מהיום: 'יוליה' בתוכנית הלימודים הארצית. אלו הבתי הספר מאשדוד שיקחו חלק

לראשונה בישראל: תלמידי מערכת החינוך לוקחים חלק פעיל בפרויקט להחזרת כלבי הים הנזיריים הים־תיכוניים. תוכנית הלימודים החדשנית של עמותת דלפיס, בשיתוף משרד החינוך, שנכנסה השנה לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בארץ, היא ראשונה מסוגה בעולם

בתי הספר מאשדוד שלוקחים חלק בפרויקט :בית ספר שזר, אשכול, ומהחווה החקלאית אשדוד

מעל 120 בתי ספר ברחבי הארץ כבר משתתפים בפרויקט יוליה – התוכנית החינוכית של עמותת דלפיס בשיתוף משרד החינוך, שיצאה לדרך בתחילת השנה. התוכנית הייחודית, שהינה חלק אינטגרלי בפרויקט עמותת דלפיס להחזרת כלבי הים הנזיריים הים־תיכוניים לחופי ישראל, מיועדת לתלמידי מדע וטכנולוגיה מכלל מערכת החינוך ומאפשרת להם לקחת חלק פעיל וחשוב בפרויקט המדע האזרחי של העמותה.

במסגרת התוכנית התלמידים לומדים על כלבי הים, על מאפייני בית הגידול שלהם, על הגורמים להכחדתם, ובעיקר על ההצלחה בהשבתם. כמו כן, הם מתנסים בתכנון ופיתוח של פתרון טכנולוגי לשיקום ובנייה של בתי גידול לכלבי הים. פתרונות יצירתיים של תלמידים צפויים בסופו של דבר להיות מיושמים בשטח על ידי חוקרי עמותת דלפיס.

רפאלה בביש, מנהלת תחום החינוך בעמותת דלפיס: "אחד הדברים שיוליה לימדה אותנו הוא שחינוך והסברה הם חלק בלתי נפרד מיצירת מרחב מוגן לכלבי הים בישראל. לכן, כחלק מפרויקט העמותה להחזרת כלב הים הנזירי הים־תיכוני לישראל, פיתחנו את התוכנית החינוכית. הראשונה מסוגה בעולם.

כעת התלמידים ומוריהם יכולים לקחת חלק פעיל בסיפור ההצלחה הבינלאומי להחזרת כלבי הים לאגן המזרחי של הים התיכון. הם יתלוו לחוקרים המובילים של העמותה, יתנסו במיומנויות STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ומיומנויות SEL, במסגרתם יבנו מודלים למערות אישוש, ישתתפו בתחרויות צילומים ויצאו ללמידה חוץ־כיתתית חווייתית". לדברי בביש, "הפרויקט ימחיש לתלמידים כי יש בכוחם להשפיע לטובה על הסביבה וליצור מציאות חדשה ואופטימית יותר, גם עבור הדורות הבאים".

 

התוכנית החינוכית כוללת הכשרת מורים, הרצאות מומחים, פורום פתוח לדיונים והתייעצויות, מערכי שיעור, דפי עבודה, סרטונים ועוד.

דגש מיוחד יינתן בתוכנית למקומה של פעילות אזרחית כבעלת משקל ומשמעות לשמירה על המגוון הביולוגי, כחלק מפרויקט המדע האזרחי של עמותת דלפיס, הפועלת למען היונקים הימיים בישראל ולאחרונה אף התקבלה כחברה ב-ACCOBAMS, האמנה לשמירה על הלוויתנאים בים התיכון ובים השחור. החברות באמנה תסייע לדלפיס להמשיך ולפעול למען היונקים הימיים בישראל ובשאר הים התיכון באפקטיביות רבה יותר, ותקל על ביצוע שיתופי פעולה בינלאומיים. ד"ר אביעד שיינין, מנהל מרכז הדולפין והים של דלפיס וראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה: "לצערנו, מדינת ישראל עדיין לא חתומה על האמנה החשובה. ולכן, אנחנו גאים לשאת בדגל האמנה כאן בישראל, עם שוך הקרבות נמשיך לפעול במלוא המרץ לחתימה של ישראל על האמנה".

רקע על פרויקט יוליה

מי לא זוכר את כלבת הים האגדית, שהגיעה לחופי יפו בצוהרי יום שישי של 12 במאי 2023?

ביקורה של יוליה עורר הדים רבים והתרגשות – בארץ וגם בעולם – והוכיח כי יש ביסוס להיתכנות הפרויקט להחזרת כלבי הים לארץ, שעמותת דלפיס הכריזה עליו רק זמן קצר לפני כן.

לפני קום המדינה מראה כלבי ים ממין כלב ים נזירי ים־תיכוני היה מחזה נפוץ בישראל. דיווחים על פרטים בודדים, בעיקר בחופי ראש הנקרה וטנטורה (דור-הבונים) תועדו החל משנות ה־20' ופסקו בשנות ה־60'. רק לפני כעשור כלב הים הנזירי הים־תיכוני הוכרז כמין בסכנת הכחדה חמורה וכאחד מ־12 היונקים הנדירים בעולם, ומודלים חזו סיכויי הכחדה גבוהים מ־50 אחוזים תוך שלושה דורות בלבד!

אולם, בניגוד לתחזיות, אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים הים־תיכוניים גדלה וכיום מוערכת בכ־700 פרטים, כ־400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה.

ד"ר מיה אלסר מדלפיס, המובילה את הפרויקט להחזרת כלבי הים לישראל והמדענית הראשית של התוכנית החינוכית: "מאז תחילת התיעוד שלנו, בנובמבר 2009, נרשמו יותר ממאה תצפיות של כלבי ים בחופי ישראל של הים התיכון. בשנת 2021 חוקרי דלפיס ואוניברסיטת חיפה חברו לחוקרים מהארגונים הבאים, בפעילות משותפת לניטור ולשמירה על כלב הים הנזירי הים־תיכוני: ה־IUCN, שמרכז ומוביל את הפרויקט ואת התצפיות מלבנון; הארגונים Mom, Archipelagos, HCMR מיוון; METO, SAD-AFAG מטורקיה; SPOT, Enalia מקפריסין; CBD-Habitat מספרד.

כאן, בישראל, התמקדנו בהשלמת סקר בתי הגידול שהחל בקיץ 2015, במטרה לזהות מקומות מתאימים למנוחה ואולי אפילו להמלטה של כלב הים; במקומות נבחרים הצבנו מצלמות אינפרא־אדום שמופעלות באמצעות חיישני חום ותנועה לזיהוי כלבי ים; שיפרנו את רשת איסוף דיווחי התצפיות ואנו ממשיכים לפעול להעלאת מודעות הציבור לחשיבות השמירה על מין זה ועל בית הגידול שלו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך