שנה לארכיון העירוני לתולדות אשדוד

הארכיון העירוני שלנו רק בן שנה וכבר הפך למוסד מעורר קנאה. המודל הייחודי באשדוד מציע מוסד חדש המושתת על דיגיטציה מלאה, בכלים זמינים ובטכנולוגיות מתקדמות. מכל מקום אפשר להיכנס, לאתר ולהזמין כל מסמך או מידע הנמצא באתר

יום השנה להשקתו של הארכיון העירוני לתולדות אשדוד, צוין אתמול במעמד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר לשעבר ויו"ר בית יד לבנים ד"ר אריה אזולאי, מנכ"ל החברה העירונית מר אורן טואיל, מנהלים בכירים מהעירייה ומהחברות העירוניות, חבורת המתנדבים בארכיון ואורחים נוספים. האירוע רב המשתתפים התקיים בבית יד לבנים – מקום מושבו של הארכיון – ובו הוצגו הישגיו של הארכיון הדיגיטלי ('על-מלא') הראשון מסוגו במדינת ישראל.

אשתקד הושק הארכיון העירוני והחל את מסעו המאתגר בהצגת חזון ראש העיר, בתחום התיעוד ופיתוח מרכז מידע עבור ציבור התושבים. ד"ר משה דרור, מנהל הארכיון אשר עמל על הכנת התשתית והנחת אבני היסוד לקראת עבודת הארכיון, הבטיח כי יהיה זה ארכיון מיוחד שיתאים לחזון עיר חכמה ולעידן המודרני. ואכן, כעבור שנה אחת בלבד, הארכיון עמד בציפיות ואף מעבר להן.

היום, לצד שיתופי פעולה רבים עם מוסדות חוץ עירוניים וארציים, ד"ר משה דרור הציג בפני הנוכחים מטרות הארכיון: איסוף ותיעוד מידע היסטורי על העיר; הגברת המודעות לחשיבותו כמקור מידע עירוני; שילוב צעירים במהלך תפקודו השוטף וציין כי הארכיון העירוני מבצע את כל מטלותיו: איתור מידע, אינדוקס, ראיונות, עיבוד מילולי, עיבודי תמונות, הנגשה לבעלי מוגבלות והעלאת חומרים לאוויר העולם – ללא סיוע חיצוני. דרור החמיא מאוד לקבוצת המתנדבים הפועלת בארכיון והדגיש "כל העבודה מתבצעת על ידי עובדי הארכיון ושלושה עשר מתנדביו הנבחרים והאיכותיים".

 

במהלך האירוח דרור הציג מערכת דיגיטלית חדשנית שפותחה על ידי הארכיון ומשמשת להזנה רב-משימתית של רשומות לאתר החשיפה. "המערכת שפותחה מאפשרת הזנה מהירה במיוחד של רשומות, מאפשרת עבודה מחוץ לכותלי המוסד וגם מאפשרת לתושבים למסור מידע אפילו מן הטלפונים האישיים, באופן ישיר" אמר.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בירך את המעמד וחזר והבהיר את המשמעות של תיעוד עיר והנחת חומרים בעלי משמעות היסטורית עבור הדורות הבאים. הוא התרשם מהדיווח שנמסר באירוע לפיו, במהלך עשרת החודשים האחרונים אתר הארכיון זכה ליותר מ-34 אלף ביקורים בהם נעשו יותר מ-104 אלף פעולות. על פי זה ברור שהשקת הארכיון הביאה מענה לצורך שלהיקפיו לא הייתה מודעות מוקדמת.

ד" ר לסרי התרשם גם מהעבודה שנעשית מול בני נוער, כדוגמת הצעירים מבית הספר המקיף ז' בעיר, שמכינים אפליקציה לארכיון – כעבודה ל-5 יח' בגרות במחשבים – ותאפשר להריץ חידוני-ידע ממנו; או התלמידים ממקיף י"א שמסייעים לארכיון ברשתות החברתיות ובכתוביות לסרטים במסגרת "מעורבות חברתית". אך עיקר התודות היו למתנדבי הארכיון שמגלים מחויבות לפעילות, מתמקצעים באופן מתמיד ומבצעים עבודה שוטפת יקרה מפז, והכל מתוך מעורבות אישית ואהבה לעיסוק. בסיום האירוע ולפני הביקור בארכיון, זכו כל המתנדבים לקבל מידי רה"ע ומנכ"ל החברה העירונית, תעודת הוקרה על תרומתם להתפתחות וביסוס הארכיון העירוני לתולדות העיר אשדוד.

לסיום, ד"ר דרור ביקש להודות לכל השותפים בחזון ובביצוע – לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ליו"ר יד לבנים ורה"ע לשעבר ד"ר אריה אזולאי, למנכ"ל החברה העירונית לתרבות ופנאי אורן טואיל, למשנה למנכ"ל העירייה דינה בר אולפן וכמובן לציבור המתנדבים ועובדי הארכיון. "אנחנו נמשיך לפתח את הארכיון לטובת התושבים וקוראים לכל מי שמעוניין לבוא ולתרום לארכיון ולהיות חלק בעיצוב תעודת הזהות של העיר" אמר לסיכום.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך