נחל לכיש שוב מזוהם מחדלי העבר של צילקר, פוגעים באשדוד גם היום

לפני כשבע שנים, כאשר התחלפה הנהלת העיר והעומד בראשה, החלו ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וצוותו, לשקם מחדלים שנעשו באשדוד לאורך השנים, אחת ההחלטות הראשונות שקיבלו לסרי וממלא מקומו יו"ר "יובלים" גבי כנפו היא הנחת קו סניקה שני של הזרמת ביוב בעלות של 50 מיליון שקלים כדי למנוע תקלות במערכות הביוב שמסכנות את נחל לכיש. בשבוע שעבר כתוצאה משבר בקו הסניקה הוזרמו מי ביוב לנחל לכיש, וגרמו לזיהומו

בשבוע שעבר, בצהרי שבת, נתגלתה תקלה בקו הסניקה הראשי של הביוב העירוני, וכתוצאה מכך הוזרמו לנחל לכיש מי ביוב במשך עשר שעות. בעקבות התקלה נגרם זיהום לנחל המשתקם ואלפי דגים מתו. חבר המועצה האופוזיציונר צבי צילקר, מיהר לקרוא לפיטוריהם של ממלא מקום ראש העיר, גבי כנפו, המשמש כיו"ר תאגיד המים יובלים ולמנכ"ל התאגיד, שלמה אטיאס. הוא אף קרא להקים ועדה בשיתוף פעולה עם המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הבריאות ולהגיע למסקנה מי הנושא באחריות. צילקר אולי מסתמך על זכרונו הקצר של הציבור, אך אנו כאן כדי להזכיר מדוע משלמים אשדוד ונחל לכיש עד היום על מחדליו.

"יובלים" מקצה 50 מיליון שקלים לקו סניקה שני
קו סניקה מנקז באופן ראשי את הביוב של כל העיר. אין מדובר בזרימה טבעית של מים, ובגלל הכמויות עוברת התכולה בלחץ מלאכותי של מכונות. הקו הונח לפני 15 שנים, כאשר ראש העיר של אשדוד היה צבי צילקר. לאורך השנים התרחשו בקו תקלות חמורות ביותר. צבי עצמו הורשע באחריות לזיהום נחל לכיש, ואף הוגש נגדו כתב אישום על הזרמת ביוב לים, ועל כך נרחיב בהמשך. בנובמבר 08', כשהתחלף השלטון וגבי כנפו התמנה ליו"ר תאגיד המים "יובלים", אחד הדברים הראשונים שעשה היה לקבל החלטה להקים קו שני שמטרתו לגבות את הקו הראשון, וזאת כדי למנוע תקלות. חשוב לציין, כי מדובר בהקצאה תקציבית של 50 מיליון שקל, ובקצב התקדמות בעייתי כי הקו חוצה הרבה מאוד תשתיות לאומיות שמצריכות אישורים חיצוניים כמו למשל מסילות רכבת, גז, חשמל, כל מכשול כזה דורש אישור מהגורם הרלוונטי. הסחבת הביורוקרטית מעכבת את סיום הנחת הצינור שאורכו מגיע לתשעה ק"מ, אך העבודה נעשית.

עד שתסתיים הנחת הקו השני, אי אפשר להבטיח שלא יהיו תקלות בקו הראשון. צריך להבין כי זה לא נמצא בשליטה. אולם, מעבר לכך שמקדמים במהירות את הנחת הקו השני, ב"יובלים" ממהרים לטפל בתקלות. בעוד שבתקופת כהונתו של צילקר, נמשך הטיפול בתקלה מספר ימים, כיום מדובר בשעות. יש נהלי חירום, ובתוך רגע כל הצוותים, בלי לחסוך משאבים, מגיעים מיד. בתקלה האחרונה עבדו צוותים של ריתוך ימי כדי שאפשר יהיה לעבוד ולתקן למרות הרטיבות. אין תקדים למהירות שבה "יובלים" מטפלים בתקלה כשהיא מתרחשת. מנכ"ל "יובלים" שלמה אטיאס היה במקום עד שהתקלה תוקנה. הצוותים עבדו קשה מאוד, והביאו את כל העזרה הנחוצה. אבל בכל זאת, מכיוון שזה קו סניקה בלחץ, אין דרך לטפל בקו מבלי לעצור את הזרימה בפנים, ולכן לכמה שעות באופן נקודתי נאלצו לנקז את הלחץ מתוך נקזים שמובילים בסופו של דבר לנחל לכיש. לא היה מנוס. גם גורמים מטעם איכות הסביבה ועמותת "צלול", שאינם חוסכים את שבטם כאשר מדובר במחדל, עוקבים אחרי הנעשה, אך לא הפנו אצבע מאשימה. אף אחד לא יכול להבטיח שלא תהיה תקלה, שלא יהיה שבר. אפשר היה להניח תשתיות בצורה נכונה, אבל צילקר לא חשב 30 שנים קדימה.

לעומתו, התכנית של הקו השני נעשתה בראייה לעשורים הבאים. בשנים האחרונות נעשו פעולות רבות מאוד למנוע זליגות ביוב לנחל לכיש, ואיכות המים השתקמה, השתפרה והייתה מצוינת. הנחל ינקה את עצמו בסופו של דבר, ויש לקוות כי בקרוב תסתיים הנחת הצינור החדש בקו הסניקה, שתביא לעצירה באירועים דומים בעתיד.

m65x8nbi

צילקר מואשם כי הפך את נחל לכיש לאגן לחמצון שפכים
לצבי צילקר יריבות אישית עם גבי כנפו, ותקלה בקו הסניקה נראית לכאורה כדרך קלה לעשות ספין, ולהאשים את כנפו ואת תאגיד המים "יובלים". אם צילקר חושב שלציבור יש זיכרון קצר, אנחנו כאן כדי להזכיר כי מי שהרס את הנחל, היה הוא ומדיניותו כאשר כיהן כראש עיר. להזכירכם, בשנת 2004 הואשם צילקר באי מניעת גלישת שפכים לנחל לכיש. בכתב האישום הראשון שהוגש נגד צילקר, נגד עיריית אשדוד, נגד ממלא מקום מהנדס העיר ומנהל אגף התחזוקה בגין הזרמת שפכים, נכתב כי העירייה בנתה סוללת עפר, במטרה לעצור את שפכי העיר מלהגיע לים, וכך הפכה את הנחל לאגן לחמצון שפכים. העירייה הורשעה והוטל עליה קנס של 250 אלף שקלים. צילקר נמצא אשם אך נמנע מהרשעה, במסגרת הסדר שגזר עליו 60 שעות שירות.

בהן, באופן אירוני, הרצה בנושאי סביבה. בשנת 2009 המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום בבית משפט השלום בבאר שבע נגד צילקר, בגין הזרמת שפכים לים בניגוד לתנאי היתר ההזרמה שהיה בידי העירייה, תוך גרימת זיהום הים. יתר על כן, נטען שלא דיווח על כך למשרד להגנת הסביבה. בכתב האישום נטען כי כתוצאה מאי אכיפה או מאכיפה בלתי מספקת של העירייה כלפי מפעלים מזהמים במשך מספר שנים, "נכנסו אל מערכת הביוב העירונית וממנה אל המתקן שפכים אשר גרמו לקריסתו של התהליך הביולוגי במתקן". כתוצאה מכך, נטען, הקולחים שהוזרמו לא עמדו בתנאי היתר ההזרמה לים. אמנם התקבל היתר הזרמה מספטמבר 2003 עד אפריל 2004, אך העירייה המשיכה להזרים שפכים לים גם לאחר מכן. יתר על כן, מדובר היה בשפכים עם חריגות של מאות אחוזים, למשל בקולי צואתי. בנוסף, העירייה לא הגישה תכנית מפורטת להשבה מלאה של הקולחים עד לסוף יוני 2004 כמתחייב בהיתר. היא גם לא הגישה עד סוף אפריל תוכנית פעולה להפחתת מליחות קולחי אשדוד ולא ביצעה הכלרה (הוספת כלור למים) של הקולחים שהוזרמו לים. לפני כעשר שנים, כאשר ראש העיר היה… צילקר, פורסמה בעיתון "הארץ" כתבה של תמרה טראובמן שדנה בתקלות במערכות הביוב שמסכנות את נחל לכיש.

"הקמת צינור יכולה לשנות המצב, אך בעיריית אשדוד לא ממהרים להשקיע", נכתב. "לאשדוד כמו גם לרשויות האחרות לאורך הנחל, יש מערכות לטיפול בשפכים. הבעיה היא שכאשר יש תקלה, המים מופנים לנחל. הפתרון המוצע הוא צינור, שישמש כמערכת גיבוי שתנקז את הזיהום והשפכים. למרות השיפור באיכות המים בנחל באזור אשדוד, כאשר מתרחשת תקלה במערכת הביוב של העיר, המים מוזרמים ישירות לנחל ומזהמים אותו. כדי למנוע זאת, הוצע לבנות צינור שינקז את המים המזוהמים ויעבירם לטיפול במכוני טיהור. עלות ההקמה נעה בין 14 ל-20 מיליון שקלים. היישום בפועל טרם נבדק".

בעירייה בראשותו של צילקר הגיבו בכתבה כי הפתרון של צינור הוא יקר במיוחד, ולכן אינו מקובל על משרדי הממשלה. לפיכך, נמסר, העירייה מקדמת תוכנית חלופית, זולה יותר. "עיקר הסכנה לנחל היא מהזרמה של ביוב במעלה הנחל, מחוץ לתחום שיפוט העיר אשדוד", טענו. נחזור לאוקטובר 15', הניסיון העלוב של צילקר לעשות ספין, חוזר אליו כבומרנג. מי שהרס את הנחל, מי שאחראי על הצבת קו בצורה "חאפרית", מי שאחראי על ריבוי הנזקים בצינור, הוא מי שעמד כל אותן השנים, התושב מספר אחת דאז, צבי צילקר.

הלן גלבר: "מדוע לא הוחלף צינור הסניקה הישן כפי שהובטח ?
חברת מועצת העיר הלן גלבר, התייחסה לבעיות החוזרות ונשנות בנחל לכיש: "בבירור שערכתי מדובר בקו סניקה ישן מאוד שהונח במקום משנת 1997 (לפני כ-20 שנה). עיריית אשדוד השקיעה מיליוני שקלים ובכירי העירייה הודיעו קבל עם ועדה במועצת העיר לפני כארבע שנים כי "יוחלף צינור הסניקה הישן בחדש עם טכנולוגיה חדישה". נשאלת השאלה לאן נעלמו מיליוני השקלים שהושקעו ולאיזו מטרה הם הופנו? מדוע לא הוחלף צינור הסניקה הישן כפי שהובטח ? כזכור, לפני מספר חודשים תאגיד המים יובלים קיבל ציון נכשל בתשתיות, היום לצערי אנו רואים את תוצאות הכישלון החמור בטיפול בתשתיות שגרם לפגיעה ממשית לבעלי חיים ובדגה בנחל ועלול להוביל למפגע בריאותי לתושבים. לצערי הרב, שנים של שמירה על ניקיון הנחל וטיהורו ירדו לטמיון עקב אוזלת ידם של האחראיים על תשתיות המים והביוב. השאלה הנשאלת מי ייתן את הדין על הכישלון החמור הזה".

גבי כנפו: "העובדה שאשדוד נותרה ללא קו גיבוי מתאים היא מחדל חמור של צילקר"
מלשכת מ״מ רה״ע אשדוד גבריאל כנפו נמסר בתגובה: "דרושה מידה רבה של ציניות כדי שאדם כמו צבי צילקר, שהורשע בדין, באחריות לזיהום נחל לכיש, יפנה אצבע מאשימה כלפי מי שמילא את אחריותו וקיבל שורה של החלטות, בעלות תקציבית של עשרות מיליוני שקלים, כדי להקים קו סניקה מקביל למניעת התרחשות תקלות שכאלו. מדובר בתהליכים שמתרחשים בשנים האחרונות ומתקדמים חרף הקשיים הביורוקרטיים מול הרשויות הרלוונטיות השונות. בקדנציה הקודמת והנוכחית עולה נחל לכיש על דרך המלך, וההזנחה והכאוס ששלטו בו בתקופת כהונתו של צילקר, הוחלפו בשיקום וטיפוח חסרי תקדים. העובדה שעיר כמו אשדוד נותרה ללא קו גיבוי מתאים היא מחדל חמור של מר צילקר ומדיניותו שלא השכילה לחזות פני עתיד. בניגוד למה שהיה נהוג בתקופתו של צילקר שבהם נמשכו התקלות משך ימים, האירוע האחרון טופל תוך שעות ספורות, בתיאום מלא עם כלל הגורמים בדגש על גורמי איכות הסביבה עד לסיומו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך