איך התקנת לוחית זיהוי תשפיע על נפגעי תאונות אופניים וקורקינטים חשמליים?

ועדת הכלכלה אישרה לאחרונה תקנות שיחייבו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, בלוחית זיהוי שתירשם על שמו של הרוכב. חשוב להסביר מהן ההשלכות על ציבור הנפגעים בתאונות בהן מעורבים הכלים הללו.
עו"ד דותן לינדנברג צילום שירן ולק

ועדת הכלכלה אישרה לאחרונה תקנות שיחייבו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בלוחית זיהוי שתירשם על שמו של הרוכב. עד להחלטה רק קורקינטים שיתופיים חויבו בלוחית רישוי וכך ניתן לאכוף עבירות תנועה ולקבל מידע מהיר שעשוי לסייע בתביעות בגין נזקי גוף מתאונות.  זה צעד קטן בכיוון הנכון כי מדובר באמצעי זיהוי שיכול להקל על התובעים בתביעות נזקי גוף בתאונת דרכים בהם מעורבים אופניים רגילים או חשמליים, אך מבחינה ביטוחית זה לא אמור לשנות את המצב הקיים כיום.

זאת,  כל עוד קורקינטים ואופניים חשמליים לא יוגדרו כרכב מנועי ולא יחייבו את בעלי כלים אלה, לבטח אותם לפחות בביטוח חובה. מה שכן אם נער מתחת לגיל 16 יהיה מעורב בתאונה, יהיה קל מאוד לבדוק מי הוא בעל הקורקינט עליו רכב אותו נער או ילד. זה יכול לסייע גם לאכיפה עבור אלה ששידרגו את המנועים שמאפשרים נסיעה מעל 25 קמ"ש, המהירות המותרת המקסימלית ואני מקווה שהדבר ימנע תאונות בכלל וקשות בפרט.

גיל הרכיבה המינימלי הוא 16. יש לציין, כי הוריהם של רוכבים מתחת לגיל 16 שייתפסו רוכבים על אופניים חשמליים, מסתכנים בקנס כספי כבד. כמו כן תידחה בשנה האפשרות של אותם נערים, לקבל רישיון נהיגה.

רוכב חייב לחבוש קסדה בכל נסיעה על אופניים חשמליים. רוכב אופניים רגילים מחויב לחבוש קסדה עד גיל 18 או ברכיבה ספורטיבית.  יש לציין כי לצד ההחלטה מהשבוע להתקין לוחית רישוי בקורקינט, אופניים רגילים וחשמליים, החל מחודש יולי 2019 נאסרה  הרכיבה על אופניים חשמליים למי שאין רישיון נהיגה או מי שטרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה או בחינה ייעודית לרכיבה. יחד עם זאת,  נכון להיום לא ניתן לרכוש פוליסת ביטוח חובה עבור כלים אלה.

רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים מהווים לפעמים סכנה להולכי הרגל, כאשר הם רוכבים על המדרכות. הם רוכבים במהירות גבוהה ומסכנים הן את הולכי הרגל והן את עצמם.
גם כאשר הם רוכבים על הכביש הם מסתכנים בפגיעות קשות, והיעדר כיסוי ביטוחי חושף אותם לסיכונים משפטיים רבים:  הם עלולים למצוא עצמם ללא פיצוי בשל נזקים שנגרמו להם בתאונות דרכים ומהצד השני – הם חשופים לתביעות נזיקין בסכומים גבוהים.

עלייה בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים

על פי  נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בשנת 2021 דווחו למשטרת ישראל על 11,554 תאונות דרכים עם נפגעים שבהם היו מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים. טרם פורסמו נתונים רשמיים על השנים 2022-2023. מדובר בעלייה של 6.6% לעומת שנת 2020 (שנת הקורונה). בשנת 2021 חלה עלייה בשיעור 17.5% במספר התאונות הקטלניות  ו-16.5% בתאונות הקשות.

 

בית המשפט העליון: אופניים חשמליים הם לא רכב מנועי

שנים של מחלוקת בפסיקה הגיעו לסיומן, עת קבע בית המשפט העליון כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי, על פי חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים).

תאונת דרכים בין "רכב מנועי" לבין אופניים חשמליים"

מכאן, שבהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, תאונת דרכים בין "רכב מנועי" (מכונית/אוטובוס/אופנוע וכיו"ב) לבין אופניים חשמליים, נחשבת ל"תאונת דרכים" כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כלומר: דינו של רוכב אופניים החשמליים או הקורקינט החשמלי הוא כדין הולך רגל או רוכב אופניים או קורקינט רגילים.  לכן הרוכב יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב. אם כן, אם רכבתם על אופניים חשמליים ונפגעתם מרכב, יש את מי לתבוע.

תאונה בין הולך רגל לבין אופניים חשמליים

עם זאת, בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, אם ארעה תאונה בין הולך רגל לבין אופניים חשמליים, הרי שחוק הפלת"ד לא חל במקרה זה, שכן אין מדובר בתאונה  שמעורב בה "רכב מנועי". אבל גם כאן, בהחלט יש מה לעשות:  הולך הרגל שנפגע בתאונה יכול להגיש תביעה אישית נגד רוכב האופניים ולהוכיח לבית המשפט כי לרוכב האופניים החשמליים הייתה אחריות כלפיו, אך הוא התרשל וכתוצאה מכך נגרם לו – להולך הרגל, נזק ויש לפצותו.

התובע יבסס  את תביעתו בחוות דעת רפואית, שתקבע מה הנזק שנגרם לו כולל נכות – אם נגרמה לו כזו בשל התאונה. אם בית המשפט יקבל את התביעה, הוא יפסוק לתובע פיצוי עבור נזקיו, ביניהם: נכות, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסדי שכר ועוד.

יש לציין, כי בתביעות כאלו בית המשפט יבחן האם התנהגותו של הולך הרגל תרמה אף היא לתאונה.  במקרה שייקבע שכן, בית המשפט יחלק את מידת האחריות ולא יפסוק להולך הרגל את מלוא הפיצוי.

עו"ד שעוסק בתחום נזקי הגוף בתאונות דרכים יידע לטפל בתביעה מתאימה, כולל צירוף ראיות והוכחות לתמיכת הטענות של התובע.    משרדנו טיפל לאחרונה ברוכב אופניים חשמליים בן 25 מאשדוד שנפגע מאחור על ידי נהגת יונדאי. הרוכב שנפגע קשה בראשו זכה לאחר ניהול הליך בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בפיצוי בסך של כ- 9 מיליון שקלים ששולם על ידי ביטוח החובה של נהגת הרכב וע"י ביטוח לאומי בגין התאונה.

הכותב עו"ד דותן לינדנברג הוא בעלי משרד עורכי דין שעוסק בתביעות בגין תאונות דרכים ונזקי גוף

12121231231234234

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך