המדריך השלם לשתילת עץ מנגו בגינה

מנגו הוא פרי טעים ועשיר בערכים תזונתיים (ובפרט ויטמין A, אשלגן וגם ויטמין C). עץ מנגו אצלכם בגינה יספק לכם שפע מנגואים וישדרג את החצר גם בהיבט האסתטי – ולכן זוהי אופציה פופולרית ומתגמלת מאוד. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף לגבי שתילת העץ הטרופי וטיפוחו, כך שהוא יהיה גם יפה במיוחד וגם יניב פירות משובחים

סביבה מתאימה

עצי מנגו גדלים במקור בהודו ובסין, וליתר דיוק באזורים הטרופיים של המדינות האלה. בהתאם הם זקוקים לסביבה חמה. בנוסף הוא זקוק למרחב – עץ מנגו הוא עץ עם נוכחות משמעותית, גובה שיכול להגיע גם ל-10, 20 ואפילו 30 מטר, ושורשים שמגיעים לעומק של 6 מטרים (אבל לא מתפרשים הצידה). המלצה חשובה נוספת היא בחירת אזור מואר בגינה.

תזמון מתאים

המועד הנכון לשתול את עץ המנגו הוא באביב. אפשר לחכות גם לתחילת הקיץ, ובכל מקרה הפריחה שלו היא תמיד בעונת האביב. שימו לב: עצי מנגו בוגרים אוהבים שמש והרבה, אבל בתחילת הדרך הם זקוקים גם לצל.

עוד המלצה היא להשתמש בשתילים. אפשר לנסות להשתמש בזרעים של מנגו שאכלתם, אחרי ביקוע הגרעין כמובן, ובמקרה כזה השתילה הראשונית תהיה בעציץ.

השקיה משמעותית

בדרום מזרח אסיה, משם מגיעים אלינו עצי המנגו, העונה החמה היא גם העונה הרטובה. בישראל הקיץ חם, וזה מצוין, אבל אין משקעים – ולכן נדרשת השקיה בהיקף משמעותי. התדירות המומלצת היא פעמיים-שלוש בשבוע, וכשהעצים הופכים לבוגרים הם כבר זקוקים לכ-100 ליטר בכל השקיה.

דישון

בשנים הראשונות – ובהקשר זה חשוב לציין שרק אחרי 6 שנים העץ יתחיל לספק לכם מנגואים, ויידרש עוד כעשור כדי שהתפוקה תהיה מרבית – כדאי להקפיד גם על שגרת דישון מתאימה. השיטה הנכונה היא הגמעה, אם כי גם ריסוס ישירות על העלווה יגן על הצמח. כמות הדשן עולה משנה לשנה בהתאם לגדילת העץ, ורצוי לשלב בה תוסף ברזל כדי לעזור לעץ לפרוח.

גיזום

גיזום עץ מנגו מאפשר לו לממש את מלוא הפוטנציאל של הצמיחה. למעשה בלי גיזום העץ יישאר נמוך יחסית ועלול גם שלא לספק את כמות הפרי המרבית. הגיזום הראשון מתבצע כשהעץ בן 4, ולאחר מכן התדירות הרצויה היא אחת לשנה, מיד לאחר עונת הפרי (שמתרחשת באביב). חשוב מאוד להפקיד את הגיזום בידיים מקצועיות מאוד, כדי להבטיח גם מראה מרשים וגם בריאות מיטבית לעץ שכבר משדרג משמעותית את הגינה שלכם.

הגנה מפני מזיקים

אחת המחלות המסוכנות ביותר לעצי מנגו היא קימחון. בהתאם חובה לבדוק את העץ בתדירות גבוהה, כדי לאתר את התופעה הזו מוקדם ככל האפשר, לפני שהיא מתפשטת. זוהי כמובן עוד סיבה טובה לגזום חלק מהענפים, כך שתהיה גישה נוחה לכל חלקי העץ. טיפול מונע באמצעות אבקה ייעודית שמפוזרת אחת לשבועיים על התפרחת של העץ ממזערת למינימום את הסיכון למחלה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך