פורסמו מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון

"אם בכל שנה האירוע מתקיים במצב של "כמעט אסון", היו צריכות לעלות השאלות מה יהיה שונה"

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הגישה את מסקנותיה. הוועדה הטילה על ראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות אישית לאסון, כמו גם על השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ועוד
אסון מירון. צילום: איחוד הצלה.

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הגישה היום (רביעי) לממשלה את מסקנותיה היום בצהריים. הוועדה הטילה על ראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות אישית לאסון, כמו גם על השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, ושמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בעת האסון, שלקח אחריות והתפטר מתפקידו לאחר האסון.

בדוח נכתב כי "הוועדה הטילה על נתניהו אחריות אישית. היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו". עוד נכתב: "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".

עוד נכתב: "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת… על כן אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו".

על יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים בעת האסון, נכתב כי "הוועדה הטילה על אוחנה אחריות אישית, והמליצה כי לא ימונה בעתיד לתפקיד השר לביטחון פנים".

עוד נכתב: "הוועדה ציינה כי השר לביטחון הפנים אינו נדרש, ואף אינו רשאי, להתערב בפרטי התוכנית המבצעית. עם זאת, במקרה שלפנינו נכון וצריך היה שהשר לביטחון הפנים יעורר שאלות על התפיסה המבצעית הבסיסית באירוע המוני דתי שהמשטרה נדרשת לו מדי שנה. כך בכלל, וכך במיוחד נוכח דברים קשים וברורים שנאמרו במהלך הדיון שנערך בהתשפ"א בנושא סכנת הצפיפות באירוע.

"כבר בתחילת הדיון להצגת התוכנית המבצעית לשר לביטחון הפנים, לאחר שהוצג לשר סרטון מאירוע הילולה שנערך בעבר, שאל השר לביטחון הפנים את השאלה שהתבקשה ככל הנראה מצפייה בסרטון: "מתי פעם אחרונה היה אירוע אם בכלל, שאנשים נרמסו, נמחצו?". בתשובה לכך אמרו בכירי משטרת ישראל לשר לביטחון הפנים כי "היינו קרובים לזה… כל שנה".

"דברים אלה שנאמרו בדיון הם בבחינת הנפת דגל אדום. אם בכל שנה האירוע מתקיים במצב של "כמעט אסון", היו צריכות לעלות השאלות מה יהיה שונה השנה וכיצד מבטיחה המשטרה שלא נהיה קרובים לאסון. אולם השאלות האמורות לא נשאלו, והדיון המשיך כסדרו"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך