"חוק הגיוס"

הרחוב החרדי בארץ ובעיר לקראת מחאות ענק? החודש הגורלי של בחורי הישיבות ואברכי הכוללים

לאחר הדיון בבג"ץ בנושא חוק הגיוס, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב "החל מ-1 באפריל 2024, בלא קידום חקיקה על ידי ממשלת ישראל, אין בסיס חוקי להימנעות גורפת של המדינה מגיוס בני ישיבות".
החרדים מאיימים: הפגנות ענק בשעות השיא של התנועה בכבישים
צילום: דוד מטודי - יבנה נט

ימים שמחים עוברים על הציבור החרדי בכל הנוגע לבחירות ברשויות המקומיות, הצלחה גדולה לכלל הסיעות והכפלת הכוח החרדי במועצות המקומיות לצד הצלחות גדולות גם בערים החילוניות ובכלל.

יש שיגידו שזאת הייתה מערכת הבחירות המקומיות הכי סוערת בפוליטיקה החרדית. אך לצד השמחה והמלחמות הפוליטיות, הציבור החרדי עליו ממונים אותם פוליטיקאים נמצאת בצומת דרכים לא פשוטה, "חוק הגיוס" חוק שעשה נזקים בעבר, הפיל ממשלות והכניס את הרחוב בישראל לראש סדר היום הציבורי.

איך הציבור החרדי הולך לצאת מזה? 

בשבוע שעבר, רגע לפני הבחירות המונציפלייות, בעתירות שהוגשו נגד אי גיוס חרדים ונגד התמיכה התקציבית במוסדות הישיבות והכוללים. לדברי העותרים בנושא, בהם התנועה לאיכות השלטון, תוקף ההסדר החוקי שפטר את האברכים מגיוס פקע בקיץ האחרון ותוקף החלטת הממשלה שלא לאכוף אותו יחלוף בסוף החודש הקרוב.

לאחר הדיון בשבוע שעבר, החליט בית המשפט להוציא צו על תנאי, שאומר ולפיו תצטרך הממשלה לנמק מדוע לא תבוטל החלטתה ולא יגויסו חרדים. עוד הוחלט על צו ביניים לפיו מהיום לא ניתן יהיה להפחית תקופת שירות או כל תקופה רלוונטית אחרת לגיוס, וצו שדורש מהמדינה לנמק מדוע נוכח פקיעת הסדר דחיית השירות אין עוד בסיס לתמיכה תקציבית בישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים.

היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה מסרה את עמדת המדינה לאחר הדיון ולדבריה: "החל מ-1 באפריל 2024, בלא קידום חקיקה על ידי ממשלת ישראל, אין בסיס חוקי להימנעות גורפת של המדינה מגיוס בני ישיבות".

בנאומו האחרון בנושא, אמר ראש הממשלה נתניהו: "אני מוקיר עמוקות את לימוד התורה של אחינו החרדים. אני גם מכיר ומוקיר את התגייסותם לארגוני חירום והצלה אזרחיים שעושים עבודת קודש. אבל בצד זה, אני חייב גם לומר: אי אפשר להתעלם מהתחושה הרווחת בציבור על הפער בחלוקת נטל הביטחון. ואני אומר לכם דבר נוסף, היום גם הציבור החרדי מכיר בצורך הזה, הוא נכון לשנות את המצב. ולכן אנחנו נקבע יעדים לגיוס חרדים לצה״ל ולשירות האזרחי, ואנחנו נקבע גם את הדרכים להבטיח את מימוש היעדים הללו. אפשר להשיג הסדר זה בלי לפלג את העם ובלי להסית נגד אף ציבור".

בתשובה להצהרת שר הביטחון שלו, הוסיף נתניהו כי הוא "בטוח שניתן להשיג להסדר זה רוב בכנסת, אבל גם ברור לי דבר אחד – אי אפשר להשיג הסכמה מוחלטת".

השאלה שנותרה

לאיפה הדברים הולכים?, אי אפשר לנבא. דבר אחד בטוח צריך להגיד, לפוליטיקאים החרדים צפויה עבודה סביב השעון ומלחמה בלתי פוסקת לצד חברי הממשלה להגיע לדרך מוסדרת, אחרת הרחוב בישראל בדרך לבלאגן שלם!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך