סיפורה של רב סמל ראשון הדס מלכא ז"ל

עוד אחת מבנות העיר אשדוד שנצרבה בתודעה של כולם בנופלה היא הדס מלכא ז"ל  שנרצחה בפיגוע בשער שכם בירושלים ביולי 2017. במהלך הפיגוע שלושה מחבלים חמושים בנשקים וסכינים ניסו לפגוע בלוחמי מג"ב סמוך למערת צדקיהו. הלוחמים שהבחינו בהם נטרלו שניים מהם, בעוד המחבל השלישי שהצליח להימלט לכיוון שער שכם, דקר למוות את הדס הי"ד.

הדס מלכא – מודל לחיקוי

הדס מלכא הי"ד התאפיינה בחריצות ובעשייה והיוותה מודל לחיקוי והשראה לסובבים אותה. העוצמה, הפעלתנות, הרגישות, הנחישות והתעוזה היו חלק בלתי נפרד ממנה כמו גם החיוך הרחב שלא מש משפתיה.

הדס כתבה המון בעמוד הפייסבוק שלה, למשל: "מה שהביא אותי לחיל היא תחושת השליחות, המסירות והרצון לתרום ולעשות מעבר", "אנשים, תחיו את החיים, תעריכו כל שניה שעוברת ואת האנשים שלצדכם". "אם לא נצחק – נשתגע", ושאר ציטוטים בוגרים ומלאי תובנה עבור נערה צעירה שהתגייסה ברצון כדי לשרת את המדינה.

הדס גדלה ביישוב הקהילתי עזר, השוכן בין אשדוד לאשקלון. היא למדה בבית ספר התיכון האזורי השש-שנתי בבאר טוביה. ילדה ונערה בעלת נוכחות מיוחדת וכריזמטית, שהייתה התגלמות הערכים אשר לאורם התחנכו היא ואחיה: אהבה, שלום, אחווה ואהבת הארץ. לאורך השנים בלטה כבחורה הישגית, טובת לב, סובלנית, בעלת כושר מנהיגות ושמחת חיים שהיוו השראה וכוח משיכה לכל סובביה.

האם מספרת על בתה שבלטה כספורטאית מצטיינת כבר מגיל קטן: "מגיל שלוש-ארבע הייתה מביאה לנו מדליות". הדס התגלתה כשחיינית מעולה וכדורסלנית מוכשרת. היא הגיעה להישגים גבוהים ונבחרה מספר פעמים לייצג את נבחרת הכדורסל של בית הספר בתחרויות בחו"ל.

חברותיה מספרות עליה כמעין גיבורה פרטית של החבורה המלוכדת והנאמנה שהקיפה אותה, היחידה מכולן שבחרה בשירות קרבי בצבא. חברתה נופר מספרת: "כשפחדנו על זה שהיא בירושלים ויש פיגועים היא צחקה ואמרה בביטחון: 'מי יכול עליי?' … היא הייתה הגאווה שלנו, המלכה …"

בשנת 2022 הקימו – תערוכת מורשת במוזיאון ידידי ישראל, בשם 'לוחמת' לזכרה של חיילת מג"ב הדס מלכא הי"ד, שנרצחה בגיל 23 בפיגוע בשער שכם לפני כ-6 שנים. בתערוכה תמצאו טקסטים שכתבה, חלקם מדף הפייסבוק שלה, זיכרונות החיילים עליהם פיקדה והאנשים בהם נגעה – הן במהלך שירותה הצבאי והן בחייה הפרטיים.

הוריה של הדס, דוד וגאולה מלכא, מספרים: "גם בלוויה וגם בשבעה הגיעו אלינו עשרות אנשים לישוב, ביניהם חתנו של הנשיא טראמפ, שהביע תנחומים. במשך השבעה נחשפנו לחומרים שהדס כתבה וחברים כתבו לה במהלך חייה. התערוכה מכילה את הקול של הדס ואת הכל על הדס, וכל מי שמבקר בה יכול לקחת עמו את אהבת הארץ, ערך החברות ואמונה בצדקת הדרך של הדס."

מלבד התערוכה הקימו הוריה של הדס את מרכז מורשת לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד. על הקמת המרכז מרחיב אביה דוד: "נפגשתי עם קרוב ל-50.000 צעירים וצעירות, לוחמים לוחמות, ומפקדים ומפקדות, שלושה פעמים בשבוע הרציתי עם מצגת על הדס ואהבתה לארץ. במפגשים אני מספר להם על הדס ועל אהבתה לארץ הזו".

"כל מי שמבקר בתערוכה יכול לקחת איתו כצידה לדרך, את ערך החברות, אהבת הארץ והאדם, האמונה בצדקת הדרך, מנהיגות רגישה קשובה ותומכת. כאמור, הקמנו את מרכז מורשת לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד, שהיו"ר שלו זה ד"ר מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר – ואנו בתהליך לבניית מוזיאון 'לוחמת' – הדס מלכא', בירושלים."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך