האשדודי שעוזר לכם למצוא עבודה

יוזמה של תושב אשדוד הנובעת מאכפתיות טהורה ועזרה הדדית, הביאה להקמה של קבוצה בפייסבוק המיועדת למציאת עבודה באשדוד. הקבוצה פעילה מספר חודשים ומתקרבת ל-2,500 חברים, אריה שלפניק, חמוש במצלמת הסלולארי שלו, מוצא מודעות דרושים על שמשות של חנויות, על עמודי חשמל, במוספי הדרושים ובאתרי דרושים, מצלם, מתרגם עברית לרוסית ולהיפך, ומעלה לקבוצה

אריה שלפניק (57) מאשדוד, נשוי ואב לשלושה, הקים לפני חמישה חודשים קבוצה בפייסבוק שמטרתה מציאת עבודה לתושבי אשדוד. שלפניק ומשפחתו אינם נמנים על ציבור מחפשי העבודה, הוא עצמו עובד 27 שנים בחברת חשמל, אז מה הניע אותו ליזום את הקמת הקבוצה? "בצוק איתן עשיתי תורנות במוקד העירוני, וישבתי עם רחל ביבי, שהיא פעילה חברתית בקבוצה 'ערבים זה לזה באשדוד', ודיברנו על עזרה לאנשים", מספר שלפניק, "והיא אמרה שיש אנשים שמכל מיני סיבות לא מצליחים למצוא עבודה, ושאם עוזרים לאדם למצוא עבודה והוא מתחיל לעבוד ולהתפרנס, הגורל שלו ושל משפחתו משתנה. זו פעולה של עזרה שיכולה לעשות דבר גדול, וזה נשאר לי בראש, בזיכרון, והתחלתי להעלות רעיונות איך ליישם את זה. התייעצתי עם חברים, והגעתי למסקנה שזו הדרך, וכך לפני כחמישה חודשים נפתחה הקבוצה. את תמונת הקבוצה עיצב שמוליק דואק, שמנהל כמה קבוצות בפייסבוק למען תושבי אשדוד, והוא התלהב מהרעיון, עזר, ייעץ, עודד וצירף חברים שלו".

בהסבר המקדים נכתב כי הקבוצה "עבודה באשדוד" מיועדת לעזור לאנשים למצוא עבודה, ולכן מתפרסמות בה מודעות "דרושים" בלבד, או התייעצויות לגבי מעסיקים, זכויות העובדים וחיפוש עבודה, רצוי בהעסקה ישירה ולא דרך מתווכים וחברות כוח האדם. כל השירות ניתן בחינם ובהתנדבות. "אנחנו מאמינים בעזרה הדדית ללא גביית תשלום על כך. אם מישהו מנסה למכור לכם שירות בקבוצה הזאת אנא, הודיעו להנהלת הקבוצה", מבקש אריה. "הקבוצה אינה מופעלת על ידי חברת השמה, חברות כוח האדם, או עסק כלשהו. אנחנו מפרסמים כאן מודעות שראינו או שמענו, ולא מקבלים בדרך כלל משוב ממעסיקים, אלא אם המודעה פורסמה על ידי המעסיק עצמו. מי שמעז בסופו של דבר מצליח. צרו קשר עם המעסיקים, תבדקו מה הם מציעים. מה אתם מפסידים? אתם יכולים רק להרוויח".

איך הפצת את דבר קיומה של הקבוצה?
"צירפתי חברים שלי שצירפו את שלהם, וכדי שיתחילו לצרף הייתי צריך להביא מודעות 'שוות'. אני משתדל שהמודעות יהיו בהעסקה ישירה, לא דרך חברות כוח אדם, ובכלל שיהיו עבודות איכותיות. פרסמתי די הרבה מודעות דרושים של חברת חשמל, עיריית אשדוד, מועצת גן יבנה, מועצה אזורית ישובי גדרות, משרד החינוך, נמל, כל מיני מקומות, ואז אנשים מצטרפים. במשך הזמן נוצרו אפילו קשרים, יש מישהו מכוח אדם של חברת חשמל שהתחיל להעלות מודעות והיה בעל מפעל שהעלה ועוד מעסיקים".

אתה מקבל משוב ממי שמצא עבודה?
"כן, וזה מחמם את הלב. אני נהנה לשמוע ולקרוא שאנשים שהיה להם קשה, מצאו עבודה, במיוחד מקרים מאתגרים. יש סוגי אוכלוסיה שיותר קשה להם למצוא עבודה, למשל אמהות לילדים קטנים. יש מושג שנקרא 'משרת אם', ובדרך כלל מדובר על אפס זכויות ושכר נמוך, וזה מעצבן לשמוע את המושג הזה, אבל קשה לאימא צעירה למצוא עבודה, גם לאנשים ממוצא אתיופי קשה, לרוסים עם מבטא כבד, לאנשים מבוגרים שמתקרבים לגיל פנסיה אבל עדיין לא מקבלים קצבת זקנה והם צריכים להתפרנס. כאשר אני מצליח לעזור להם, וכשכותבים לי על כך, זה מרגיש נפלא".

יש עבודה באשדוד?
"בהיי-טק אין הרבה היצע. נכון שיש מפעל גדול, אלת"א, אז מפעם לפעם דרושים שם, אבל לא מכל הסוגים ולא כולם יכולים להיקלט. אלת"א זה לא מספיק. יש מחסור, ובעזרת השם תגיע הבנייה של בית החולים לסיומה, אז יהיו משרות בתחום רפואה. בינתיים אנשי צוות רפואי נוסעים לשיבא, לאסף הרופא, לסורוקה, לוולפסון… אני מכיר אישית תושבי אשדוד שנוסעים כל יום לעבודה בבתי החולים, יש הייטקסיטים שנוסעים להרצליה, ויש שעזבו את אשדוד כי מצאו עבודה במקום מרוחק. אני הולך הרבה אל מרכזים מסחריים, קניונים, מצלם מודעות דרושים לחנויות ומעלה. נכון שזו העסקה ישירה ולא קבלן כוח אדם, אבל זה לא היי- טק ורפואה או מקצועות לאקדמאים. יש עבודה מסוג אחד, חסר מסוג אחר ויש בעיה לסוגים מסוימים של אוכלוסיה".

המידע בקבוצה מופיע בעברית וברוסית. המודעות מתורגמות לרוסית ולהיפך, מה לגבי שפות אחרות?
"זה לא תפס משום מה, למרות שהיו ניסיונות לפנות לציבור דוברי צרפתית. לתרגם זה מחויבות, צריך לשבת ולתרגם. אני עליתי ארצה כילד וכיום אני ממש לא ילד, וגם אני לא ידעתי איך לתרגם מילים מתחום התעסוקה, ושאלתי ונעזרתי באחרים. גם לי היה קשה, ואני מבין שזה לא פשוט להתחייב".

ניהול קבוצה שכזו בפייסבוק דורשת גם מעקב אחרי מה שאסור להעלות: אין לעשות שימוש מסחרי בדף הקבוצה. אין לפרסם דברים שאינם רלוונטיים למטרה שלשמה נפתחה הקבוצה, כמו מודעות למכירת שירות או מוצר כלשהו. אין אפשרות לפרסם בקבוצה הודעות של מכירת והשכרת דירות, מכירת רכבים או כל מכירה מכל סוג. ומי שמעלה מודעת דרושים חייב לציין את שם המעסיק הישיר (ולא הגורם המתווך), כתובתו, מס' הטלפון שלו, פקס, או מייל.

איך הגיבו בני המשפחה ליוזמה של האב? ניתן לקרוא זאת בפוסט מרגש שכתב בנו, תומר: "למרות שכבר יותר מ-26 שנים אבא שלי עובד במשרה מלאה בעבודה קבועה, כבר חודשים שהוא מחפש מודעות דרושים. חמוש במצלמה בסלולארי שלו הוא מוצא מודעות דרושים על שמשות של חנויות, על עמודי חשמל, במוספי הדרושים ובאתרי דרושים ומצלם. את כל זה הוא לא עושה עבור עצמו, הוא הרי כבר מסודר, אלא עבור מחפשי עבודה אחרים באשדוד.

ולא רק זה, מאז שפתח את הקבוצה 'עבודה באשדוד', כל מודעת דרושים בעברית שהוא מעלה, אבא שלי מתרגם לשפה הרוסית, ולהיפך – מודעות ברוסית הוא מתרגם לעברית (וכבר הרבה זמן שהוא מחפש מישהו שיתרגם את מודעות הדרושים גם לצרפתית). 'שפה לא אמורה להיות מכשול לפרנסה בכבוד', הוא אומר, ומחייך, בזמן שהוא קורא את ההודעות ששולחים לו בפייסבוק זרים גמורים שמודים לו על שמצאו עבודה דרך הקבוצה שהקים. בקבוצה הוא גם מפיץ חומרים, בשתי השפות, על חוקי עבודה ואכיפתם ועל הזכויות של האדם העובד. אבא, אתה לא יודע כמה אני גאה בך. אני בטוח שתמשיך לתת לקהילה מתוך אכפתיות טהורה וללא כל רווח אישי כמו שאתה עושה כבר שנים. אין עליך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך