האשדודים שמגינים על חופי אשדוד

פלגה 916 של חיל הים מבצעת פעילות ביטחונית מדהימה בחופי אשדוד, כאשר עשרות לוחמים בפלגה המצטיינת הם בני העיר

פלגה 916 של חיל הים היא ראי של החברה הישראלית. משרתים בה לוחמים ולוחמות, בהם עולים חדשים, חיילים בודדים ובני ישיבות. בשבוע החולף קיבלה הפלגה (המקבילה לגדוד בחילות הירוקים) את פרס הרמטכ"ל, לאחר שזכתה במקום הראשון בבית הגדודים. היא אף זכתה בצל"ש מפקד אוגדה. הסיבות שבזכותן זכתה היחידה באות ההצטיינות הן רבות, מהפעילות המבצעית ב"צוק איתן" ועד המעורבות החברתית בקהילה. "פלגה 916 עוסקת בביטחון שוטף ימי לאורך החוף הדרומי של מדינת ישראל", מסביר מפקד הפלגה סא"ל ליאב זילברמן בראיון לעיתון "המגזין". "זכינו בפרס על היקף הפעילות המבצעית שהיינו שותפים לה יום-יום, שעה-שעה, ממרכז עד דרום המדינה. בזמן הלחימה ב'צוק איתן' תרמנו מהיום הראשון ועד האחרון באינטנסיביות. תקפנו מהים מטרות טרור של חמאס, מטרות תשתית, משגרים, חוליות, היו לנו הישגים מבצעיים רבים. בנוסף הפגנו הצטיינות בנושא הטיפול בפרט, יש אצלנו שילוב אוכלוסייה כמו עולים חדשים, חיילים בודדים, בני ישיבות, הצטיינות בנושא מערך המילואים, וביוזמות חיצוניות הכוללות תרומה לקהילה".

האויב מנסה להשתמש בים כדרך מילוט

הציר הימי הפך לעסוק יותר בגלל הסגירה של הציר היבשתי. המנהרות שנסגרו ופעולות האכיפה היבשתיות, גורמות לחמאס ולארגונים אחרים לנסות להשתמש בים כדרך מילוט. פה נכנסת פלגה 916 לתמונה. "יש לנו חיכוך יום יומי עם דייגים עזתים בשמירה על אזורי חיץ", אומר סא"ל זילברמן, "היכן מותר והיכן אסור לדוג. החיכוך מביא למצב שאנחנו מבינים שתחת מעטה הדייג נמצאים החמאס וארגוני טרור נוספים, שמנצלים זאת לאיסוף מודיעין, ולניסיונות הברחות אמצעי לחימה מהים לעזה. אנחנו מסכלים את הניסיונות הללו בצורה מוצלחת פעם אחר פעם. בפעילות שלנו יש גורמי סיכון כמו כל לוחם בצה"ל שנמצא מול אויב. אנחנו נוקטים בכל האמצעים, מתחקרים ולומדים מ'צוק איתן' במה היינו טובים במה להשתפר, וכך מתכוננים בשגרה וגם לעתיד אם יהיה סבב נוסף, להיות חזקים ומוכנים. יש לי הרבה לוחמים תושבי אשדוד, שזו גאווה גדולה לעיר, והם אומרים לי: 'אני מגן על הבית שלי, תרתי משמע'. השליחות שלהם, השמירה על הבית, הופך לדבר מאוד מוחשי".

מעורים בקהילה

היחידה, כאמור, נמצאת באשדוד, ומקיימת פרויקטים של תרומה לקהילה סביב העיר אשדוד. "יש פרויקט שותפות עם עמותת 'אתגרים', שמטפלת בנוער עם מוגבלויות דרך פעילות ימית. שותפות עם עמותה שמתנדבת בבתי ניצולי שואה, אנחנו מגיעים פעם בשבועיים-שלושה למועדונית של נוער עם מוגבלות שכלית", מפרט סא"ל זילברמן. "לאחרונה התחלנו להתנדב בפנימייה באזור נתניה עם נוער בסיכון. אנחנו מנסים לגעת בכמה פרויקטים במקביל, בצורה הכי טובה שאנחנו יכולים. ללוחמים זו תחושת סיפוק אדירה, קבלת האחר, הם שמחים שהם נותנים מעצמם".
בנוסף, אחת לשנה מתקיימים אירועים בשיתוף עיריית אשדוד בבית "יד לבנים" ובגן אלישבע, שם נערך האירוע השנתי לחללי צה"ל מחיל הים, ביום העצמאות הבסיס פתוח, וכמובן אין לשכוח את הקשר עם נמל אשדוד. "היחידה הפכה לחלק בלתי נפרד מהעיר, וב'צוק איתן' הרגשנו את החום והאהבה של תושבי העיר על בסיס יום-יומי. אזרחים מקסימים הגיעו, חילקו מכתבים וחבילות שי והרעיפו עלינו אהבה".

יש לוחמות בין הלוחמים ביחידה?
"בפלגה יש יחידת סנפיר, שבכלי שיט קטנים מבצעת פעולות אבטחה. היחידה פתוחה גם לנשים, והן נחשבות ללוחמות. חצי מיחידת סנפיר הן לוחמות, שעושות הכול בצורה שווה ועומדות בכל אתגר. פתיחת הערוץ הזה ללוחמות הפך אותו לבין הקורסים הכי נחשבים בצה"ל. שילוב הנשים הלוחמות אף הוא צוין לטובה בפרס שקיבלנו מהרמטכ"ל".

שומרים על הבית – גאווה לעיר

נוכחות הלוחמים תושבי אשדוד מורגשת בפלגה. "בכל צוות שלי יש לי לפחות 1-2 אשדודים", אומר סא"ל זילברמן, "בעיני הם מלח הארץ, חבר'ה איכותיים, בעלי מוטיבציה, בעלי ערכים, הם מתקדמים בתפקידי מפתח בספינה: סגן, צ'יף שהוא אחראי מכונות, כולל מפקדי דבורות, חובלים, זו גאווה גדולה לעיר". מסלול ייחודי נוסף בפלגה הוא שילוב בני ישיבות. גם כאן נמצאים בני ישיבה מאשדוד. נתון שנעים לשמוע במיוחד לאחר שביום שני השבוע צעירים חרדים חסמו את צירי תנועה ראשיים בעיר, וערכו הפגנה אלימה בעקבות מעצרם של ארבעה תלמידי ישיבה שנעצרו, לאחר שלא התייצבו בלשכת הגיוס. סא"ל זילברמן מספר כי הם היחידים בחיל הים שמשלבים בני ישיבות. הם משרתים שנה ו-4 חודשים, ואחר כך ממשיכים ללימודים בישיבה. "הכמות גדלה משנה לשנה, ואנו רואים בכך יתרון משמעותי: ראשית, אלה חבר'ה איכותיים עם מוטיבציה גבוהה, חינוך ואהבת הארץ. הם גם מתקדמים מהר בהסמכות, ובנוסף זה מייצר מרקם מאוד מיוחד בפלגה, סוג של ראי של החברה הישראלית. יש בפלגה חילוניים, דתיים, עולים חדשים, לוחמים בתהליכי גיור. הכול מהכול, זה מוצלח וגדל משנה לשנה".
כששומעים על הישגי היחידה וההרכב המגוון שבה, מבינים מדוע מגיע ללוחמים ולמפקדים לזכות בכבוד הגדול שמציב אותה במקום הראשון בבית הגדודים כגדוד המצטיין של צה"ל. "אלה לוחמים מעולים, שעושים עבודת קודש 24 שעות ביממה כל השנה", מסכם סא"ל זילברמן. "במהלך כל השירות הם נותנים את הנשמה, כמעט לא יוצאים הביתה, ומשרתים מתוך אמונה אמיתית. ההכרה וההוקרה מגיעה להם".

 

הצל"ש ופרס ההצטיינות

פלגה 916 עוסקת בביטחון שוטף ימי לאורך החוף הדרומי של מדינת ישראל. בתאריך ה-8.7.14 התגלתה חוליית מחבלים, אשר נחתה בחוף הים ליד קיבוץ זיקים ואשר תכננה לבצע פיגוע טרור בקרב חברי הקיבוץ ובקרב חיילי צה"ל באזור. סיירת "כריש" הסתערה על חולית המחבלים, ובקרב שהתפתח במקום נהרגו שניים מהמחבלים שביקשו לזרוע הרג בתושבי האזור. בהמשך מערכת "צוק איתן", פעלו מפקדי פלגה 916 ומפקדות היחידה, הלוחמים והלוחמות, ללא לאות, כדי להסיר כל איום של מחבלים לפגוע מהים בתושבי מדינת ישראל ובחיילי צבא ההגנה לישראל. הפלגה לחמה ברציפות לאורך כל המערכה ופגעה במטרות רבות של מחבלים ברצועת עזה. פעילות הפלגה פגעה באופן משמעותי ביכולת המחבלים לירות טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. פלגה 916 סייעה ללוחמי כוחות היבשה, האוויר והים למלא את משימותיהם בהצלחה, כל זאת בעזרת שיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו ובאיכותו. הפלגה הראתה במעשיה אומץ לב, דבקות במשימה לאור המטרה, יוזמה והתקפיות ונכונות לבצע את תפקידיה גם תוך סיכון אישי. על כן, זכתה הפלגה בצל"ש מפקד אוגדה ובפרס יחידות מצטיינות רמטכ"ל.

"בכל צוות שלי יש לי לפחות 1-2 אשדודים", אומר סא"ל זילברמן, "בעיני הם מלח הארץ, חבר'ה איכותיים, בעלי מוטיבציה, בעלי ערכים, הם מתקדמים בתפקידי מפתח בספינה: סגן, צ'יף שהוא אחראי מכונות, כולל מפקדי דבורות, חובלים, זו גאווה גדולה לעיר"

סא"ל זילברמן: "אנחנו מבינים שתחת מעטה הדייג נמצאים החמאס וארגוני טרור נוספים, שמנצלים זאת לאיסוף מודיעין, ולניסיונות הברחות אמצעי לחימה מהים לעזה. אנחנו מסכלים את הניסיונות הללו בצורה מוצלחת פעם אחר פעם"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך