עורך דין דותן לינדנברג בראיון אישי

27 שנים בתחום נזקי הגוף
צילום: דודי פיינר

עורך דין דותן לינדנברג, שמשרדו באשדוד מציין כמעט 30 שנות פעילות, הוא ללא ספק מאבני הראשה של משרדי עורכי הדין בדרום בתחום הנזיקין. נפגשנו לשיחה קצרה על תאונות, פיצויים, אנשים והקשר ביניהם.

"תביעת נזיקין היא הרבה יותר מהפיצויים שייפסקו בה", הוא פותח, "כל תביעה כזו היא עולם ומלואו ויש מאחוריה אנשים, החל מהנפגע ועד לכל המעגלים שסובבים אותו".

"כשאני נפגש עם לקוח בפעם הראשונה ואנחנו יוצאים לדרך, אני יודע שמוטלת עליי אחריות עצומה. אם אני אצליח להשיג פיצוי ראוי, שיהלום באמת את המצב הרפואי של הנפגע וההשלכות שלו על החיים שלו ועל בני המשפחה, זה עשוי להיות חבל הצלה שיעזור להשתקם, אבל לא פחות חשוב מכך, ייתן אופק ותקווה".

מקצין לעורך דין

הסיפור שלנו מתחיל לפני כשלושה עשורים, כשדותן, במקור ממושב עשרת, נחשף לראשונה לעולם הרפואה בשירותו כלוחם בגולני ולאחר מכן כחובש קצין וסמ"פ בפלוגת רפואה. עם השחרור חיבר את הזיקה הזו לתחום נוסף שריתק אותו, משפטים, וההחלטה על דיני נזיקין הוכרעה.

את שנותיו הראשונות בתחילת שנות התשעים עשה כסטודנט ומתמחה ולאחר מכן כעורך דין במשרדים גדולים ומובילים במרכז המייצגים בעיקר חברות ביטוח ונתבעים. במסגרת זו נחשף לצד המורכב של דיני הנזיקין מנקודת המבט של "הנתבעים", שהם לרוב גופים גדולים ועתירי משאבים כמו חברות ביטוח,  משרד הבריאות וכו'.

היום, כשהוא מייצג אך ורק נפגעי גוף, הוא מביא איתו לשולחן את הידע שצבר בשנותיו "בצד השני" וזהו כלי אפקטיבי מאד.

"כמו שוטר שהופך לסנגור פלילי, כך גם מי שייצג חברות ביטוח מחזיק ביתרון כשהוא עובר לייצג נפגעי גוף", הוא מסביר, "למשל, אנחנו יודעים להעריך כבר בשלבים מוקדמים מאד מה כיוון התיק. האם נכון להיאבק בבית המשפט עד פסק דין ומתי נכון להתפשר. אנחנו יודעים היכן עלולים להיות המוקשים שחברת הביטוח תקפוץ עליהן כמוצאת שלל רב ואיך לנטרל אותם. בדיני נזיקין, כשמדובר באדם הקטן מול הגופים הגדולים במשק שהם רבי עוצמה ועתירי משאבים, ההתקשרות עם עורך דין שמכיר את שני צדי המתרס היא נכס".

מייצגים בכל הארץ אבל גאים בשליחות לתושבי הדרום

את משרדו החליט עורך דין דותן לינדנברג לפתוח באשדוד מתוך מטרה להביא לתושבי הדרום את האפשרות לקבל שירותי עריכת דין מקצועיים "כמו במרכז" מבלי להידרש לנסיעות וטרטורים.

"היום זה נראה פשוט, במיוחד בעולם היברדי, אבל לפני כ-30 שנה הסיפור היה אחר", הוא אומר, "נפגעי גוף מהפריפריה הדרומית שהיו צריכים לנסוע למרכז בשנות ה-90 היו סובלים מזה מאד. במקרים רבים הם אפילו היו מוותרים על הזכויות שמגיעות להם רק בגלל העדר גישה".

"כתושב האזור זו זכות עצומה בשבילי להוביל כאן את התחום ולהיות כתובת לנפגעי גוף. אנחנו אמנם מייצגים תובעים מכל רחבי הארץ, ורק השבוע ביקרתי גם בטבריה וגם בהרצליה, אבל הלב הפועם של המשרד תמיד יהיה הדרום".

ניסיון במיוחד בתיקים עם נכויות קשות

תחומי העיסוק המרכזייים של המשרד המונה כיום צוות של למעלה מ-10 אנשי מקצוע מובילים בתחומם, הוא תביעות בגין תאונות דרכים, פגיעה בעבודה, רשלנות רפואית, חוק הנכים (צה"ל ושירות הביטחון), נפגעי איבה, תאונות במרחב הציבורי, תאונות תלמידים ותביעות ביטוח.

למשרד ניסיון והישגים מרשימים בתיקים עם נכויות קשות או מקרים מצערים שגרמו חו"ח למוות. כמו כן, עוד לינדנברג משמש כיו"ר משותף של וועדת רשלנות רפואית של לשכת עורכי הדין בדרום. "דיני נזיקין מאופיינים לעתים בפיצויים בסכומים משמעותיים וכשמדובר בנכויות קשות או מוות אז המקצועיות של עורכי הדין היא קריטית", אומר עו"ד לינדנברג, "לצד המשימה המאתגרת של הוכחת החבות, השלב של הוכחת הנזק הוא עניין מורכב בפני עצמו".

"בתיקים רבים מרבית העבודה היא בחלק הזה של הגדרת הנכויות הרפואיות והמשמעויות שלהן. במשרד שלנו אנחנו משקיעים בזה משאבים אדירים עם מומחים רפואיים מהשורה הראשונה בישראל בכל תחום ותחום".

דוגמה להצלחה מסוג זה היא בפסק דין של המשרד שבמסגרתו נפסקו לאחרונה לרוכב אופניים חשמליים פיצויים בסך 9 מיליון שקלים. הישג שעו"ד לינדנברג מגדיר בתור "סיפור מיוחד לצוות ולי אישית".

"זה מהמקרים האלה שכשאתה מתקשר לספר ללקוח על הפיצויים אתה מאושר לא פחות ממנו", הוא אומר, "הסוגיה המשפטית של החבות לא הייתה מסובכת מדי, כי אופניים חשמליים הם לא רכב מנועי ואינם חייבים בביטוח ולכן ביטוח החובה של הרכב שפגע בו הוא ששילם הפיצוי. העבודה העיקרית הייתה בתחום ההוכחה של הנזק, כשהתובע ובני משפחתו, אנשים טובים וחיוביים למרות האסון שקרה להם, זקוקים לכל שקל. הפיצוי שהשגנו עבורם הוא קריטי".

איך שומרים על מתח עבודה אחרי כמעט שלושה עשורים? התשובה הקצרה, לדבריו, היא "הסיפוק". התשובה הארוכה יותר היא שלעתים הסיפוק הוא לא רק מבחינת הפיצוי ללקוח אלא גם בשל המשמעויות של התוצאה על נפגעים עתידיים.

כך, למשל, הוא מספר על מקרה שבו ייצג חייל שחלה במחלת הקרוהן במהלך שירותו הצבאי אך משרד הביטחון סירב להכיר בו כנכה. זאת בשל מספר החלטות ופסקי דין שהתקבלו בבתי המשפט לאורך השנים, ששללו גורמים פיזיולגיים-חיצוניים מובהקים למחלת הקרוהן.

עו"ד לינדנברג וצוותו החליטו לצאת "לדרך לא זרועה" והגיעו עד לבית המשפט העליון מתוך מטרה לחולל מהפך. המסע הוכתר בהצלחה כשבית המשפט העליון, בפסק דין בהרכב של שלושה שופטים, קיבל את עמדת המשרד וקבע הלכה חדשה, לפיה ניתן להכיר בקרוהן כנכות כתוצאה מהשירות במקרים של החרפה במצב הרפואי בעקבות רשלנות מצד גורם צבאי.

"המקרה הזה הוא דוגמה קלאסית", אומר עו"ד לינדנברג, "לא רק שהחייל שייצגנו יזכה למצות את הזכויות שלו וזה דרמטי עבור בחור צעיר בתחילת דרכו, אלא שההלכה שהשגנו תשרת את הבאים בתור. החיילים הבאים שיסבלו מהחרפה של קרוהן בעקבות רשלנות של גורם צבאי לא יצטרכו לכתת את רגליהם עד לבית המשפט העליון בשביל לקבל את ההכרה שמגיעה להם. למעשה, זו הלכה שיכולה אפילו לעזור לחיילים שיסבלו ממחלות נוספות בעלות מאפיינים דומים ולא רק קרוהן".

לעתים, אומר עו"ד לינדנברג, ההשפעה שיש לתיק מוצלח היא כשלצד הפיצוי הוא מוביל גם להסרה של מכשול או טיפול במפגע מסוכן.

"פעמים רבות אנחנו מלווים בתביעות של נפילות ברחוב או במרחב הציבורי בגלל מפגעים מסוכנים", הוא מסביר, "מדרכה משובשת, גדר לא בטיחותית, שביל חשוך בלי תאורה וכדומה. כשאנחנו זוכים בתיק כזה ומקבלים לא רק פיצוי אלא הודעה שהמכשול תוקן, הרווח הוא כפול. למשל, לא מזמן ייצגנו אישה מבוגרת שנגרמו לה נזקי גוף קשים מאד בגלל מפגע בתאטרון. בזמן התביעה, כשביקשנו לצלם את המקום, נאמר לנו שהמפגע טופל. כלומר, מעבר לפיצויים לתובעת, אנחנו יודעים שאנשים אחרים לא ייפגעו כאן בעתיד".

לסיכום,

עו"ד לינדנברג מביט לאחור על 30 שנים של עשייה משפטית ויכול בהחלט להיות מרוצה, ולמרות הוותק הרב אי אפשר להתעלם מהרעב והתשוקה שבעיניו.

"אני מודה בכל בוקר על ההחלטה שקיבלתי ללכת לדיני נזיקין", הוא אומר, "בדיעבד לא יכולתי לבקש תחום יותר מרתק, יותר מאתגר ויותר מספק. אני שמח שיש לי את ההזדמנות הזו לעזור לאנשים ושאני גם לוקח חלק בליווי הדור הבא של עורכי הדין בתחום".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך