פסטיבל היין באשדוד משמח לבב אנוש

פסטיבל היין והגורמה, בהפקת החברה העירונית לתיירות "חופית", התקיים זו השנה השישית, ושילב את מצוות "ושמחת בחגך" עם הפתגם "יין ישמח לבב אנוש". האווירה המחשמלת, הנוף הקסום, המוזיקה המדליקה והקהל המחויך, השכיחו את האזעקות והיירוטים שהרעידו את השמיים לילה קודם לכן
צילום: לימור אדרי

זו הפעם השישית שבחול המועד סוכות מפיקה "חופית" (החברה לפיתוח התיירות באשדוד), את פסטיבל היין הישראלי. גידולי גפנים ותעשיית היין היו חלק בלתי נפרד מאשדוד הקדומה. מחקרים המלמדים על כך שתושבי אשדוד העיר הפלשתית, גידלו גפנים לייצור יין. "חופית" החליטה לחדש את המסורות העתיקות של חגיגות היין, וכבכל שנה בשש השנים האחרונות הזמינה את תושבי העיר וגם את אלה שלא, להתארח בפסטיבל היין. זהו אירוע הנותן כבוד ליין הישראלי המשובח, ובתוך כך ליקבים איכותיים מכל רחבי הארץ, וזאת בשילוב עם מסעדות מקומיות מובילות והופעות של אמנים.

מי שכבר ביקר בפסטיבל בשנים הקודמות, לא ויתר על בילוי איכותי זה הכולל יין משובח, מוזיקה טובה ואווירה מדהימה. החידוש השנה היה במיקום: פסטיבל היין והגורמה השישי התקיים לראשונה בגבעת יונה אל מול נוף עוצר נשימה ורצועת חוף קסומה. אך זה לא היה התכנון המקורי. "בשל הזיהום בנחל לכיש הועבר פסטיבל היין לגבעת יונה", אומר הממונה על התיירות משה דנינו, "המעבר היה בדקה התשעים וגרם לחששות לא מעטים, אולם לשמחתנו גילינו מחדש פינת חמד נוספת עם נוף פנורמי מדהים לים, לנמל ולעיר".

בפסטיבל שמפיקה "חופית" קיים שילוב שמצליח כל שנה מחדש למשוך אליו אלפי מבקרים, חוזרים וחדשים, שנהנים מאווירה משכרת, יין נפלא ואוכל משובח. האירוע השנה, שהתקיים בימי רביעי וחמישי בשבוע שעבר, אירח כ-30 יקבים, בהם יקבי בוטיק ויקבים בינוניים וגדולים מהגולן ועד הנגב. היקבים הציעו טעימות מיינותיהם לצד דוכני היין, יינות ישראליים ברמה עולמית. חשוב לציין כי איכות היין בישראל גבוהה וטובה מאי פעם. יינות ישראלים זוכים לציונים, דירוגים, פרסים ומדליות בתחרויות בעולם כולו. דירוגים המחזקים את מעמדנו הבינלאומי כיצרני יינות איכות. בפסטיבל היין באשדוד נהנה הקהל גם מדוכני מזון, מפינות ישיבה שפוזרו במדשאות, ממיצגים אמנותיים וצבעוניים שהיוו חלק מהתפאורה, ומהרכבים מוזיקליים שהנעימו למבקרים במוזיקה חיה בסגנונות שונים. המבקרים התפרסו לאורך הגבעה. יש שישבו מתחת לעצים, יש שהתיישבו סביב שולחנות, אחרים נשכבו באווירת "שאנטי" על מחצלות, וגם היו מי שטיילו לאורך הגבעה, וגילו מחדש את יופייה.

"מתחם הפסטיבל, שנמשך יומיים, אירח את מיטב יקבי ישראל. אלפי חוגגים הגיעו לחגיגת היין שכללה את מיטב היקבים הישראלים וביניהם יקב בן חיים, קטלב, אור הגנוז, שילה, עמק האלה, מונטיפיורי, יפו, ירושלים ועוד", אומרים בחופית. "באווירת חול המועד סוכות יצאו התושבים ולגמו טעימות שהציעו היקבים. הייננים מזגו לכוסות את מיטב היינות, וחלקם אף חשפו בפני הקהל יינות חדשים שהוצגו בפעם הראשונה. הפסטיבל כלל גם סדנאות וגם גבינות ממיטב המחלבות בארץ, הופעות של סי היימן, גבי ברלין ושל הרכבים מוזיקליים. מזג האוויר היה מושלם, והאווירה הייתה מדהימה".

על הפסטיבל המוצלח איים לא רק הזיהום בנחל לכיש. בשנה שעברה פסטיבל היין והגורמה התקיים אחרי מבצע "צוק איתן", אחרי קיץ של מטחי רקטות, יירוטים ואזעקות. הפסטיבל התקיים בדיוק בזמן שאיפשר לתושבים לנשום אוויר וללגום מהיין, והרבה. השנה, קיבלנו תזכורת כאשר ערב לפני פתיחת הפסטיבל נשמעו שתי אזעקות ברצף, ועלה החשש כי אירועי סוכות יבוטלו. לשמחת המבלים הפעילויות בעיר המשיכו כסדרן, והאווירה הנעימה והרגועה בגבעת יונה השכיחה את צליל האזעקה שהפתיע אותנו בלילה הקודם.

סי היימן, שהופיעה בערב הראשון של הפסטיבל, כתבה בדף הפייסבוק לפני ההופעה: "הערב באשדוד האהובה, הצבע האדום היחיד שיש לנו הוא בלב! עם נטלי רותם ושי סול המדהימות על הבמה המרכזית בפסטיבל היין, בואו להתארח בסוכת הרוק והנשמה שלי". "תענוג גדול לפגוש באירוע את הקהל הרחב שבא לשמוח וליהנות. זה מסמל את חוסנה של העיר", אמרו בשנה שעברה בחופית, ונדמה כי הדברים עומדים בעינם גם השנה.

יקב יפו
הכול החל בצרפת בשנות השבעים כאשר משה צלניקר סטודנט לפיזיותרפיה פגש בשטרסבורג את אן, בת למשפחת ייננים מחבל אלזס וכל עולם היין נחשף לפניו, המפגש הוליד אהבה, זוגיות עם החלטה שעולם היין עם החיבור לטבע ולאדמה הוא עתידם. בתחילת שנות השמונים עלו אן ומשה לישראל ולאחר כמה שנים מימשו את החלום והקימו את יקב יפו ביפו. החלום הפך למציאות. לאחר מספר שנים עבר היקב למושבו הקבוע בעמק האלה, ניטעו כרמים והבן סטפן, לאחר לימודים בצרפת ועבודה באזור סנט אמליון ובדרום אפריקה, הצטרף ליקב המשפחתי והפך ליינן היקב. עשיית היין ביקב יפו משלבת טיפול מסורתי אותו הכיר משה בצרפת עם טכנולוגיה מודרנית שרכש סטפן בזמן לימודיו ועבודתו בצרפת ובדרום אפריקה.

יקב אור הגנוז
יינות יקב "אור הגנוז" מבוססים על כרמים ותיקים אשר גדלים באזורי היין האיכותיים בארץ. מרכז המבקרים של היקב ממוקם בישוב אור הגנוז אל מול כרמי היקב ונופו של הר מירון. יקב "אור הגנוז", הינו יקב בוטיק אשר הוקם בשנת 2005 בלב אזור היין, למרגלות הר מירון. היקב מנוהל על ידי הישוב החרדי-שיתופי אור הגנוז, המנהל את אורח חייו על פי רעיון שיתופי-קיבוצי שמעודד אורח חיים של עבודה לצד לימוד פנימיות התורה. כל עובדי היקב הם תושבי היישוב. בעלי יקב "אור הגנוז" מדגישים יותר מכל את המשפט שאומר: "יין טוב מתחיל בכרם". כרמים אלו, בעלי היסטוריה של מאות שנים, ממוקמים בגבהים שבין 700-900 מטרים מעל פני הים, נהנים מהאקלים הייחודי של אזור מרום הגליל, המתאים בעיקר לגידול זני ענבי איכות.

יקב קטלב
יקב קטלב וכרמיו ממוקמים במושב נס הרים – דרומית מערבית לירושלים, מזרחה למערת הנטיפים, בפסגת הרי יהודה בגובה 700 מטר מעל פני הים. למרגלות המושב בצידו המזרחי זורם לאטו נחל קטלב. היקב הוקם בשנת 1998 על ידי יוסי יתח, אדריכל במקצועו. מתחילתו, חרט היקב על דגלו עשיית יין תוך דגש על איכות הענבים מהכרמים האזוריים, יישון בחביות זמן ממושך ותשומת לב אישית במיוחד לכל בקבוק. יינות היקב כשרים. בכרם ישנה הקפדה על יבול נמוך ומשטר מים קפדני. שטחי הכרם הקטנים מאפשרים יכולת שליטה מלאה על נתוני הפרי בכרם ועל דיוק מרבי במועד הבציר. בציר הענבים נעשה באופן ידני ובלילה. קרבתו של הכרם ליישוב, כמו גם המודעות והחשיבות לאיכות הסביבה, שמים בעדיפות ראשונה את השימוש בחומרים ידידותיים בטיפול בגפנים.

יקב בן חיים
יקב בן-חיים הנו יקב בוטיק משפחתי הממשיך מסורת גידול יין שהחלה על ידי אבות המשפחה לפני שישה דורות, מאז 1932. מייסדי היקב הם רות ואלי בן-חיים. היינן הראשי הוא איתי בן-חיים. בשנת 1970 הקימו רות ואלי בן-חיים בביתם שברמת חן יקב ביתי, ולאחר 28 בצירים החליטו לייסד יקב בוטיק. כעבור זמן קצר הועבר היקב לכפר אז"ר, ולאחר מכן למתחם האקולוגי ברמת השרון, שם היקב נמצא כיום. הכרמים של היקב נמצאים באזור הגליל העליון, על אדמות כפר שמאי בתוך שמורת הר מרון,על הצלע המזרחית של ההר, בגובה שבין 700 עד 800 מטרים מעל פני הים. החל משנת 2001, כל יינות היקב כשרים למהדרין, בפיקוח הרבנות האזורית גליל העליון, רבנות רמת השרון, ועדת הכשרות הבינלאומית OK ובד"ץ בית יוסף. היינות אינם מבושלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך