אמבה אוכלת מוח: מה שחשוב לדעת על הטפיל החדש שהתגלה בישראל

שני מקרים טראגיים של "אמבה אוכלת מוח" התגלו בישראל בחודש האחרון, אחד מהם הסתיים במותו של צעיר בן 26, הילד בן ה-10 שנדבק באמבה הידועה בשם נגריה פאולרי, עדיין מאושפז במחלקת טיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם * בעקבות המקרים הקשים הנחה משרד הבריאות לסגור את פארק המים בו התרחשה ההדבקה, ומאות פניות מרוחצים מודאגים הגיעו לבתי החולים בכל רחבי הארץ
close up of microscopic bacteria , 3d illustration

 ד"ר אבו ג'עפר באסל, מומחה ברפואת ילדים, כללית מחוז דרום

"אמבה אוכלת המוח", היא טפיל חד-תאי מיקרוסקופי, שמתגורר במקורות מים מתוקים וחמים כמו אגמים, נהרות ובריכות חמות. אף שהיא נחשבת לנדירה, חשוב להכיר אותה ולהבין את הסיכונים הקשורים אליה. האמבה יכולה להתקיים במים בטמפרטורה של 25-46 מעלות צלזיוס ומשגשגת בטמפרטורות גבוהות שבין 35 ל45 מעלות צלסיוס.

אמבה המוח היא אמבה אופורטוניסטית, כלומר שהיא לא תמיד גורמת למחלות. היא יכולה לשרוד במים בתור נבגים במשך תקופות ארוכות, ובתנאים מסוימים היא עוברת לשלב הפעיל שבו היא יכולה להדביק בני אדם.

מה הן דרכי הדבקה
ההדבקה באמבה המוח מתרחשת כאשר מים מזוהמים חודרים לאף במהלך שחייה או צלילה במקורות מים מתוקים. משם, האמבה נעה במעלה מערכת הריח ונכנסת למוח, שם היא גורמת לדלקת הרסנית. חשוב להדגיש שההדבקה היא נדירה מאוד והסיכוי להתרחש הוא קטן.

 

תסמינים
התסמינים של מנינגואנצפליטיס אמבית ראשוני(PAM)  מתפתחים בדרך כלל בין יום לתשעה ימים לאחר החשיפה לאמבה. המחלה מתחילה לעיתים קרובות בתסמינים כלליים ולא ספציפיים ולאחר מכן מתקדמת במהירות רבה. בשלב הראשון מופיעים: כאבי ראש חזקים, חום גבוה, בחילות, הקאות.

בשלב מתקדם יותר, עשויים להופיע תסמינים נוספים כגון:

  • צוואר נוקשה, בלבול וחוסר יציבות, אובדן הכרה, התקפים אפילפטיים. אבחון וטיפול

מניעה
כדי למזער את הסיכוי להידבק באמבה המוח, מומלץ להימנע מלהכניס מים מהבריכות לאף באמצעות סתימת האף או שימוש באטמים לאף במהלך שחייה במקורות מים מתוקים חמים, במיוחד בתקופת הקיץ. האמבה אינה שורדת במים עם כלור. או במים מלוחים, היא אינה מדבקת בשתייה. אלא כאמור, רק כשמים מזוהמים נשאפים דרך האף. מומלץ להימנע משחייה במים עומדים וחמים במיוחד ובמקומות שידועים כי קיימת בהם הימצאות ניגלריה פאולרי.

"אמבה אוכלת מוח" היא טפיל נדיר אך חשוב להכיר אותו ולהיות מודעים לסיכונים האפשריים. עם זאת, הסיכוי להידבק הוא קטן מאוד ואין צורך לפתח בהלה. עם מודעות ונקיטת אמצעי מניעה פשוטים, ניתן להמשיך ליהנות משחייה במקורות מים מתוקים בבטחה.

 

 

בלי תמונה

כל מה שרצית לדעת על התמודדות עם מתח

 גם בזמני שגרה מתח הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, אך התקופה הנוכחית מציפה אצל כולנו רגשות קשים של עצב, אי ודאות וחרדה שעלולים לגרום למתח כרוני ותחושת מצוקה מתמשכת. היום, יותר מאי פעם, התמודדות עם המתח שכולנו חווים באופן יום-יומי חיונית לשמירה על בריאותנו.

ההשפעות של מתח על הגוף והנפש

למתח עלולות להיות השפעות פיזיולוגיות ונפשיות; הוא עלול להחליש את מערכת החיסון, לגרום לכאבי ראש והפרעות שינה, להגביר חרדה ודיכאון ולהשפיע על היכולת שלנו לחשוב בבהירות.

כאשר חווים מתח, הגוף משחרר הורמונים בינהם: קורטיזול ואדרנלין המפעילים את תגובת "הילחם או ברח". תגובה זו יכולה להיות יעילה כשמדובר בהתפרצויות מתח קצרות, אך כשהיא מופעלת למשך תקופות ארוכות היא עלולה לגרום לבעיות בריאות כרוניות הכוללות לחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת.

מתח עלול גם להשפיע גם על הבריאות הנפשית ולגרום לחרדה, דיכאון והפרעות מצב רוח נוספות. בנוסף, הוא עלול להשפיע על היכולת שלכם להתרכז, לקבל החלטות ולפתור בעיות.

כדי להתמודד עם מתח באופן יעיל, חשוב לזהות את הטריגרים שגורמים לו ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים; מנגנונים אלה כוללים פעילות גופנית, מדיטציה, תרגילי נשימה וייעוץ מקצועי.

ד"ר לואיג'י גרטון מנדב טיפים להתמודדות יעילה עם מתח:

  • ניהול יומן מתח- אחת מדרכי ההתמודדות האפשריות היא באמצעות כתיבת יומן שיתעד את התחושות שלכם. העלו על הכתב מה גרם לתחושת המתח, מה הייתה התגובה שלכם וכיצד התמודדתם.
  • ניתוח דפוסי המתח – טכניקה יעילה נוספת היא ניתוח דפוסי המתח. נסו להבין אילו מצבים או אירועים מעוררים את תגובת המתח, כיצד אתם מגיבים אליהם וכיצד אתם מתמודדים.
  • זיהוי גורמי מתח חיצוניים ופנימיים- חשוב להבדיל בין גורמי מתח חיצוניים כמו בעיות בעבודה או במשפחה ובין גורמי מתח פנימיים כמו דיבור עצמי שלילי או ציפיות לא מציאותיות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך