פרשת דברים (שבת חזון)

Jewish Orthodox holidays, during prayer items prayer shawl tallit with torah scroll in a synagogue

השבת נתחיל את ספר דברים, זהו הספר האחרון והמסכם של התורה כולה. מוזכרים בו הרבה דברי תוכחה מפי המנהיג משה רבינו לאורך הדרך שעבר בני ישראל עד שיכנס לארץ ישראל. תוכחות אלו נועדו כדי ליישר את העם לדרך הטובה, לפני פטירתו של משה רבינו. כמו שראינו עם אבותינו הקדושים שאת התוכחות הקשות שמרו לפני מותם וכך התוכחה נכנסת ונשמעת ביותר.

בפרשה מוזכר חטא המרגלים – ולא לחינם חטא המרגלים אירע בתשעה באב.

משה רבינו לוקח נציג מכל שבט על מנת שיבחנו את הארץ המובטחת וימסרו פרטים על הנעשה בה ובכך גם להכניס עידוד בנפש העם שעברו את עינויי מצרים והיו כעבדים ועכשיו ה' גואלם ומביאים אל הארץ המובטחת. המרגלים חוזרים, אך במקום לעודד את העם ולשמח אותם לקראת מה הם הולכים הם מדברים רעה על מנת להכפיש את משה רבינו, ובעצם לזלזל בארץ שהקב"ה הבטיח אותה לבני אברהם אבינו שהיא ארץ מבורכת ומשובחת בכל (חוץ מכלב בן יפונה ויהושוע בן נון ששיבחו את הארץ).

הגמרא במסכת תענית אומרת על הפסוק: "ויבכו העם בלילה ההוא" אמר הקב"ה "אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות" ומאז בכל שנה בתשעה באב בו חטאו המרגלים הפך ליום סימבולי לצער וכאב לעם ישראל.

מעל לכל האסונות שתי בתי המקדש חרבו לנו בתשעה באב, ועוד אסונות רבים ועצומים כגון גירוש יהודי אנגליה, גירוש יהודי צרפת, גרוש יהודי ספרד וכו', דברים לא טובים שמתרחשים לאורך הדורות  ומתחילים בזמן תשעה באב. או כל מיני אסונות של טביעות / מיתות משונות בזמנים הקשים האלה.

חז"ל אומרים שכל צער שיש לעם ישראל גם הוא מגולגל וחלק מהתיקון של תשעה באב. ביום שני בערב מתחיל צום תשעה באב, שבו אנו אבלים על חורבן שתי בתי המקדש שחרבו לנו, ועל הצער שאבותינו עברו בזמן הזה מעינויים ורציחות על מנת להשמיד ולהכחיד את עמנו היקר עם ישראל. כל יהודי צריך לקחת חלק בצער ובאובדן הזה גם שבית המקדש השני נחרב לפני קצת פחות מאלפיים שנה עדיין זה כאב שצריך להרגיש אותו תמיד כי בית המקדש זהו מקום השארת השכינה ואם ה' יתברך רחוק מאיתנו זהו צער תמידי ולא משהו שחולף עם הזמן..

ובכל זאת עם כל השנאה של אויבנו במרוצת הדורות אנחנו כאן בארץ ישראל ארץ הקודש. אויבנו לא מבינים את מה שאבותם הרשעים כבר הבינו ולמדו על בשרם, שכל מי שפוגע בעם ישראל ישלם שבעתיים על כך, וגם כיום רבים ורעים קמים עלינו השכם והערב לנסות להכחיד אותנו אבל הקב"ה מצילנו מידם. חז"ל מבטיחים ומעודדים אותנו שלעתיד לבוא יהיה זה יום של שמחה לעם ישראל , שנאמר : "נחמו נחמו עמי יאמר אלוקיכם".

זכות לבכות על חורבן ירושלים שכל המצטער על ירושלים מובטח לו שיראה בבניינה לעתיד לבוא. חייב לזכור, גאולה תבוא רק על ידי אהבת חינם!

יהי רצון שנזכה לראות בבניין ירושלים בתפארתה בקרוב וברחמים אמן!

זכות דברי התורה לשמירת חיילנו היקרים וכלל ישראל, ולהשבת כל החטופים לביתם בריאים בגופם ונפשם אמן!

שבת שלום ומבורך עם ישראל.

באנרים 140-672

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך