למה התמודדות עם מצבים נפשיים קשים גורמת להפרעת אכילה

הפרעות אכילה כוללות שורת מצבים מורכבים של בריאות הנפש והגוף ועשויות בהחלט להיות להן השלכות חמורות על הבריאות ואיכות החיים, הנפשית והפיזית, של אלו המתמודדות איתן. בעוד שהסיבות להתפתחות הפרעת אכילה הן מגוונות ומאוד אישיות, ניסיון טיפולי וגם מחקרים בתחום מציגים קשר חזק ומהותי בין חוויות טראומטיות ו/או מצבים נפשיים קשים לבין התפתחות של דפוסי הפרעות אכילה, בעיקר בסביבות גיל ההתבגרות המוקדם והמאוחר
תמונה: צבר רפואה

השפעת טראומה ואתגרים נפשיים על הפרעות אכילה

הניווט האינסופי בתוך מורכבויות החיים הוא אתגר, כאשר אירועים טראומטיים או אתגרים נפשיים מתמשכים ללא ספק גובים מחיר ומוסיפים משקל לאיכות החיים הרגשית והפסיכולוגית של אינדיבידואלים. עבור נערות ונערים מתבגרים, שבמילא נדרשים להתמודד עם תקופה סוערת ומורכבת ולנווט את דרכם בים של אתגרים ייחודיים לשלבי התפתחות והתבגרות חשובים אלו, חוויות קשות שכאלו עשויות להיות עוד יותר מורכבות ומאתגרות ובהחלט גם עם הגברת הפוטנציאל לפתח הפרעת אכילה. 

לא אחת ההתפרצות של דפוסי התנהגות של הפרעת אכילה מגיעים לאחר טראומה או משבר נפשי מהותי, אולי כחלק ממנגנון התמודדות או הגנה המנסה לתפוס בחזרה שליטה על החיים – שליטה באוכל במקרה הזה. זאת אפילו שהשליטה היא מדומה ואם המצב מתדרדר להפרעת אכילה אז במהרה המתמודדת למעשה אינה נמצאת בשליטה אלא ההפרעה שולטת בה, נושא שטיפול איכותי, רגיש ומותאם אישית נוגע גם בו כמובן.

טראומות נפשיות כטריגר להפרעת אכילה

חוויות טראומטיות כגון התעללות כלשהי, הזנחה או אובדן מישהו אהוב עשויות ליצור אצל נערות ונערים תחושה של חוסר אונים וצורך, לא לגמרי מודע אפילו, של החזרת השליטה לחיים. וכאמור יש כאלו שיפנו את הקושי הנפשי והרגשי המהותי הזה לדפוסי התנהגות של הפרעת אכילה כגון מגבלה קלורית קיצונית, הימנעות ממזונות מסוימים, התקפי אכילה, תחושת "טיהור" דרך הקאות וכדומה ועוד דוגמאות מעולם הפרעות האכילה. 

מצבים ומשברים נפשיים קשים כטריגר להפרעות אכילה

באופן דומה, משברים נפשיים כגון דיכאון, חרדה, תסמונת פוסט טראומטית וכיוצא באלו, גם עשויים לתרום להתפתחות הפרעות אכילה. מצבים אלו יכולים לפגוע קשות בתחושת הערך העצמי, בדימוי הגוף וברגולציה רגשית-עצמית. גם כאן משבר נפשי יכול לעורר תחושה של חוסר שליטה והפרעת האכילה לעיתים תתחיל מתוך דפוסי התנהגות סביב אוכל מתוך צורך לא מודע ליותר שליטה בחיים. כך, גם משברים ואתגרים נפשיים ורגשיים משמעותיים יכולים בהחלט להוביל למערכת יחסים לא בריאה עם אוכל, משקל ודימוי גוף ומכאן הדרך קצרה להפרעת אכילה. 

זיהוי הסימנים והסימפטומים

לצד החשיבות האדירה של קבלת טיפול מקצועי ומותאם אישית אחרי שכבר קיימת הפרעת אכילה פעילה, יש גם סימנים מקדימים שעשויים להדליק אצל ההורים והסביבה נורות אזהרה ולאפשר מרחב תמרון של מניעת התנהגויות לא בריאות. 

התערבות מוקדמת ומושכלת יכולה להיות קריטית במניעה וטיפול בהפרעת אכילה. תהיו מודעים לסימנים כגון אלו:

  • עיסוק רב, ביתר ואף באובססיביות, באוכל, משקל ודימוי גוף.
  • שינויים דרמטיים במשקל (עליה או ירידה).
  • דפוסי אכילה מגבילים או טקסיים.
  • פעילות גופנית מוגזמת מדי והתנהגויות אובססיביות סביב אוכל ומשקל.
  • בידוד חברתי או הימנעות חברתית.
  • תנודתיות במצבי רוח, עצבנות.

תמיכה, סיוע וניסיון למנוע התפתחות או החמרה של הפרעת אכילה

אם אתם חשים או חוששים שמישהי אהובה לכם מתמודדת עם הפרעת אכילה שהתפתחה בעקבות טראומה או משבר נפשי קשה, חשוב מאוד לגשת למצב עם חמלה והכלה, בטח לא בכוח ובמניפולציות וגם בהחלט לחפש סיוע מקצועי בהפרעת אכילה של גורמי רפואה, טיפול נפשי ורגשי, תזונאיות וכן הלאה בהתאם לצורך ולמקרה הפרטני.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך