רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

עו"ד דותן לינדנברג
צילום: דודי פיינר

ניתוח קיסרי יכול להיקבע מראש או "בזמן אמת" וזוהי איננה פרוצדורה רפואית נדירה כלל. למעשה, כ-1 מכל 4 מהלידות הראשונות בישראל מגיעות לחדר הניתוח. רשלנות רפואית בניתוח קיסרי עלולה לבוא לידי ביטוי בהיבטים שונים, כגון:

  • רשלנות בעצם ההחלטה על ניתוח קיסרי מתוכנן למרות אפשרות לבצע לידה רגילה.
  • רשלנות בעיכוב בקבלת החלטה למעבר לניתוח קיסרי בזמן אמת.
  • רשלנות רפואית בניתוח עצמו.
  • רשלנות רפואית בטיפול ביולדת או ביילוד לאחר הניתוח הקיסרי.

בדומה לכל ניתוח, גם רשלנות רפואית בניתוח קיסרי יכולה להיות כרוכה בהעדר קבלת הסכמה מדעת של היולדת לביצוע ההליך. בפרט אם הניתוח נקבע מראש מבלי שהצוות הרפואי הציג בפני היולדת את מלוא הסיכונים שכרוכים בו, כמו גם את האפשרויות האחרות שעומדות על הפרק, ככל שישנן.

האם צריך לקבל הסכמה מדעת גם בזמן חירום? חשוב לציין שהסכמה מדעת לניתוח קיסרי צריכה להינתן גם אם ההחלטה מתקבלת בעיצומה של הלידה, אך כמובן שבסטנדרטים אחרים מניתוח שנקבע מבעוד מועד.

הוכחת רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

הוכחת רשלנות רפואית בניתוח קיסרי תלויה בראש ובראשונה בהבדל בין ניתוח חירום לניתוח ידוע מראש. במידה שמדובר על ניתוח חירום, התביעה יכולה לעסוק בסוגיות כמו עיכוב במעבר מהלידה הרגילה, או החלטה על ניתוח קיסרי למרות אפשרות להמשיך את הלידה באמצעים אחרים. תביעות מסוג זה יורדות לפרטי פרטים מבחינת לוחות זמנים, כולל ממש מעקב אחר המסמכים הרפואיים שתיעדו את הלידה דקה אחר דקה.

בתביעות שבהן הניתוח נקבע מראש הרשלנות יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים מעט אחרים. לדוגמה, אי קבלת הסכמה מדעת מלאה על ידי היולדת, המלצה על ניתוח קיסרי למרות חלופות אחרות, רשלנות בביצוע או פענוח של בדיקות הריון באופן שהוביל לקבלת החלטה שגויה על הצורך בניתוח קיסרי וכדומה.

בין אם הניתוח נעשה כפרוצדורת חירום ובין אם בהחלטה מוקדמת, רשלנות רפואית בניתוח קיסרי יכולה להיגרם גם בניתוח עצמו או בטיפול ביולדת והתינוק לאחר מכן (כמו בכל ניתוח אחר).

פיצויים בגין רשלנות בלידה

פיצויים בגין רשלנות רפואית בניתוח קיסרי נקבעים בהתאם לנזק שנגרם בפועל. אם התוצאה של הרשלנות הובילה למוות של היולדת או היילוד או לנכות קשה, הפיצויים ייפסקו בסכומי עתק ויטפסו תדיר עד כדי מיליוני שקלים. לדוגמה:

10.5 מיליון שקלים בגין ניתוח קיסרי מיותר שהוביל ללידה מוקדמת – בית המשפט המחוזי בירושלים פסק פיצויים בסך יותר מ-10 מיליון שקלים בעקבות אבחון לקוי בבית החולים שהוביל לביצוע ניתוח קיסרי בלידה מוקדמת בשבוע 31 בלבד. הילד נולד במשקל של פחות מ-2 ק"ג, מצבו הרפואי התדרדר במהירות והוא נותר כשהוא סובל משיתוק מוחין קשה ונכויות נוספות[1].

7.5 מיליון שקלים בגין דחיית ניתוח קיסרי – יולדת בהריון שני הגיעה לבית החולים לביצוע ניתוח קיסרי שנקבע מראש אך הרופאים החליטו, לאור המוניטור העוברי, לבטל את הניתוח ולעבור ללידה רגילה. בשלב מסוים התדרדר מצב העובר, היולדת הועברה לניתוח קיסרי חירום, אך הילד נולד כשהוא ללא נשימה. הצדדים הגיעו לפשרה במסגרתה בני המשפחה קיבלו פיצויים בסך כ-5 מיליון שקלים, בתוספת לכ-2.5 מיליון שקלים מהביטוח הלאומי[2].

מעניין לציין שגם אם הניתוח הסתיים בהצלחה ובלידת ילד בריא, אבל היה אפשר להימנע ממנו, ייתכן ויש עילה לתביעת רשלנות. הנה, למשל, בית המשפט השלום בתל אביב פסק לאחרונה פיצויים בסך 200,000 שקלים לאישה אשר עברה ניתוח קיסרי בגלל אבחון שגוי של מצג עכוז, וזאת למרות שהיא הייתה יכולה לעבור לידה רגילה (הפיצוי נפסק בשל פגיעה באוטונמיה, כאב וסבל ועזרה צד ג')[3].

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך