"ספגנו מכה קשה ברובע ה', כמות הנפילות הייתה לא מוסברת – מזל שעיריית אשדוד פעלה במהירות וביעילות"

מאיר חביב תושב רובע ה' היה בביתו במהלך הלחימה, כאשר כמות הנפילות ברובע במהלך החודש הראשון של מלחמת חרבות ברזל התמקד באזור שלו, התושבים החלו להיבהל וחששו מבעיה בכיפת ברזל, טענה שנשללה על ידי צה"ל * "זה היה מפחיד – כמות נפילות כזו בשטח קטן הלחיצה אותנו" מספר לעיתון 'המגזין' תושב הרובע שמדגיש "למרות הלחץ – היעילות של עיריית אשדוד בשטח הייתה מדהימה, ההגעה המהירה של הצוותים, הטיפול המהיר בזירה, היחס האישי של ראש העיר בכל הזירות והתפעול הישיר – גרמו לנו להעריך אותם יותר" * ימים ארוכים לאחר הרגיעה של ירי הטילים לאזורנו, יצא כתב עיתון 'המגזין' אל השטח על מנת לראות מקרוב את הפחד, הטראומה, הנזקים והטיפול היעיל והמהיר של העירייה" * יומן מלחמה

מלחמת "חרבות ברזל" או בשמה העממי מלחמת שמחת תורה, החלה בשביעי באוקטובר, וכעת חודש וחצי אחרי נראה כי היא רחוקה מלהסתיים, זאת למרות הפסקת האש שנכפתה עלינו ונכנסת לתוקפה עם כתיבת שורות אלה. נכפתה, כיוון שמחויבותנו היא לשחרר את הילדים החטופים הנמצאים בעזה כבר הרבה יותר מדי זמן. נכון, שחרור אסירים וצמד המילים "הפסקת אש" מזכירים לנו את הסבבים הקודמים שלא באו לידי הכרעה והגלגל חזר שוב ושוב בכל מבצע שהיה בעשור האחרון. אך הפעם זה שונה, ערכו של ילד קטן ששבוי בעזה שווה את ההתאפקות, בתקווה להמשך הלחימה בימים שאחרי.

חודש וחצי אחרי תחילת המלחמה שנכפתה עלנו נראה שמדינת ישראל נמצאת במקום אחר, מאות רבות של תושבי מדינת ישראל, חיילים, שוטרים וצוותי רפואה שילמו בחייהם במהלך התקופה הזו. רובם המוחלט ביום אחד – יום שייזכר למשך דורות ארוכים, בו טבחו בנו רק כי אנחנו יהודים. החברה ברובה התעוררה מהמחלוקת הגדולה ששררה בעם ונראה כי ישנו חיבור בין רוב חלקי האוכלוסייה הישראלית עם ההבנה שרק ביחד ננצח.

גם לנו תושבי העיר אשדוד נהרגו עשרות תושבים, חלקם חיילים, חלקם השתתפו במסיבת הנובה, חלקם היו באזור במהלך החג, וחלקם עברו לאחרונה להתגורר ביישובי העוטף. על פי עיריית אשדוד סך הכל 36 מבניה ובנותיה של העיר אשדוד נרצחו עד כה, כאשר כולנו תקווה שהמספר הזה לא יצמח עוד לעולם.

הסבל של תושבי העיר אשדוד לא הסתיים ב-36 ההרוגים מהמלחמה הארורה, במהלך מלחמת חרבות ברזל עד כה – הושמעו בעיר למעלה מ- 243 התרעות צבע אדום באזור אשדוד, מתוכם זוהו כ- 114 שיגורים לעבר העיר, יורטו יותר מ-70 מהטילים על ידי מערכת כיפת ברזל, וסך הכל 9 טילים נפלו באזורים מיושבים בתוך העיר אשדוד. לשם השוואה באותה התקופה בדיוק בראשון לציון הושמעו 119 התרעות צבע אדום, ואילו בתל אביב 134, כאשר בעיר רחובות הקרובה היו רק 44 אזעקות.

על פי הנתונים של החמ"ל העירוני שמתנהל בצורה מופתית במהלך המלחמה, ודואג לצרכי העיר, הנזקים המסתכמים לרכוש במהלך הלחימה עד כה הם של 166 רכבים שנזקו כתוצאה מהנפילות ומשברי היירוט שנחתו על הקרקע באשדוד. כאשר 907 בתים ניזוקו מעוצמת הנפילות בעיר. ו-76 תושבים פונו לבתי מלון בעקבות נזק משמעותי לדירתם.

האזור המועד

מסך כל הנפילות בעיר אשדוד, אזור אחד היה הפעם מועד יותר מכל השאר. אזור ה' – שם נפלו מספר טילים, אומנם רק אדם אחד נפצע קשה בזמן ששהה ברכבו, אך כמות הנפילות הצליחה להלחיץ את תושבי הרובע. רבים מהם ניסו לקבל תשובות האם מדובר בתקלה וצה"ל השיב בשלילה לאחר בדיקה מעמיקה. ואכן עם הזמן ככל שכמות השיגורים לעבר אשדוד בפעימה אחת ירדה, כך גם השליטה של המערכת על כל העיר הייתה טובה יותר.

בעקבות הנפילות הרבות ברובע ה' החלטנו לצאת אל השטח על מנת לבדוק האם מס רכוש טיפל כבר בחלק מהדירות בהן התרחשה הנפילה, ולשמוע את דעתם של תושבי האזור ששהו באזור בזמן הלחימה ונפילות הטילים.

כשהגענו לרחוב ביאליק היה נראה כאילו מעולם לא התרחשה נפילה באזור, ששב לקדמותו על פי תושבי הרובע תוך שעות מרגע הנפילה "עיריית אשדוד הגיעה לזירה והשתלטה עליה מהר ככל האפשר, חלוקת התפקידים בזמן אמת, הקמת החפ"ק והצוותים הרבים שהגיעו לכל זירה מלמדים אותך שיש כאן מיומנות מסיומת שנרכשה עם השנים וכיום היא עובדת בצורה טובה ויעילה" אומר לנו תושב הרובע מאיר חביב.

"זה היה מלחיץ מאוד, מספר נפילות באזור יחסית קטן בעיר, התחלנו לחשוש שכיפת ברזל פוסחת עלנו (אומר בהומור), אתה שומע את הפיצוצים מעבר לחלון, הבית רועד פעם אחר פעם בצורה בלתי רגילה, זה באמת מלחיץ, אין מה להשוות רעש של יירוט לעוצמת נפילה, הפיצוץ הוא אדיר. זה אחד הדברים הקשים לילדים שלנו, הפיצוצים האלה הכניסו אותם ללחץ לא נורמאלי". מספר לנו חביב.

ביקשנו ממנו שיספר לנו על השתלשלות העניינים באותם ימים ועל היחס שקיבלו מהעירייה "תשמע אלו היו ימי לחימה קשים במיוחד, ככה שבכל מקום בארץ היו נפילות, אז לא הרגשנו יחידי סגולה עד שזה קרה שוב ושוב, אבל התגברנו גם על זה ברוך השם".

מאיר סיפר על התפעול בשטח של עיריית אשדוד ואמר "תשמע זה מדהים, ראש העיר הגיע לכל זירה וניהל אותה כעובד מהמניין, זה היה מאוד מנחם לראות את זה, התחושה היא שאתה בידיים טובות. וכמובן הצוות שלו בחפ"ק שהקימו, זה אנשי מקצוע שפעלו כאן בכל זירה אותו דבר והייתי בכולן מסקרנות, זה היה מדהים".

"אני מתכוון לכל התפעול בשטח, הרגעת הרוחות, העובדות הסוציאליות שהגיעו, מס רכוש, מנהלי האגפים שקשורים לאירוע, כולם לקחו חלק ובתוך שעות אחדות – גג יממה אחת הכל שב לקדמותו. חוץ מכמובן נזקים כבדים שמטופלים לאורך זמן, אבל השגרה ברחוב חזרה מהר מהצפוי ועל זה מגיע שאפו לעיריית אשדוד" סיים מאיר חביב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך