עוסק פטור והפרשות לקרן פנסיה – המדריך המלא

תמונה: Pixabay באתר PEXELS

פתיחת עסק עצמאי כרוכה בשלל פעולות בירוקרטיות – חלקן קשורות לעסק עצמו וחלקן קשורות לבעל העוסק הפטור. אחד מהדברים החשובים ביותר שכל מי שפותח עסק צריך לדאוג לו, ושלפעמים נשכח מאחור, הוא עניין ההפרשות לפנסיה.

עבור שכירים, ההפרשה לפנסיה נעשית באופן אוטומטי וניתן לראות אותה בתלוש המשכורת – בו מפורט איזה סכום הפריש המעסיק עבור העובד לקרן הפנסיה, ואיזה סכום הפריש העובד לעצמו מתוך השכר שלו.

כיוון שעוסקים פטורים הם עצמאיים, אין מעסיק שמוציא להם תלוש שכר או מפריש עבורם את הסכום הנדרש לפנסיה והם צריכים לדאוג לעצמם להפרשה – גם כי זה מאוד חשוב לעתיד הכלכלי שלהם וגם כי כך קובע החוק

למה עוסקים רבים לא מפרישים לפנסיה?

למרות שאי הפרשה לפנסיה היא לא חוקית, אין על זה מספיק בקרה ויש עדיין הרבה עצמאים שלא עושים את זה. הם לא עושים את זה מתוך רצון לעבור על החוק, אלא יותר בגלל קושי מחשבתי, בואו נסביר –

כשאנחנו שכירים – אין לנו ברירה אלא להפריש לפנסיה. זה קורה באופן אוטומטי ורובנו אפילו לא חושבים על אלפי השקלים שאנחנו מסיטים לקרן הפנסיה שלנו.

כשאנחנו עצמאיים הסיפור הוא קצת אחר. עוסקים עצמאיים צריכים להפריש באופן אקטיבי סכום כסף מסוים לקרן הפנסיה שלהם מתוך ההכנסות שלהם בעסק.

לצורך הדוגמה, נניח שיש לנו עסק עצמאי שמכניס 15,000 ש"ח בחודש. עסק כזה צריך להפריש בממוצע קצת מעל 1,000 שקלים לקרן הפנסיה שלו כדי לעמוד בגובה ההפקדה המינימלי המומלץ. אנשים רבים שוכחים לעשות זאת, או פשוט בוחרים שלא לעשות את זה מתוך מחשבה שאלף השקלים הללו ינוצלו טוב יותר עכשיו מאשר בעוד עשרות שנים בפנסיה.

למה זה בעייתי לא להפקיד לפנסיה?

כאמור, מעבר לעובדה שמדובר בעבירה על החוק, פנסיה אמור להוות מקור הכנסה לאחר הפרישה, כזה שנותן יציבות כלכלית ואפשרות להמשיך להתקיים ברמת חיים טובה גם כשאנחנו כבר לא מכניסים כסף מעבודה. אנשים שלא מפקידים לעצמם כסף לפנסיה עלולים להישאר חסרי כל כשהם נאלצים להפסיק לעבוד (בין אם זה בגיל הפרישה או בגיל מוקדם יותר).

כמה כסף צריך להפקיד לפנסיה?

אחוז השכר שצריך להפקיד לפנסיה עובד במדרגות הבאות:

  1. עבור ההכנסה שמהווה חצי מהשכר הממוצע במשק, יש להפקיד 4.45% מההכנסה. כלומר – עבור 71,220 ש"ח הראשונים, יש להפקיד 3,169 ש"ח.
  2. עבור שאר ההכנסה, עד גובה השכר הממוצע, צריך להפקיד 12.25% מההכנסה. כלומר, עבור ההכנסה שהיא מ-71,220 ש"ח ועד 142,440 ש"ח, יש להפקיד 8,938 ש"ח.

על כל סכום שהרווחתם מעל 142,440 ש"ח בשנה אין הכרח להפקיד כסף לקרן הפנסיה.

מקווים שעשינו לכם קצת סדר בנושא הסבוך הזה. שיהיה בהצלחה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך