"אנחנו רואים בטיפול בפצועי חרבות ברזל כשליחות לאומית"

האל"מ שנפצע במלחמת ההתשה כיהן כמנכ"ל בחברה העירונית וכעת מתמודד בבחירות לארגון נכי צה"ל במחוז השפלה

אם חשבתם שכאשר הבחירות לראשות העיר יסתיימו, תפסיקו לשמוע על בחירות בתקופה הקרובה, התברר שטעיתם, בחודש שעבר התקיימו בחירות לוועד העובדים של עיריית אשדוד, והאקשן שמייצרת הפוליטיקה הורגש היטב במסדרונות העירייה. כעת, מתארגנים אשדודים רבים לקראת הבחירות לארגון נכי צה"ל שיתקיימו בחודש הבא.

ארגון נכי צה"ל הוקם ב 1949 ומאז ועד היום מטפל בכ-60 אלף פצועי מערכות הביטחון. כיום בעקבות מלחמת חרבות ברזל ההערכות מדברות על כ-15 אלף פצועים חדשים שיתווספו לשורות הארגון.

נכי צה"ל, או כמו שהרבי מלובביץ' קרא להם מצוייני צה"ל, והטיפול בהם עלה לסדר היום הציבורי בצורה רצינית לאחר שבאפריל 2021 ממש סמוך ליום הזיכרון הצית את עצמו לוחם גולני איציק סעידיאן במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון.

המעשה של סעידיאן, הצית מחאה ארצית של מאות נכי צה"ל הלומי קרב ובני משפחותיהם. לאחר התגברות המחאה למול משרדי אגף השיקום, הצטרף ארגון נכי צה"ל למאבק והחלו דיונים בנוגע לתנאים להם זכאים נכי צה"ל. משם הדרך להולדתה של רפורמת נפש אחת הייתה מהירה, בהחלטת הביקורת שהעביר מבקר המדינה נכתב כי: 38% בלבד מסך התקציב הכולל של 1.2 מיליארד ₪ נוצלו, והנתון בקרב הלומי הקרב נמוך יותר כ 14% בלבד ניצול תקציבי.

הביקורת גם לא פסחה על ארגון נכי צה"ל ועל העומד בראשו, בכלל ובפרט ממרבית מוכרי הפוסט טראומה שכביכול הניעו את תהליך הרפורמה, אך לטענתם נשארו מאחור בביצוע.

כל אלו מחזקים במשנה תוקף את חשיבות ארגון נכי צה"ל, בכלל ובמיוחד אל מול האתגר המורכב –  של קליטת עשרות אלפי פצועי מלחמת "חרבות ברזל", והדאגה לרווחתם החברתית והכלכלית, שיקומם והחזרתם למסלול החיים התקין.

הבחירות החשובות

ארגון נכי צה"ל עורך בחירות בכל חמש שנים, והשנה הבחירות יתקיימו ב-3.6 בכל חמשת מחוזות הארגון. במחוז תל אביב, שהוא המחוז הגדול ביותר, קיימת רשימה אחת בלבד.

במחוז חיפה והצפון, השני בגודלו, מתמודדות שתי קבוצות המתחרות ביניהן, ומתח רב קיים בין שתי הקבוצות האלה. במחוז ירושלים, שהוא מחוז קטן, יש רק קבוצה אחת.

מחוז באר שבע והדרום הוא גם מחוז קטן, שבו מתמודדות שתי קבוצות. במחוז השפלה השלישי בגודלו שעד לקדנציה הנוכחית היה לשון המאזניים בקביעת יו"ר הארגון, במחוז זה מתמודדות שתי קבוצות: הקבוצה הוותיקה וקבוצת שפלה חדשה.

בקדנציה הנוכחית איבד המחוז את היותו לשון המאזניים, וזה לטענת חברי הארגון בשל מניעים אישיים של בכירי המחוז, שגרמו לעצירת בניית "בית הלוחם" באשדוד, ולפגיעה בנכי מחוז השפלה.

מחוז השפלה פרוס מראשון לציון בצפון ועד אשקלון בדרום, ובכללם ערים ורשויות מקומיות ואזוריות רבות ומונה קרוב ל-7000 נכי צה"ל בעלי זכות בחירה, ולצערנו ככול הנראה יגדל לכ-10,000 חברים חדשים כתוצאה מלחמת חרבות ברזל. אחוזי ההצבעה בבחירות עומדים בד"כ על כ-15% ובבחירות הקרובות זה צפוי להשתנות, בשל העובדה כי חברי המחוז פיתחו מודעות משמעותית לגבי הזכויות שלהם כחברי הארגון, וזאת ביתר שאת בהשוואה למחוזות אחרים.

כמו כן זו מערכת הבחירות הראשונה בה ישנה קבוצה אלטרנטיבית איכותית, מנגד, שאחד מנציגה הוא יגאל גמליאל, אל"מ במיל', ומנכ"ל החברה העירונית אשדוד לשעבר.

יגאל שירת בצנחנים, ונפצע ביולי 1970, עת פיקד על מוצב בתעלה במלחמת ההתשה. ומאז נושא את הפציעה בשתי רגליו, והמשיך לשרת בצנחנים כ-25 שנה בתפקידי פיקוד ומטה עד לשנת 1992, שאז השתחרר בדרגת אל"מ משירות סדיר וסיים תפקיד של מפקד חטיבה.

יגאל המשיך לשרת במילואים כ-20 שנה נוספות כמפקד נפת אשדוד, וכסגן מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף. בשנים האחרונות משנת 2000 עד שנת 2018 שימש כמנכ"ל החברה העירונית לתרבות ומתנ"סים באשדוד.

כמו כן יגאל עבד שנים רבות עם ראש העיר צבי צילקר ז"ל ועם ראש העיר הנוכחי, ד"ר יחיאל לסרי. הוא שרת את תושבי העיר אשדוד בכל פעילויות התרבות בעיר, במתנ"סים ובגופי התרבות, במעונות הגיל הרך של החברה העירונית, בצהרונים, ובהפעלת על מוסדות התרבות בעיר, לרבות ספריות, מוזיאונים, תזמורות, להקות מחול, ועוד.

לדבריו של יגאל היה לו הכבוד והעונג לשרת את תושבי העיר אשדוד כ-20 שנה, ולקראת הבחירות שיתקיימו בחודש הבא, החלטנו לשוחח איתו לראיון מיוחד עבור קוראי עיתון "המגזין".

איך אתם רואים את מחוז השפלה בקדנציה הקרובה?

"מחוז השפלה הוא המחוז השלישי בגודלו בארץ אז ראשית נפעל בהחלט להפוך אותו לכזה ואף למוביל מבין מחוזות הארגון ברמה הארצית. נבצע מהפכה בכל הנוגע לטיפול בנכים חברי המחוז, והם יהיו במרכז העשייה בכל התחומים, בין השאר נקים מועדון צעירים במחוז וגם מועדונים לגיל הזהב ולגימלאים. אנחנו מתכננים גם לפתוח אתר אינטרנט ואפליקציה ייעודית וגם נרחיב משמעותית את אירועי התרבות ופעילויות פנאי לכלל חברי המחוז".

מלחמת "חרבות ברזל" היא אתגר לאומי וגם ברמה מחוזית, איך אתם מתכוונים להתמודד עם אתגר זה?

"אנחנו רואים בטיפול בפצועי חרבות ברזל כשליחות לאומית, ועל כן נוודא קליטה מיטבית של אלפי החברים החדשים במחוז, נסייע מקצועית בקבלת הכרה כנכי צה"ל וליווי אישי למיצויי זכויות. נפעיל תוכניות במחוז לשילוב  מחדש של פצועי חרבות ברזל בחברה הישראלית".

סוגיה כואבת נוספת היא נושא "בית הלוחם אשדוד" אשר מזה חמש שנים הופסקה בנייתו. מה התוכניות שלכם לגבי זה?

"בית הלוחם אשדוד בהחלט סוגיה כואבת עבורי אישית. אני קידמתי את קבלת השטח במקום היפה ביותר באשדוד, על שפת הים, עת שימשתי כראש לשכתו של ראש העיר דאז, צבי צילקר ז"ל. שכנעתי אותו, כנכה צה"ל וגם כראש לישכתו, להקצות שטח עבור בניית בית הלוחם, אחרת בית הלוחם היה ניבנה בראשון לציון. לצערי רב, נעשו במהלך בניית בית הלוחם תקלות רבות, ובעיקר היו התנגדויות במועצה הארצית של אירגון נכה צה"ל, הם התנגדו לבנייה בעיקר מסיבות תקציביות. דבר שבסופו של עניין הביא לעצירת הבנייה. בנוסף, היו תקלות רבות בבניית בית הלוחם, בעיקר חריגות בנייה".

"ראש העיר, יחיאל לסרי, שתומך מאד בהקמת בית הלוחם באשדוד, עשה הכל כדי שבניית בית הלוחם תעבור ללא תקלות בירוקרטיות, וגם הינחה את מהנדס העיר ואת מנכ"ל העירייה לשחרר כל חסמים שיכולים להפריע או לעקב את בניית בית הלוחם, כך שאל עיריית אשדוד ואל ראש העיר אין לנו שום טענות. להיפך – אנחנו מבקשים להודות לו על תמיכתו בפרויקט ועל העזרה שלו בנושא בניית בית הלוחם במהירות האפשרית".

לסיום משהוא בנימה אישית?
"
האמת היא שמחוז השפלה משווע לרוח חדשה ולשינויים רבים. אני סמוך ובטוח שנצליח להרים את המחוז להישגים אדירים, כיאה וכמו שמגיע לכל נכה ונכה. אני מבטיח בשם חבריי ב"שפלה חדשה" שנהיה זמינים עבור כל אחד, ונעשה הכל לרווחתו של הנכה". כדי להביא את השינוי המיוחל אני קורה לכל חברי המחוז לצאת ב-3.6 להצביע עבור כל חברי "שפלה חדשה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך