הבכיר האשדודי שנפצע בלבנון ומשקם את החיילים הפצועים מעזה

כמעט 30 שנים חלפו מאז שנפצע קשה רפאל פרץ מנהל הכספים של החברה העירונית לתרבות באשדוד, לאחר היתקלות קשה בלבנון בה גבו את חייהם חבריו הקרובים * כיום הוא משרת במילואים בתפקיד מנטור בענף נפגעים בצה״ל, ומגיע לפצועים שחווים כעת את מה שהוא חווה לפני שנים רבות * בראיון מיוחד עם האיש שאמון על הצד הכלכלי של החברה העירונית הגדולה באשדוד, חושף רפאל את העבר הקשה ואת הליווי שהוא מעניק ללוחמים שנפצעו במלחמה הקשה שהחלה ב- 7 לאוקטובר * בקרוב יתמודד רפאל פרץ בבחירות שיתקיימו בארגון נכי צה"ל במחוז אשדוד והשפלה, כאשר מולו יתמודדו אשדודים נוספים ומוכרים

רפאל פרץ הוא אחד האנשים המוכרים והמוערכים במסדרונות עיריית אשדוד, בחיי היום יום הוא מכהן בתפקיד מנהל הכספים של החברה העירונית לתרבות ופנאי של עיריית אשדוד, תפקיד מחייב ועוצמתי. בגזרתו של פרץ ישנם אלפי עובדים וספקים הנותנים את שירותם למען חיי הקהילה בעיר. תחום האחריות שלו גדול מאוד, ועם האחריות הרבה הוא מתמודד בצורה נפלאה.

מה שהרבה לא יודעים על רפאל פרץ, שמעבר לחיי המספרים שמעסיקים אותו במהלך השגרה, בחירום הוא מחזיק בתפקיד חשוב במיוחד – הוא מנטור בענף נפגעים בצה״ל. רפאל מטפל באופן אישי בלוחמים שנפצעו ונמצאים בהליך שיקום, ומלווה אותם במשך תקופה ארוכה כמנטור צה"לי שאמור להראות להם כיצד אפשר לצאת מהשיקום חזרה אל החיים האמתיים ולשים מאחור את הטראומה הקשה.

מה שרוב האשדודים לא יודעים על רפאל פרץ, זה שהוא בעצמו עבר היתקלות קשה בלבנון לפני 29 שנים, במהלכה נהרגו שני חיילי צה"ל, ורפאל נפצע קשה. הוא עבר תהליך שיקום ארוך ומייגע ולבסוף הצליח להשתקם, לחזור לשגרה, ללמוד ולהתפתח ולהגיע לתפקידי מפתח מכובדים, בדיוק איפה שהוא נמצא היום.

במקביל, בימים אלה מתארגנים בארגון נכי צהל לבחירות בכל המחוזות שיתקיימו בעוד כחודשיים, בתאריך 3.6.2024, כ"ו באייר התשפ"ד, רפאל פרץ נמצא בין רשימת המתמודדים לייצג את נכי צה"ל במחוז השפלה, כשלצידו מתמודדים מספר שמות מוכרים מאשדוד כמו דני בן אבו, מאיר גבאי, ויגאל גמליאל מנכ"ל החברה העירונית בעברו. כמו בחיים האמתיים, רפאל נחוש מאוד להצליח, והוא מתכוון להתמודד ולהצליח.

אוהד נפצע ב-11 באוקטובר, לרפאל זה קרה ב-95'

כדי להבין לעומק את פועלו של רפאל פרץ בתפקיד הכל כך חשוב שהוא עושה במילואים, שמענו ממנו על הסיפור המיוחד שהוא מלווה בימים אלה. זה מתחיל בפגישה סמוך למיטת בית החולים, והופך במהירות לקשר הדוק בין 2 זרים, עם אותה פציעה בדיוק – בהפרש של כמעט 30 שנה. עכשיו, 4 חודשים לתוך התהליך, שמענו מאוהד ורפאל על התוכנית שחיברה ביניהם, האומץ לבקש עזרה, להדביק את השברים, ולהמשיך בחיים – יחד.

אוהד מביט בעיניו של רפאל, רפאל מחזיר לו מבט משלו, ומשהו קורה. אולי זו הפציעה הכמעט זהה שעברו; אולי זו התקופה שבה יכלו לתקשר רק דרך העיניים; ואולי אלו ארבעת החודשים האחרונים בהם הפך רפאל, שנפצע בלבנון לפני 29 שנים, לחלק בלתי נפרד מחייו של אוהד, שנפצע אנושות ב-11 באוקטובר.

היה קשה שלא להבחין בדינמיקה הטבעית והקרובה שביניהם. הם מחייכים, צוחקים, ומספרים זה לזה בדיחות שנדמות שגרתיות מהצד. "זה סמול טוק של מנטור ופצוע – זר לא יבין זאת", רפאל מסביר בחצי חיוך, "כנראה שזה משהו בחיבור שנותן את זה, לא צריך מילים".

אבל דרכיהם ממש לא הצטלבו במקרה. זה קרה באמצעות תוכנית "ממשיכים בחיים" של ענף ליווי פצועי ונכי צה"ל במערך הנפגעים, שהוקמה לפני כשנתיים והושקה רשמית חודשיים לפני פרוץ המלחמה.

"ממשיכים בחיים" מתאימה בין פצוע ותיק לפצוע חדש החולקים את סוג הפגיעה, ומספקת מעטפת מקצועית-רפואית ומנטור שמלווה אותו לאורך שנה, כפעמיים-שלוש בשבוע, ולוקח אותו צעד צעד בין כל האתגרים והצמתים בתהליך המורכב.

את התוכנית הקים סא"ל (במיל') יריב, נכה צה"ל וקטוע רגל בעצמו, מתוך מה שחש על בשרו, לאורך 6 שנות השיקום שעבר, "אנחנו מקבלים בתוכנית ארגז כלים שלא היה בתקופה שלי, אפילו לא בחלום", אומר רפאל, "אני יודע שבכל התלבטות אישית או מקצועית שתהיה לי בכל רגע בתהליך, יהיה מישהו שייתן לי את המענה והעזרה שאני צריך".

אבל למרות כל ההכנות שעבר, אל המפגש הראשון עם אוהד, כך הוא מספר, דבר לא יכול היה להכין אותו: "לא ישנתי בלילה שלפני. הייתי אמור לפגוש רק את ההורים, אבל אחרי כמה דקות אמא שלו קראה לו מהחדר. הוא יצא, התחיל שיח, ומיד נוצר בינינו ה'קליק'".

"בשנייה שרפאל הגיע, הרגשתי כמה אכפת לו", אוהד משתף, "ובגלל שיש לנו את אותה פציעה, החיבור בינינו קרה באוטומט. אי אפשר להסביר איך זה עוזר למשפחה, ובעיקר לי".

אוהד מספר שכאשר רפאל הגיע, הוא היה במצב מאוד קשה: "הדבר היחיד שיש לך בראש זה – אלה החיים שלי עכשיו. חודש אחרי שהייתי כאן בשיקום הגיע המנתח ואמר לי 'תשמע, אם היית מאחר בדקה – לא היינו מצליחים להציל אותך'".

"ברגעים כאלו אתה חושב על המשפחה", אוהד ממשיך, "אחרי הפציעה אתה קולט מה הם עברו. הם היו כאן 7/24, והרגע היחיד שהם הרגישו שהם יכולים לשחרר היה כשרפאל הגיע. הוא מעדכן אותם כל הזמן, והם שואלים אותו. זה נותן להם את החופש לחזור לאט לאט לחיים שלהם".

"הציוות הוא הרבה יותר מזכויות והטבות. מדובר בקשיים, בשיחות של חברים. אני רואה באוהד חבר שלי", רפאל מחייך. "בסוף אנחנו באותו ראש, ואני מרגיש שרפאל דמה לי מאוד כשהיה צעיר", אוהד מוסיף.

"אני שמח שנפלה בידי הזכות לעזור למישהו שנתן מעצמו כל כך הרבה למדינה", רפאל מדגיש, "זה לא פשוט לחזור לחוויה הזאת של שיקום בתל השומר – במשך שנים הייתי עובר עם האוטו בכביש, ועושה עיקוף כדי לא לעבור דרכו. אבל התהליך איתו הוא כמו טיפול בשבילי . זה משהו אחר, זאת סגירת מעגל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך