתיפאדת הזיקוקים". לפני כשנה אישרה הממשלה את החמרת הענישה על מי שמשתמש בזיקוקים עד לעשר שנות מאסר.

בניגוד לכלי נשק אחרים, הזיקוקים אינם מוברחים דרך מנהרות או מעל לגדר הגבול – הם נכנסים לארץ מנמל אשדוד. להערכת המשטרה, הזיקוקים שמשמשים את המתפרעים הפלסטינים נמכרים להם על ידי רשתות יבוא ישראליות, שמכניסות את הזיקוקים כחוק לארץ.

במשטרה ובמשרד הכלכלה מחלקים את הזיקוקים לארבע קבוצות. בקבוצה הראשונה נמצאים הזיקוקים הקטנים, המשמשים במסיבות יום הולדת ועל עוגות בבתי הקפה. זיקוקים אלה אינם מהווים סכנה. בקבוצה השנייה נמצאים זיקוקים בגודל 20 עד 40 מ"מ. זיקוקים אלה משתייכים לקבוצה הבעייתית ביותר, המשמשת את הפלסטינים המעורבים במהומות. שתי הדרגות הגבוהות ביותר – בגודל של 300 מ"מ ומעלה – משמשות מפעילי זיקוקים מקצועיים, ונמצאות תחת מגבלות קשות ליבוא ושיווק.

על פי חוק, יש לקבל היתר מיוחד ליבוא ולהפעלת זיקוקים מהדרגה השנייה. בארץ פועלים כיום פחות מעשרה יבואנים וכ-600 מפעילים מורשים (על פי הערכות ישנם עוד לפחות פי שניים מפעילים בלתי־מורשים). המפעיל יכול לרכוש מהיבואן זיקוקים באיזו כמות שהוא רוצה, אבל אסור לו לאחסן אותם. לכן, חושדים במשטרה, כי ישנם מפעילים שרוכשים את הזיקוקים מהיבואנים, אך לא משתמשים בכולם וסוחרים בהם. אלו הזיקוקים שמגיעים לבסוף לשטחים ולמזרח ירושלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך