כך קטין הצליח לחמוק מהרשעה לאחר שנתפס עם 500 גרם קנאביס

Joint with marijuana and bag of cannabis leaf

מכת השימוש בסמים בארץ ובעולם לא פוסחת על אשדוד, ובמשטרה מנסים לעשות הכל כדי למגר את התופעה. הסחר הרב בסמים נותן לסוחרים כסף קל ומפיל המון אנשים חלקם נורמטיביים לשימוש בסמים קשים. במודיעין המשטרתי מצוי המון מידע על מי סוחר בסמים ואיך הם מחליטים מתי שעת הכושר לפעול כנגד אותו סוחר, לעצור אותו ולהביא אותו לדין. אחד מאותם סוחרים היה קטין מאשדוד שלמשטרה הגיע מידע שהוא סוחר בסמים מסוכנים. לאחר שאספו דיי ראיות על כך שהוא מוכר לבגירים וקטינים סמים יצא צוות בילוש לביתו של אותו קטין ועצר אותו כשברשותו נמצאו מאות גרמים של קנאביס וכן שקיות לחלוקה ומשקל אלקטרוני לשקילת הסמים. משם הדרך לכתב אישום חמור הייתה קצרה, אולם עורך דינו של הקטין גל סילברמן הצליח למצוא כי החיפוש היה לא חוקי והכריח את התביעה לכתב אישום מתוקן, שבסופו של דבר, במידה ויעמוד הקטין בהסדר לא תהיה הרשעה לאחר שלפני כארבעה חודשים הוגש לבית המשפט לנוער באשדוד כתב אישום נגד הקטין בן ה17, בטענה שביצע עבירות סמים.

לפי כתב האישום, ב-22 באוגוסט 2023 החזיק הנאשם כ-472 גרם קנאביס בחלוקה ל-11 יחידות וחמש יחידות סם סינתטי. כמו כן נתפסו ברשותו שקיות חלוקה ומשקל אלקטרוני. התביעה ייחסה לקטין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית והחזקת כלים להכנת סמים.
סנגורו של הקטין, עו"ד גל סילברמן טען במסגרת דין ודברים מול התביעה, כי החיפוש שבמסגרתו נתפסו הסמים בוצע באופן לא חוקי, מאחר שנערך ללא עדים. כמו כן טען הסנגור לסתירות בעדויות השוטרים ופגיעה לכאורה בזכות ההיוועצות של הנאשם עם עורך דין.

בעקבות הטיעונים הללו, הצדדים הגיעו להסדר דיוני שבמסגרתו הוגש כתב אישום מתוקן ממנו נמחקו הסמים הסינתטיים, כמו גם העבירה של החזקת כלים להכנת סמים. בהתאם להסכמות בין הצדדים, הקטין נשלח לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר. סוכם כי במידה והתסקיר יהיה חיובי, הנאשם יעבור הליך טיפולי, לא ייפתחו נגדו תיקים חדשים ובדיקות שתן שיעבור יהיו נקיות – התביעה תסכים לאי הרשעתו. לצד זאת סוכם כי במידה והתסקיר יהיה שלילי – הצדדים יטענו באופן פתוח לעונש. השופט בן ציון קבלר הרשיע את הקטין בעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית. שלב הטיעונים לעונש נקבע לאמצע חודש יולי, עד אז יוכן התסקיר בעניינו.

Lawyer and client listening to judge in the court room

המון קשיים בהעמדה לדין

אם לא מספיקה למשטרה העובדה שסוחרי הסמים נהפכו מתוחכמים יותר ויותר עם שיטות משיטות שונות כדי להינצל מאימת הדין, הרי שגם החוקה הישראלית לא לטובתם והם נתקלים בקשיים ראייתיים רבים עד שהם מצליחים להעמיד אדם לדין ולייחס לו את מה שהם טענו בעת מעצרו. אחד המקרים הכי ידועים הסתיימו השבוע בהרשעה מקלה של עמוס דוב סילבר מייסד רשת טלגראס שהגיע להסדר טיעון של 8 שנות מאסר כשהתביעה דרשה הרבה יותר והכתירה אותו בתואר ראש ארגון פשיעה. בכתב האישום המתוקן שהוגש נמחקו עבירות שונות כמו סחיטה באיומים, הדחת קטין לסם ואישומי מס. כמו כן הובהר שמטרתו של סילבר כשייסד את "טלגראס" לא הייתה רווח כספי, אלא הנגשה של קנאביס לציבור. בנוסף נאסר על סילבר לעשות שימוש ברשת החברתית טלגרם עד להשלמת תקופת המאסר.  בפרקליטות בחרו להתקדם להסדר טיעון מאחר ולטעמם עונשי המאסר עליהם הוסכם ישרתו את האינטרס הציבורי של הרתעה מקיום פעילות פלילית דומה בעתיד. מדובר למעשה בתיק תקדימי שכן לפניו לא הורשעו בני אדם בניהול ארגון פשיעה שעיסוקו אך ורק סחר בקנאביס ובהיקפי כמויות כה גדולים.
עוד הם סברו כי קיים קושי להוכיח משפטית את סעיף העבירה של הדחת קטין לסמים, שכן ניתן לטעון שהקטינים הצטרפו מיוזמתם לפלטפורמת סחר קיימת וזמינה ללא עזרה של מבוגר. עבירת האיומים שיוחסה לדב סילבר ירדה מהפרק לאחר שעדויות שהוצגו בבית המשפט סתרו את האישום.

טלגראס הייתה פלטפורמה לסחר בסמים, בעיקר קנאביס אך גם סמים פסיכדליים, באמצעות אפליקציית המסרים המיידיים המוצפנת טלגרם. היא הציעה נוחות ושירות שעד אז היו מוכרים רק בעולם הסחורות החוקיות: הקונה היה נכנס לערוץ טלגרם שבו הסוחרים היו מציעים את מרכולתם. כדי לקנות מאחד מהם, הוא עובר עמו לשיחה פרטית מוצפנת, שם נדרש להזדהות כדי לוודא שהוא לא שוטר סמוי. בין היתר הוא נדרש בדרך כלל לשלוח צילום תעודה מזהה, תצלום ייחודי לבקש הסוחר, ולהעניק לו גישה כלשהי לחשבונותיו ברשתות חברתיות. לאחר שהסוחר התרצה, העסקה הייתה נסגרת, והשניים היו קובעים מקום מפגש ומוציאים אותה לפועל.

עו"ד גל סילברמן

טלגראס הצליחה לספק את צרכני הקנאביס בזכות המערך שפעל מאחורי הקלעים. הארגון חולק ל-16 ענפים שונים בתחומי אחריות החל ממשאבי אנוש וכספים, דרך ענף אבטחה שתפקידו היה לוודא כי הסוחרים בפלטפורמה אינם שוטרים סמויים (להבדיל מאימות זהותם של הקונים, שנעשה על ידי הסוחרים עצמם), ועד אנשי מחשוב שסייעו לטייב את השירות. ענפים אחרים דאגו לערוצים בהם פורסמו ביקורות על הסוחרים ואיכות הסמים, ואף הופקדו על יישוב סכסוכים בין קונים לסוחרים. לתקופה מסוימת אף מונתה אחראית למניעת הטרדות מיניות.

סילבר שהה לפני מעצרו במשך שנים בארצות הברית ונעצר בקייב שבאוקראינה לאחר שאחד המנהלים בארגון – שהופעל על ידי המשטרה – פיתה אותו להגיע לשם. ממש לפני שהוא עלה למטוס לישראל עם הסגרתו, הוא הצליח להימלט מהשוטרים האוקראינים שליוו אותו – אך נתפס לאחר כ-24 שעות והוסגר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך