ראיון מיוחד השר אלי כהן מסכם שנה במשרד החוץ – עם הישגים מדיניים פורצי דרך

רכבת הזדהות אווירית של עשרות מנהיגים ושרי חוץ מכל העולם. משלחות רבות של משפחות חטופים על מנת להעלות את המודעות הבינלאומית לנושא ולקדם את שחרורם. פגישות עם 65 שרי חוץ. פתיחת 4 שגרירויות חדשות בישראל, מתוכן 2 של מדינות מוסלמיות, ביניהן אזרבייג׳ן, מדינה מוסלמית שיעית ראשונה. הסכם סחר חופשי מול איחוד האמירויות. פתרון המשבר המדיני מול פולין ומול סרביה. הובלת 9 משלחות עסקיות לחיזוק קשרים כלכליים עם מדינות. ביקורים מדיניים משמעותיים אצל נשיא סודן בורהאן, קידום תכנית הפטור מויזות לארה״ב. עידן חדש ביחסים עם האיחוד האירופי. פתיחת שמי עומאן לטיסות. וזוהי רק רשימה חלקית לעשייה הבלתי פוסקת של השר אלי כהן שכיהן בתפקיד שר החוץ והספיק לבקר בכ-37 מדינות בשנה אחת בלבד.

במהלך כהונתך כשר החוץ, נפתחה מלחמת חברות ברזל. האם הקהילה הבינלאומית עומדת לצד ישראל במלחמה נגד החמאס?

"כבר בימים הראשונים לאחר השביעי באוקטובר, התחלנו להביא לארץ רכבת אווירית של עשרות מנהיגים ושרי חוץ לראות מקרוב את זוועות החמאס, לפגוש את משפחות החטופים ולשמוע את הסיפורים המצמררים. הוצאנו משלחות יחד עם משפחות החטופים לביקורים אסטרטגיים ולארגונים בינלאומיים על מנת להגביר את הלחץ הבינלאומי ולהעלות את המודעות לנושא החטופים".

לפני המלחמה היינו קרובים מאוד להסכם מול ערב הסעודית. האם המלחמה פגעה בסיכויים להסכם שלום כזה במזרח התיכון?

"להפך. המלחמה חידדה את ההבדלים בין המדינות המוסלמיות המתונות ושוחרות השלום והשגשוג, לבין המדינות שהם חלק מציר הרשע של איראן. גם בערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין, מבינים שחמאס הוא האיום האמיתי על תושבי עזה, ושחייבים לשחרר את עזה מהחמאס. הסכמי אברהם שינו את פני המזרח התיכון והביאו תנופה כלכלית חסרת תקדים. לכן, הסכם עם ערב הסעודית הוא לא שאלה של אם, אלא שאלה של מתי".


עם כניסתך לתפקיד ביקרת ביקור היסטורי בחרטום, בירת סודן, מדינת ישראל בדרך להסכם שלום רביעי?

"במהלך הביקור נפגשתי עם נשיא מועצת המעבר, הגנרל עבד אל- פתח אל בורהאן במטרה לחתום על הסכם השלום עם סודן בשנת 2023. במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארה"ב, סיכמנו על נוסח ההסכם. סודן נמצאת במקום אסטרטגי לחופי הים האדום, התשתית שהכנתי תוביל לחתימת הסכם שלום שהוא חשוב ליציבות האזורית. כינון היחסים עם סודן שם סוף ל-75 שנה של עוינות".

אחרי שנים רבות, סוף סוף ישראל נכנסה לתכנית הפטור מויזות של ארה״ב. איך עשיתם את זה?

"זו בשורה גדולה עבור כל אזרחי ישראל, שמעתה והלאה יוכלו להוציא אשרת כניסה לארה״ב בקלות ובמהירות דרך האינטרנט. ללא צורך לעמוד בתור בקונסוליה האמריקאית. הדבר הזה נעשה בצורה חלקה וללא תקלות, באמצעות שיתוף פעולה של כלל הגורמים: האגף הקונסולרי במשרד החוץ, רשות האוכלוסין וההגירה, המל״ל ועוד. אני מודה לכל מי שלקח חלק בצעד הגדול הזה".

כשנכנסת למשרד החוץ שמת לך למטרה להעביר עוד שגרירויות לירושלים. האם הצלחת בכך?

"בהחלט כן. כשנכנסתי למשרד החוץ היו 4 שגרירויות בירושלים. בזמן כהונתי פעלנו במלוא המרץ להעברת שגרירויות ונציגויות נוספות לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. סיכמנו עם 4 מדינות על העברת השגרירות לירושלים: פרגוואי, ארגנטינה, סיירה לאון ופפואה ניו גיני כבר פתחה את השגרירות בירושלים. הצלחנו להכפיל את מספר השגרירויות שיפעלו בירושלים".

החוק שיזמת שיחייב את מי שיוצא לייצג את ישראל כשגריר או כקונסול להצהיר אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אושר לאחרונה בקריאה שנייה ושלישית. מדוע יזמת את החוק?

תפקידם של שליחי ונציגי המדינה הוא לייצג את מדינת ישראל וערכיה ולפעול למען האינטרסים שלה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ומי שלא מכיר בכך לא יוכל לכהן כשגריר או כקונסול ולייצג את מדינת ישראל".

הסכם אזור הסחר החופשי עם האמירויות נכנס לתוקפו, מה החשיבות של הבשורה למשק הישראלי?

"כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם איחוד האמירויות היא בשורה חשובה למשק הישראלי, לחיזוק הקשר עם איחוד האמירויות ועדות נוספת לחשיבותם של הסכמי אברהם. ההסכם יהווה מנוע מרכזי בחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין ישראלי לאמירויות ועם כניסתו לתוקף יורדו או יתבטלו המכסים מכ-96% מהמוצרים ותתאפר גישה לחברות ישראליות למכרזים ממשלתיים באמירויות".

ביקרת גם באזרבייג'ן, מדינה שיעית מוסלמית שפתחה את שגרירותה בישראל. סימן נוסף להתחזקות ביחסים עם מדינות האזור?

"ישראל ואזרבייג'ן חיזקו את הברית המדינית, הביטחונית והכלכלית ביניהן. נפגשתי במהלך ביקורי עם נשיא אזרבייג'אן, שהינו ידיד ישראל, ודיברנו על האתגרים האזוריים והאסטרטגיים המשותפים לנו, ובראשם הביטחון האזורי והמאבק בטרור".

עומאן פתחה את השמים לטיסות ישראליות, מה החשיבות של הישג זה?

"ההחלטה של סולטנות עומאן לפתוח את השמיים לחברות תעופה ישראליות היא החלטה היסטורית ומשמעותית עבור הכלכלה הישראלית והמטייל הישראלי. זוהי החלטה שתקצר את משך זמן הטיסות למזרח, תוזיל את עלויות הטיסות משמעותית עבור ישראלים ותפתח את ישראל עוד יותר לעולם".

 

זמן קצר לאחר שנכנסת לתפקיד, ביקרת באוקראינה ונפגשת עם הנשיא זלנסקי. האם היה נכון לקיים את הפגישה?

"אני חושב שכעת כולם מבינים עד כמה הביקור הזה היה חשוב. זה היה הביקור הראשון בקייב שערך שר ישראלי ושר מהמזרח התיכון מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. הן המלחמה באוקראינה והן מתקפת הטרור של החמאס מובילים לראש הנחש בטהרן. הפגישה עם הנשיא זלנסקי הייתה פגישה חשובה והסכמנו כי פעילותה ההרסנית של איראן ראויה לגינוי ושיתוף פעולה נגדה בזירה הבינלאומית".

פתחת שגרירות בטורקמניסטן הקרובה ביותר לגבול איראן. ישראל מאותתת לאיראן על התחזקותה באזור?

"מדובר בביקור היסטורי במהלכו חנכתי את שגרירות ישראל באשחבד ונפגשתי עם נשיא טורקמניסטן, שר החוץ ושר החקלאות. פתיחת שגרירות הקבע שלנו בטורקמניסטן מחזקת את הקשר בין שתי המדינות, ותעודד שיתופי פעולה בין הממשלות ובין הכלכלות בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות והביטחון האזורי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך