מותו של ארכי מחבל

מי היה חסן נסראללה? במשך 32 שנה שימש המחבל חסן נסראללה כמנהיג חיזבאללה, והיה אחראי לרצח אזרחים ישראלים וחיילים רבים. בתקיפה עוצמתית ומדויקת חוסל המאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות - שהובילו לאלפי פעולות טרור נגד ישראל וברחבי העולם. פרופיל מיוחד של אחד מהטרוריסטים המבוקשים ביותר, שכבר לא על הכוונת.

בשישי בשעות הערב, יצא לדרך מבצע "סדר חדש". מטוסי קרב, בהכוונה מודיעינית מדויקת, תקפו בעוצמה במרחב דאחייה שבביירות – האזור בו ממוקמת המפקדה המרכזית של חיזבאללה, מתחת לבניין מגורים. בעת התקיפה, שהתה במקום צמרת הארגון שעסקה בתיאום פעילויות טרור נגד ישראל, ובראשה – חסן נסראללה, שחוסל. במהלך התקיפה, מטוסי חיל האוויר הטילו 80 פצצות מסוג "ברד כבד" במשקל טונה כל אחת.

מנהיג חיזבאללה התחיל את דרכו ב-1976, בעודו רק בן 16, כאשר נסע לעיראק ופגש את עבאס מוסוואי, שלימים הולך לכהן כמזכ"ל חיזבאללה. שם, הצטרף לתנועה האסלאמית השיעית "אלדעוה", אשר בעתיד רבים מחבריה יצטרפו לארגון הטרור.

בשנת 1982, יחד עם גורמים שיעים נוספים ובסיוע איראני, הקים את חיזבאללה, ומונה לאחראי אזור ה"בקאע" שבלבנון – בהיותו בן 22 בלבד. שלוש שנים לאחר מכן, הפך לסגן יושב ראש מועצת ביירות, אחת משלוש הזרועות של המיליציה באותה עת, ובזמן קצר הפך לאחראי הארגוני והצבאי בעיר. זאת לצד הכובע השני שלו – חבר בלשכה המדינית של הארגון.

ב-1987 הפך ל"ראש המועצה המבצעת", ומתוקף זאת, כיהן כחבר במועצה העליונה של הארגון – תואר אשר התחלף כאשר מוסוואי חוסל בשנת 1992, והפך את נסראללה למנהיג חיזבאללה במשך 32 שנים.

נסראללה היה למקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, והוביל את היווסדות "כוח רדואן" – יחידת העילית של הארגון, אשר מטרתה לחדור לשטחי ישראל, לכבוש אזורים הסמוכים לגליל ולבצע טבח רצחני ביישובים, בדומה לאירועי השבעה באוקטובר.

לאורך השנים הוא יזם, תכנן והוציא לפועל אלפי פעולות טרור נגד אזרחי ישראל ומדינות נוספות בעולם, וכן היה אחראי לרצח של ישראלים רבים, ביניהם חיילים. בנוסף, תחת שלטונו, לבנון הפכה לבסיס מחומש באמצעי לחימה מתקדמים ומדויקים לטווחים שונים המופנים נגד ישראל והאזור כולו.

בשישי, יחד עם לי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים, חוסל חסן נסראללה בתקיפת מטוסי קרב של חיל האוויר ובהכוונה מדויקת של אגף המודיעין ומערכת הביטחון.

blank
בהיותו בן 22 בלבד. הפך לסגן יושב ראש מועצת ביירות. בצעירותו.

אגב הלבנונים תומכי חיזבאללה רואים במותו של נסראללה בגידה איראנית. השיעים בלבנון, קוראים להחרים את השליט האיראני – שהנציג ששלח לתמוך בנסראללה, חוסל ביחד איתו במתקפה בדאחייה. לאחר החיסול כבר סיפרו רבים ברחובות ביירות סיפורים על התרחקות איראן מנסראללה, על חינו שסר בעיני המנהיג חמינאי.

לגבי החיסול המודיעין היה צריך להצביע על העומק המדויק והמיקום המדויק של אותו חדר דיונים במתחם התת-קרקעי בדאחייה בביירות שבו נסראללה ואנשיו כונסו לגבש מדיניות ואסטרטגיה להמשך המלחמה. המודיעין הוא שאפשר לקבוע בדיוק את הזווית והגובה שממנו יוטלו הפצצות חודרות הבונקר, כדי שיחדרו ויתפוצצו בעומק הנכון בתוך מערכת החדרים הנכונה, כולל חדר הדיונים. כשהכל נסגר סביב נסראללה, האישור ניתן.

בנאום האחרון שלו לפני חיסולו אמר: "לא אדבר על הזמן, הצורה והמקום. התגובה תגיע", אמר – ואיים: "התוקפנות היא גדולה וחסרת תקדים, והיא תעמוד בפני חשבון קשה וגמול צודק. ממקום צפוי או לא צפוי". הוא האשים כי ישראל התכוונה לחסל בשתי המתקפות השונות 5,000 בני אדם – כוונתו מן הסתם לאנשי חיזבאללה – וכי "האויב הפר את כל הקווים האדומים במעשה הזה"……הוא לא ידע אז שיש עוד קו אדום אחד מבחינתו שעוד יחצה….

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך