אושרו תקנות הנמלים למניעת זיהום הים

בין היתר, כי כל כלי שיט הכלול בתקנות יהיה מצויד במתקן לטיפול בשפכים, או במערכת לכתישה וחיטוי של שפכים, או במיכל לאגירת שפכים.
צילום: אבי רוקח.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תקנות הנמלים למניעת זיהום הים משפכים שהוגשו לוועדה על ידי שרת התחבורה מירי רגב. מטרת התקנות היא למנוע מקרים של זיהום הים עקב פעילות של אוניות המגיעות לנמלי ישראל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "התקנות שאישרנו הן צעד חשוב בהגנה על חופי ישראל והסביבה הימית שלנו. אלה תקנות שאישורן התעכב מספר שנים, ואני שמחה שהצלחנו להתגבר על המכשולים והחסמים שתקעו אותן ולהביא לאישורן בזמן הקצר ביותר. חופים נקיים עם מים נקיים תורמים בראש בראשונה לבריאות הציבור, ומהווים מרכיב חשוב באטרקטיביות של הארץ לתיירים מהארץ ומחו"ל כמו גם לכלל הנופשים והרוחצים בים. גם פעילות הדיג, הן המסחרי והן כתחביב, דורשת מים נקיים ומניעת זיהום משפכים. כמובן שמירה על הסיבה הימית היא ערך חשוב בפני עצמו, ומשתלב בצעדים הרבים שאנו מקדמים לשמירה על אוויר נקי וצמצום פליטת המנועים בזכות עידוד מעבר להנעה חשמלית , בתחבורה הציבורית והפרטית גם יחד."

התקנות החדשות גובשו בהתייעצות עם רשות הספנות והנמלים (רספ"ן), ומסדירות את נושא הטיפול וההרקה של שפכים שהצטברו בכלי שיט השטים או עוגנים בתחום המחים הטריטוריאליים של ישראל. התקנות מכסות כל כלי שיט ישראלי או זר שתפוסתו 400 טון ברוטו ויותר או המורשה לשאת יותר מ 15 מפליגים, וכן כלי שיט החייבים בהתקנת בתי שימוש וברזים לפי תקנות הנמלים.

התקנות מיישמות את דרישות הנספח הרביעי לאמנת MARPOL, אמנה בינלאומית העוסקת במניעת זיהום הים עקב פעילות ספנותית. התקנות קובעות, בין היתר, כי כל כלי שיט הכלול בתקנות יהיה מצויד במתקן לטיפול בשפכים, או במערכת לכתישה וחיטוי של שפכים, או במיכל לאגירת שפכים. הרקת השפכים לים תתבצע בהתאם לדרישות הקבועות באמנה, במרחק מינימלי מהיבשה (3 מייל ימי ומעלה לשפכים מטופלים, ולמעלה מ-12 מייל ימי לשפכים שלא טופלו). על פי התקנות החדשות, תיאסר לחלוטין הרקת שפכים, גם לאחר שטופלו, בתחום נמלי ישראל. שפכים שהרקתם לים אסורה, יורקו למתקנים מתאימים בחוף.

התקנות ייאכפו על ידי מפקחי כלי שיט של הרספ"ן. לאניות ישראליות תונפק תעודה בינלאומית המעידה כי מתקני הטיפול בשפכים על האנייה נבדקו ועומדים בדרישות התקנות והאמנה הבינלאומית. כלי שיט זרים הפוקדים נמל בישראל יבדקו גם הם על ידי מפקחי הרספ"ן על מנת למנוע זיהום מי הים בתחום השיפוט של מדינת ישראל.

אישור התקנות מאפשר למדינת ישראל להצטרף לנספח הרביעי של אמנת MARPOL ומחזק את מעמדו של הדגל הישראלי בזירה הבינלאומית ובארגון הספנות הבינלאומי, IMO.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "רשמנו הישג נוסף במסגרת מחויבות משרד התחבורה לשמירה על איכות הסביבה – בים, ביבשה ובאוויר. שרת התחבורה מירי רגב מובילה מדיניות סביבתית ואחראית של צמצום פליטת מזהמים ומעבר להנעה חשמלית נקייה ושקטה, ואנו מקפידים לפעול בהתאם לתקינה האירופית המחמירה ביותר, גם בתחומי התעופה והספנות. זו מחויבותנו לבריאות הציבור ולדורות הבאים."

blank
דירת החלומות שלכם מחכה לכם כאן - הקליקו לפרטים​
blank

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך