מאירופה ועד אפריקה: האושפיזין התרבותיים באשדוד בבכורה עולמית

חג סוכות הוא חג הפסטיבלים. בכל פינה בישראל תמצאו פסטיבל כזה או אחר. אך מי מהם יכול להתהדר בבכורות עולמיות? אשדוד, כמובן!

סוכות תרבותי שכזה עוד לא היה כאן. ממזרח וממערב, מאוזן מוזיקלית קטנה ועד גדולה, ההופעות שיגיעו אל אשדוד במסגרת הפקת ה"אושפיזין" של המשכן לאמנויות הבמה, לוקחים אותנו למחוזות תרבותיים ברחבי העולם.

סנוב, על מוזיקה גנאווית שמעת?
Judeo-Arab-Gnawa הוא מופע חד פעמי המפגיש על במה אחת שלושה עולמות שונים: ערבי, יהודי וגנאווי. במהלך הערב יבוצעו מיטב השירים בשפות השונות ובמגוון סגנונות על ידי הזמר המפורסם מגנאווה בקבו, הזמרים סאנע מראחטי ומרואן חאג'י מקזבנלקה שבמרוקו והפייטן היהודי בנג'מין בוזגלו. אורח מיוחד במופע המייצג את המוזיקה הגנאווית הוא נגן העוד הווירטואוז נביל כלידי שילווה בנגן סקסופון ונגן כלי הקשה. את המופע כולו ילווה אנסמבל אנדלוסי בן 10 נגנים.

מיהם הגנאווים?

מיליוני בני אדם חצו את הסהרה בין המאה השביעית ועד סוף המאה התשע-עשרה. התנועה המאסיבית של בני אדם לאורך הסהרה כתוצאה מכיבושים, מסחר, בריחה מתנאים קשים ובעיקר סחר משמעותי בעבדים, הטביעה את חותמה מבחינה תרבותית, לשונית ודתית. המונח המרוקני "גנאווה" מתייחס במקור לאנשים כהי עור ממערב אפריקה, אך גם למסדר הדתי-רוחני שלהם ולסגנונם המוסיקלי. בערך מאז המאה השתיים-עשרה, משמעות המילה היא "האנשים השחורים". ייתכן כי הסיבה לכך היא ממלכת גאנה הקדומה, ממנה ודרכה הגיעו עבדים למרוקו.

סברה משמעותית אחרת היא כי המונח נובע מהמילה הברברית גנאוי, שנקשרת עם צבע עור כהה או שחור. השונות החברתית שלהם גיבשה אותם והביאה אותם לאיחוד וליצירת זהות חדשה המשמרת מסורות ממגוון של שורשים אמיתיים ומדומיינים, אך גם נטועה היטב במיקומם החדש, מרוקו. הם הצליחו להשיג הכרה וקבלה במסגרת המרקם החברתי המגוון שיש במדינה, לצד השימור של הזהות הייחודית ושל אחדות קבוצתית. יש להם כיום נראות חזקה ביותר כחלק מהפולקלור המרוקני והמוסיקה הפופולארית במרוקו. במרכזים רבים של ערים גדולות, ובעיקר במרקש ובאסווירה, ניתן למצוא מופעי רחוב של הרכבי גנאווה לבידור תיירים המופיעים בנגינה, שירה וריקוד אקרובטי במטרה להתפרנס. מאז שנות השבעים של המאה העשרים, החל הז'אנר המוסיקלי שיצרו הגנאווה לצבור מעמד תקף ומקובל במוסיקה הפופולארית במרוקו, ומשם נסקה הצלחתו לקהלים שונים בעולם המערבי. להקות שונות החלו משלבות במידה כזו או אחרת אלמנטים מוסיקליים ותרבותיים של הגנאווה, ועד היום מתקיים תהליך שבו יוצקים אמנים מרוקאים ואחרים את התכנים המוסיקליים של הגנאווה לתוך ז'אנרים כגון פופ, רוק, ג'אז והיפ-הופ. בישראל, הזמרת ריף כהן, שלה מורשת משפחתית צפון אפריקאית, מושפעת רבות ממוסיקת הגנאווה ומשתמשת בכלים ומקצבים גנאווים ברבים משיריה.

הפייטן בנג'מין בוזגלו מספר כי הגנאווים שילבו בשפתם את השפה המרוקאית, השפה השלוחית. "כאן בארץ זו מילה לא טובה", הוא אומר, אבל שלוחי במרוקו, זה אדם עם קלאסה, אלה האנשים הכי מנומסים". הזמר המפורסם הגנאווי מעלם מוסטפה בקבו, והזמרים סאנע מראחטי ומרואן חאג'י מקזבנלקה יופיעו לצדו של בוזגלו. "כל אחד נותן שואו של 20 דקות, ואני מצטרף אליהם בפיוט", הוא אומר. "רוב השירים הם של משוררים רלוונטיים לתקופה. בסוף הערב כולנו יחד ניתן הופעה משולבת. זו תהיה חגיגה. בשנה שעברה עשינו ערב שנקרא ג'ודאו ערב. זה היה קונצרט שנחל הצלחה. הרבה אנשים בקהל כמו ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ומנכ"ל המשכן מוטי מלכא התרגשו כמו ביום הפתיחה של האנדלוסית לפני 20 שנה. השנה לקחתי כפרויקט לגרום לזמרים לשיר בעברית, אפילו שירים ישראלים. לימדתי אחד מהם לשיר שיר של זוהר ארגוב". המופע יעלה במשכן לאומנויות הבמה, ביום חמישי, 1.10.15, בשעה 21:00.

כשהירח של פינק פלויד פגש את שאר הכוכבים
Eclipse, מופע מחווה לפינק פלויד, היא הפקת ענק שכמותה לא נראתה בתולדות הרוק בישראל, המחברת בין שתי יצירות מופת של המוזיקה האנגלית במאה העשרים: הפלנטות מאת גוסטב הולסט והיצירה האלמותית של פינק פלויד – Dark side of the moon. שתי היצירות, הארוגות שתי וערב, מביאות תיזמורים חדשים ומרשימים בתוספת מקהלה. כל אלה מצטרפים להרכב הרוק Echoes, לחוויה מוזיקלית חוצת גבולות וסגנונות. בנוסף, יועלה בבכורה עולמית ביצוע מלא ומתוזמר לראשונה בתולדות הרוק של יצירת המופת של פינק פלויד, Atom Heart Mother. "מדובר בקונצרט הרוק הכי גדול בתולדות המדינה", אומר גיל שוחט, שיזם את הפרויקט. "על הבמה למעלה מ-130 מוזיקאים ועוד 50 אנשי צוות, תזמורי ענק, תזמורת סימפונית, שתי מקהלות, להקת רוק, שלוש זמרות, שני זמרים, אחד מהם הראל סקעת. הגדלנו את המופע עבור אשדוד, והוספנו עוד יצירת מופת של פינק פלויד, Atom Heart Mother".

מי הגה את הרעיון?
"זו יוזמה שלי. תמיד הייתי חובב מושבע של פינק פלויד, אני לא שומע הרבה מוזיקה שהיא לא קלאסית. רציתי לאחד יצירה אנגלית נוספת, ובחרתי את 'הפלנטות' של גוסטב הולט. המופע הזה הוא לא רק לחובבי מוזיקה קלאסית, אלא גם לחובבי רוק, פופ, לחובבי מוזיקה וגם למי שלא. זוהי יצירה פילוסופית עם עומק אלמנטים של פיוט, שירה, ספרות. כל איש תרבות בכל גיל יהנה מזה, צעירים ומבוגרים". גיל שוחט אחראי אמנם על הניהול המוזיקלי, העיבודים, הנגינה על הפסנתר וניצוח המופע, אך זו לא הפעם היחידה שנפגוש אותו בסוכות.
Eclipse יעלה באמפי אשדוד, ביום רביעי, 30.9.15, בשעה 20:30.

מפינק פלויד לנזירה מריה
מופע נוסף בניהולו המוזיקלי של גיל שוחט הוא המחזמר "צלילי המוסיקה". הפקת ענק המיועדת לכל המשפחה. "צלילי המוסיקה" הוא שמם של מחזמר וסרט, המבוססים על ספרה האוטוביוגרפי של מריה פון טראפ. המחזמר מספר את סיפורה של מריה, אישה צעירה, תוססת ומוזיקלית, שעומדת להפוך לנזירה. אם המנזר מחליטה לשלוח אותה להיות אומנת לשבעת ילדיו של קפטן פון טראפ, אלמן קפדן ואב לשבעה קצין בחיל הים האוסטרי לשעבר. מאז שאשתו נפטרה, הוא סירב להכניס שמחה ומוזיקה לבית ולכן הבית התנהל כמו אחת מספינותיו. מריה, שהצליחה לחדור לליבותיהם של הילדים ומלמדת אותם לשיר, חודרת גם לליבו של הקפטן. הקפטן, שעומד להינשא לברונית העשירה אלזה שרדר, מבטל את ארוסיו ומתחתן עם מריה. בינתיים, מעמדם של הנאצים מתחזק באוסטריה כחלק מה"אנשלוס", והנאצים דורשים מקפטן פון טראפ להצטרף לשורותיהם. פון טראפ, שמזהה אצל הנאצים את רמיסת הערכים הפטריוטיים והמוסריים שהוא מאמין בהם, בורח יחד עם מריה וילדיו מיד לאחר הופעה בה הם שרים.

רגע לפני שהגבול נסגר, מצליחה המשפחה לברוח, והיא צועדת ברגל בהרים לעבר שווייץ. כל חברי הצוות של "צלילי המוזיקה" מרוממים את ההצגה לגבהים. אניה בוקשטיין מפליאה לגלם את דמותה של מריה, גם בשירתה המשובחת וגם באמינות משחקית המעניקה שובבות חדשה ועדכנית לדמותה הידועה של מריה. רפי ויינשטוק לצדה, בתפקיד פון-טראפ, מגלם אף הוא להפליא את דמותו העצית משהו של הקפיטן, ואי-אפשר שלא לציין את לימור שפירא, רוני דלומי וענת עצמון, המצוינות. נגינתה הנפלאה של סימפונט רעננה, בניהולו המוזיקלי של גיל שוחט וניצוחו של מיכאל שוורצמן, מלווה לכל אורך המופע, גם ברגעים נטולי השירים. אניה בוקשטיין סיפרה כי ראתה את הסרט כילדה, ומאוד התרגשה כשקיבלה את תפקיד מריה האומנת. "היא הייתה אישה מורכבת: חכמה ומצחיקה, לפעמים ילדותית וגם סוערת". אין ספק כי מדובר באחד ממחזות הזמר הפופולאריים של כל הזמנים. שירי המחזמר, מאת צמד היוצרים רוג'רס והמרשטיין, הפכו לנכס צאן ברזל של אמנות המחזמר.
"צלילי המוסיקה" יעלה באמפי אשדוד, יום שלישי, 29.9.15, בשעה 19:30.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך