גיבורי השבוע: הסקיפרים מאשדוד הצילו פליטים שסירתם טבעה בים

שלמה אסבן, הבעלים של בית ספר לשייט באשדוד, הפליג ביום ראשון מיוון לאשדוד עם חמישה תלמידי קורס סקיפרים * כשהיו מול חופי טורקיה, הבחינו בפליטים סורים ועיראקים, שסירתם התהפכההם משו מהמים 11 פליטים וגופת תינוק, "כשסיפרנו לפליטים שאנחנו מישראל, הם נישקו אותנו ואמרו לנו תודה"
צילום: גל ברוך, באדיבות פוסידון - בי"ס לשיט של שלמה אסבן

אירוע הצלה דרמאטי התרחש בבוקר יום ראשון מול חופי העיירה הטורקית קאש שנמצאת סמוך לאי יווני קסטולוריזו. קבוצה מבית הספר לשיט "פוסידון" הפועל באשדוד, הצילה 11 פליטים סורים ועיראקים, בהם ילדים, וכן גופת תינוק. לאחר הענקת טיפול ראשוני הועברו כל הניצולים לידי שלטונות יוון. יוסי ברעם, גל ברוך, ניר כהן, שי לוי, אדיר שמיר והקפטן שלמה אסבן הפכו בכלי התקשורת לגיבורי השבוע. אסבן, קפטן היאכטה והבעלים של "פוסידון", הוא איש ים בכל רמ"ח איבריו. אסבן שירת בחיל הים, היה קצין בצי הסוחר, וייסד את בית הספר הראשון לשייט בארץ.

בנו לירון מספר כי אביו יצא להפלגה עם קבוצה שעושה קורס לרישיון סקיפרים, כלומר רישיון להשיט כלי שייט עד 24 מטרים. "הם טסו ליוון, עלו על יאכטה והתחילו להפליג לאשדוד במסע שנמשך מיום ראשון ועד רביעי", מספר לירון. "הם יצאו מוקדם בבוקר, ראו את הניצולים מטביעת הסירה, ומשו אותם. אבא התקשר אלי וסיפר לי מה קרה. הוא סיפר שאישה בהריון טבעה למוות, ושהם משו אישה שהחזיקה את גופת בנה התינוק, בן החצי שנה, ושאותה אישה אמרה להם שהיא חיכתה הרבה זמן עד שנקלטה להריון וילדה את בנה".
אירוע ההצלה תועד בסרטונים ובתמונות, ומכיוון שבתו של אסבן היא עורכת וידיאו באתר YNET, הדרך לפרסום המקרה הייתה קצרה. ראשון מבין הניצולים היה ילד סורי, שנראה בסרטון עולה ליאכטה, ובוכה. לאחר חיפוש במשקפת אחר מי שהיה בסירה, מתגלה דבוקה של ניצולים באפיסת כוחות, הצועקים באנגלית משובשת "בבקשה בואו, יש ילדים, אנחנו לא יודעים לשחות". הצוות מושה אותם מהמים, ומרכז אותם בחרטום. 11 ניצולים חיים, ותינוק אחד מת בידי אמו, ששהו 12 שעות במים. מתברר שאלה פליטים מסוריה ועיראק, שהיו באמצע מסע בין האיים, והפקידו את גורלם בידי מבריחים וסירת גומי קטנה שלא מתאימה למשימה.

אסבן סיפר כי בסירה קטנה באורך חמישה מטרים היו 15 איש. במהלך הלילה שלושה טבעו ונעלמו. "אני בים 40 שנה ופעם ראשונה שקורה לי דבר כזה", סיפר ל-YNET, "שמעתי צעקות 'הצילו' מהמים, עצרנו את הסירה ומצאנו נער פליט עם חליפת הצלה. הרמנו אותו מהמים והוא סיפר שאחיו נעדר וכנראה מת".

גל ברוך, תושב רינתיה שהיה אף הוא על היאכטה, סיפר: "הנער הראשון שזיהינו דיבר ערבית ואמר שהוא מסוריה. שאלנו אם יש עוד אנשים, אבל הוא התחיל לבכות והצביע על כל מיני כיוונים. סרקנו את השטח באמצעות משקפת ואז גילינו קבוצה גדולה של אנשים. בקבוצה היה גם אדם עם התקף לב והתקפת סוכרת, נתנו לו דברים מתוקים והצלנו את חייו". חברי הקבוצה השקו את הניצולים, נתנו להם מזון ואפשרות לשוחח בפלאפונים עם משפחותיהם. הם הביאו אותם לחוף מבטחים, והעבירו אותם לרשויות יוון להמשך טיפול רפואי. על החוף חיכה גם כומר לטיפול בגופה. "האימא התאבלה בסירה שלנו, וזה מחזה מחריד שלא נשכח, זה היה קורע לב", אמר גל. "התחושות היו קשות. לא פשוט לראות מחזה כזה. אנחנו צוות שנמצא הרבה בים ומעולם לא נתקלנו במראות קשים כאלה. הצוות תפקד בצורה תקינה, ופעלנו לפי החוק הימי שאומר שחייבים להציל אנשים בלי לדעת מאיפה הם. לאחר שעה של הפלגה הורדנו את הפליטים בבטחה והם הועברו לרשויות היווניות". קבוצת המשיטים סיפרה לפליטים שהם מישראל. "אחרי שאמרנו להם שאנחנו יהודים מישראל, הם נישקו אותנו ואמרו לנו תודה", סיפר אסבן.

"אבא שלי הוא סופר 'קול', הוא מטפל בצורה רגועה בסיטואציות לחוצות", אומר לירון. "הוא עבר הרבה, והוא יודע עזרה ראשונה הצלה. אנשים שמפליגים לומדים על מצבים קשים ומסוכנים שיש בים, הם לומדים מה עושים כשספינה אחרת נמצאת במצוקה, וכאן זה קרה בפועל, והם פעלו כראוי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך