הפרעות אכילה: סיפור מורכב הדורש הבנה וטיפול

הפרעות אכילה הן קבוצה של הפרעות נפשיות מסוכנות המתאפיינות בדפוסי אכילה חריגים ודימוי גוף מעוות. הפרעות אלה כוללות אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת אכילה כפייתית, והן עלולות לגרום לנזקים פיזיים וכנפשיים חמורים. למרבה הצער, הפרעות אכילה הפכו נפוצות יותר ויותר בעידן המודרני, בעיקר בקרב מתבגרים וצעירים
תמונה: Helena Lopes - unsplash

לקבלת מידע מפורט יותר או לקביעת תור לייעוץ ניתן לפנות למטפלת מיכל מישל גבאי

אנורקסיה נרבוזה מאופיינת בהימנעות ממשית מאכילה וברעב עצמי חמור המובילים לתת-משקל קיצוני. אנשים החולים באנורקסיה סובלים מפחד מוגזם מהשמנה ומחרדה בלתי נשלטת ממשקל גוף נורמלי. כתוצאה מכך, הם מגבילים את צריכת המזון שלהם להיקף קטן ביותר וחווים ירידה במשקל חריפה. כ-0.9% מבני הנוער בישראל סובלים מאנורקסיה, מחלה העלולה לגרום לדלקת כליות, אוסטאופורוזיס, דלדול שיער, נשירת שיניים ואף מוות במקרים קיצוניים.

בולימיה נרבוזה מתאפיינת במחזוריות של אכילה כפייתית (בולמוס) והתנהגויות כופרניות כגון השרוה עצמית, שימוש במשלשלים אוצום קיצוני. הסובלים מבולימיה חווים ירידת משקל ועלייה חוזרת ובלתי רצויה במשקל. מחזורים אלה של אכילה חסרת גבולות ו"ענישה עצמית" עלולים לגרום לנזקים פנימיים חמורים, מחסור בוויטמינים וחומצות אמינו חיוניות, שחיקת השיניים והפרעות בקצב הלב.

הפרעת אכילה כפייתית (Binge Eating Disorder) מתבטאת באירועים חוזרים ונשנים של אכילה כפייתית מהירה וחסרת שליטה. בניגוד לבולימיה, הסובלים מהפרעה זו אינם מפעילים התנהגויות כופרניות לאחר הבולמוס. כתוצאה מכך, הם סובלים לעתים קרובות מהשמנת יתר ובעיות בריאותיות הכרוכות בה.

גורמי הסיכון להפרעות אכילה כוללים גורמים גנטיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. קיימת נטייה ביולוגית מולדת מסוימת אצל חלק מהאנשים, המשפיעה על התנהגויות אכילה לא בריאות. גם גורמים כמו לחץ נפשי, דימוי גוף שלילי, שאיפה לשלמות, רגשות דיכאון או חרדה ועוד, עלולים להשפיע על התפתחות הפרעות אכילה קשות.

השפעות הסביבה הקרובה והחשיפה לתקשורת המעודדת רזון קיצוני, בייחוד בתעשיית האופנה והמודלינג, עלולות להיות משמעותיות אף הן. לחץ לעמוד בסטנדרטים לא ריאליים של מראה חיצוני מושלם יכול לתרום להתפתחות דפוסי אכילה מעוותים.

ההשלכות הבריאותיות של הפרעות אכילה הן חמורות ביותר – הפרעות במחזורים הביולוגיים, דלדול שרירים, אנמיה, בעיות בקרישת דם, הפרעות בסוכרים בדם, בעיות לב, פגיעות מערכתיות נוספות ואף מוות במקרים חמורים. בנוסף, הפרעות האכילה גורמות לפגיעה פסיכולוגית עמוקה ולחרדות וירידה משמעותית באיכות החיים.

טיפול בהפרעות אכילה דורש התערבות רב-תחומית. צוות רפואי מטפל בהיבטים הפיזיים והיציבות הרפואית של החולה, כאשר הדיאטנים מסייעים ליצור דפוסי אכילה בריאים חדשים. הטיפול הפסיכולוגי והנפשי הוא חלון הראווה של ההחלמה. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול דינמי וטיפול משפחתי עשויים לסייע לחולים לחשוף את המניעים הרגשיים העמוקים לדפוסי האכילה המזיקים.

תהליך ההחלמה הוא ארוך וממושך וכרוך בשינוי דפוסי חשיבה עמוקים על גוף, משקל ותפיסות של שלמות עצמית. בהינתן הטיפול וההשגחה הנכונים, סיכויי ההחלמה מהפרעות אכילה הם טובים. עם זאת, הסיכון להידרדרות חוזרת לדפוסי ההפרעה גבוה גם לאחר תקופת החלמה.

לכן, חשוב מאוד לטפל בהפרעות אכילה כבר בשלב מוקדם, לאתר את סימניהן ולהעניק התערבות ראשונית. הגברת המודעות לנושא זה בקרב המשפחות והקהילה תוכל לסייע לצעירים רבים להימנע מהידרדרות למחלות קשות אלה. הפרעות אכילה הן לא רק סכנה בריאותית, אלא גם מצוקה נפשית עמוקה. טיפול וליווי הולמים והכלה חמה יכולים להציל חיים.

 

גורמים להפרעות אכילה:

הגורמים להפרעות אכילה אינם ידועים במלואם, אך ככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים. גורמי סיכון אפשריים כוללים:

גנטיקה: מחקרים מצביעים על קשר גנטי להפרעות אכילה.

לחץ חברתי: לחץ חברתי להיות רזים, חשיפה לתמונות גוף "מושלמות" בתקשורת וברשתות החברתיות, ודימוי עצמי נמוך עשויים להוות גורמי סיכון.

אירועים טראומטיים: התעללות פיזית או מינית, הזנחה, טראומות ילדות עשויות להעלות את הסיכון לפתח הפרעות אכילה.

בעיות בבריאות הנפש: הפרעות אכילה קשורות קשר הדוק לדיכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך והפרעות אישיות.

 

טיפול בהפרעות אכילה:

טיפול בהפרעות אכילה הוא חיוני למניעת סיבוכים בריאותיים ולשיפור איכות החיים. הטיפול כולל בדרך כלל שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופות.

טיפול פסיכולוגי: טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לאנשים הסובלים מהפרעות אכילה להבין את הגורמים להפרעה, לפתח מנגנוני התמודדות בריאים ולשפר את הדימוי העצמי שלהם. סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי עשויים להיות יעילים, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול משפחתי וטיפול פסיכודינמי.

תרופות: תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה עשויות להיות יעילות בטיפול בסימפטומים של הפרעות אכילה, כגון דיכאון, חרדה ורגשות אשמה.

טיפול תזונתי: טיפול תזונתי יכול לעזור לאנשים הסובלים מהפרעות אכילה לפתח דפוסי אכילה בריאים ולשפר את היחס שלהם לאוכל.

קבוצות תמיכה: קבוצות תמיכה יכולות לספק לכם מקום בטוח לשתף את החוויות שלכם, לקבל תמיכה מאנשים אחרים הסובלים מאותה הפרעה וללמוד מהם כיצד להתמודד איתה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך