מדינת ישראל נמצאת עדיין במלחמה ולא כל ילדי ישראל יזכו ללכת לבית הספר ולקיים שגרת לימודים רגילה. אם הכל יתנהל כשורה אז באשדוד, 58,714 תלמידים יתחילו את שנה"ל תשפ"ה ב-1/9/2024, ויפגשו למעלה מ-3,500 אנשי חינוך, בכל המגזרים החינוכיים.
במסיבת העיתונאים שקיים ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בלשכתו, בהשתתפות צמרת מינהל החינוך בראשות אריה מימון, יו"ר ועד הורים עירוני ואנשי התקשורת, אמר ראש העיר כי תקציב החינוך לשנה"ל הבעל"ט עולה על מיליארד שקלים והוא המרכיב הגבוה ביותר בתקציב העירייה. התקציב הרגיל יעמוד השנה על 849 מיליוני ₪ ותקציב הפיתוח וההצטיידות על 257 מיליוני ₪.
שנה"ל האחרונה (תשפ"ד) היתה מורכבת ומאתגרת בשל "חרבות ברזל". בשנה זו רכשנו והצבנו כ- 100מרחבים מוגנים למוסדות חינוך ורווחה, חיזקנו את מעמד היועצות בבתיה"ס ובגנים, התמודדנו עם תוכנית לימודים והצענו פתרונות המותאמים לנסיבות (קפסולות, למידה מרחוק, ימי לימוד לפי שכבות גיל…) ודאגנו שהחזרה ללמידה תהיה מדורגת ובטוחה. בשל אילוצי המלחמה חלק מהתוכניות לא בוצעו במלואם אך דאגנו לבצע הארכת לימודים בתוך הקיץ, עד לאמצע אוגוסט. כמו כן חילקנו 1,300 מחשבים ללמידה מרחוק.
החזרה ההדרגתית ללימודים נעשתה באופן מתואם ובטוח ורק לאחר שנעשה ריענון להנחיות פקע"ר וכל התלמידים והצוות החינוכי תורגלו כיצד להתנהג בזמן אזעקה ובכלל. כמו כן הושקע מאמץ גדול ומרוכז על מנת לצמצם פערי לימוד ויישום תכניות בשל המלחמה.
שנה"ל החדשה (תשפ"ה) חייבה אותנו להיערכות כפולה. הראשונה התמקדה בתהליכי "חזרה לנורמליות" והשניה בהמשך פעילות רגילה כפי שנערכים בכל שנה. סך הפעולות כללו: מיפוי, תכנון ושיקום תחום לימודי המדעים בשיתוף מכון וייצמן, בדגש על היסודיים, הכפלת תקציבי מוסדות החינוך המיוחד והכללת תכנית "גפן" לחינוך המיוחד, הרחבה משמעותית של תכניות ההייטק והסייבר בתיכונים, פיתוח תכניות המצוינות בחטיבות הביניים, המשך פיתוח מקצועי של רכזי המקצוע, בדגש על מצוינות.. ועוד. כל זה כמובן לצד המשך הכשרה של הצוותים החינוכיים, פיתוח תכנים ותכניות חדשות, קידום יעדים ומטרות עירוניות ובית ספריות.
נתוני הבגרות לשנת תשפ"ג מלמדים על מערכת חינוך מצוינת עם 96% הצלחה ו-0.6 אחוזי נשירה בלבד. מדובר בהישג מצוין למוסדות המפוקחים ע"י משרד החינוך ועל יציבות מרשימה בהישגי התלמידים. 16% מהתלמידים זכו לתעודת בגרות בהצטיינות לשנת תשפ"ה, עליה נוספת ביחס לשנה קודמת. ראש העיר ציין כי אשדוד מובילה את מחוז דרום באחוזי הבגרות במדעים והיא עומדת מעל הממוצע הארצי. בהקשר לנתוני הבגרות הוא ציין כי למען ההגינות כלפי מנהלי ומורי בתי הספר, יש להציג את שני הגרפים: גרף של ציוני הבגרות ברמה הכוללת וגרף של ציוני הבגרות במוסדות המפוקחים, וביקש מהתקשורת להביא את שניהם לידיעת הציבור. ראש העיר סיים בהודעה כי גם השנה נקלטו מנהלים חדשים למוסדות החינוך, עליהם דיווחנו בהודעה נפרדת. "אנחנו מאמינים בכוחו של מנהל ומנהלת טובים לקדם את מוסדותיהם ולהגשים את יעדי המערכת" אמר.
אריה מימון, ראש מינהל החינוך, השיב לשאלות עיתונאים וציין כי אשדוד מובילה כיום מגמה חדשה לפיה מוסדות חרדיים מוכנים להשתלב במערכת החינוך הממלכתית וללמד לימודי ליבה. המערכת העירונית מעניקה כמובן את כל הכלים על מנת לסייע בהצלחתה של מגמה זו. כמו כן צוינו תכניות מיוחדות כדוגמת המהפכה השקטה בתחום הגיל הרך והיפוך הפירמידה כך שיותר ויותר תשומת לב מוכוונת לגיל זה. או מיזם "החינוך המעצים", עליהם האריך ראש העיר וציין כי אשדוד היא חלק מפיילוט ארצי בנושא. או ההשקעה בהכשרת מורים במקצועות המדעיים שיובילו את התלמידים ל-5 יח' במדעים. נושא זה זוכה לתשומת לב מיוחדת לאור מצוקה ארצית במורים מקצועיים בתחומי המדעים.
אנו מאחלים לתלמידים ולכל אנשי החינוך והצוותים המקצועיים, שנת לימודים פוריה, בטוחה ומוצלחת. שנה שבה נשוב כולם לשגרת פעילות ולימים טובים לנו ולכל בית בישראל.