נהיגה תחת השפעת סמים

דמיינו לרגע, אתם נוסעים על הכביש, שעת לילה מאוחרת והגשם יורד. לפתע, מכונית סוטה לנתיב שלך. בשבריר שנייה אתה מבין שהנהג של הרכב השני נע בצורה לא יציבה, לקוי בבירור. אתה אולי עדיין לא יודע את זה, אבל בדיוק היה לך מברשת עם נהיגה לקויה סמים
תמונה Freepik

תרחיש זה, למרבה הצער, אינו נדיר כפי שהיינו רוצים לחשוב. יותר ויותר אנשים ברחבי העולם, ובמיוחד בישראל, נכנסים מאחורי ההגה תחת השפעה של מגוון רחב של סמים, ומסכנים לא רק את חייהם אלא גם את חייהם של אחרים. זה לא רק פזיזות – זה עניין של חיים ומוות. הבה נעמיק בתופעה הרעועה של נהיגה גבוהה, נבין את השלכותיה החמורות ונבחן דרכים להילחם באיום הגובר הזה.

מהי נהיגה תחת השפעת סמים?

כדי להבין את חומרת המצב, עלינו לדון תחילה למה בדיוק אנו מתכוונים כאשר אנו מתייחסים ל"נהיגה תחת השפעת סמים ". במילים פשוטות, זוהי פעולה של הפעלת רכב בזמן שיכולתו של אדם לנהוג נפגעה על ידי צריכת סמים, בין אם הם בלתי חוקיים או מרשם. מעבר לאלכוהול, זה יכול לכלול מריחואנה, קוקאין, סמי הזיה, אופיואידים, תרופות מסוימות ללא מרשם, ועוד רבים אחרים.

לתרופות השונות הללו יש השפעות פיזיולוגיות מובהקות, מה שהופך את הנהיגה למאמץ שעלול להיות מסוכן. לדוגמה, מריחואנה נוטה להאט את זמן התגובה ולפגוע בשיפוט של זמן ומרחק. קוקאין או מתאמפטמין יכולים להפוך נהגים לאגרסיביים ופזיזים יותר. סוגים מסוימים של תרופות מרשם, במיוחד אלה עם השפעות הרגעה, יכולים לגרום לנמנום וסחרחורת.

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, לנהיגה תחת השפעת סמים יש השלכות משפטיות חמורות. היא נחשבת לא רק לעבירת תנועה, אלא לעבירה פלילית. העונשים יכולים לכלול קנס כבד, אובדן זכויות נהיגה ואפילו מאסר. הפרטים תלויים בגורמים כגון הרשעות קודמות של הנהג, סוג וכמות הסמים במערכת שלהם, ואת חומרת כל תאונות או פציעות כתוצאה מכך.

הבנת הסכנות הטמונות בנהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים היא לא פחות ממשחק רולטה רוסית עם חייהם של עוברי אורח תמימים והנהגים עצמם. הסכנות הכרוכות בנהיגה תחת השפעת סמים הן רבות פנים ומרחיקות לכת.

ההשפעות של סמים על נהיגה

מושרשים בשינוי מיומנויות מוטוריות בסיסיות, סמים משפיעים עמוקות על יכולת הנהיגה של האדם. זה מתבטא לעתים קרובות בזמני תגובה איטיים, המשפיעים על יכולתם של הנהגים להגיב במהירות לשינויים פתאומיים או לסכנות פוטנציאליות על הכביש. אפילו סמים "רכים" יכולים להשפיע לרעה על מיומנויות מוטוריות חשובות כמו היגוי ובלימה.

הידרדרות ביכולות קוגנטיביות

סמים חוקיים ולא חוקיים יכולים להפחית באופן משמעותי את תשומת הלב והריכוז, אלמנטים קריטיים לנהיגה בטוחה. יכולתו של הנהג לטפל בשלל המשימות והמידע הדרושים לנהיגה בטוחה נפגעת. ראייה היקפית עשויה להיות מצומצמת, וראיית מנהרה יכולה להתרחש, מה שמעכב עוד יותר את המודעות לכביש.

שיפוט לקוי

שינוי בתפיסה ובשיקול הדעת מחמירים את התנהגויות קבלת ההחלטות ולקיחת הסיכונים, ומגבירים את הסיכוי לתאונות דרכים. היכולת הפשוטה לשפוט מרחקים ועיתוי עלולה להיפגע משמעותית, ולהפוך פעולות יומיומיות כמו החלפת נתיב או פנייה בצומת לתמרונים מסוכנים.

סיכון מוגבר לתאונות

המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי קבע כי לאנשים הנוהגים תחת השפעת סמים יש סיכון גבוה פי שלושה להיות מעורבים בהתנגשות מכונית. מחקר בקולורדו מצא כי מאז הלגליזציה של מריחואנה, חלה עלייה משמעותית בתאונות קטלניות עם נהגים שנמצאו חיוביים לסם.

ככל שנעמיק בנושא בסעיף הבא, נדון כיצד להילחם בבעיה הולכת וגדלה זו.

נקיטת פעולה נגד נהיגה תחת השפעת סמים

כפי שחקרנו, נהיגה תחת השפעת סמים מהווה סיכונים חמורים ליחידים ולחברה בכללותה. נדרשים מאמצים ניכרים כדי להתמודד עם בעיה מסלימה זו. בראש ובראשונה, יש צורך להגביר את המניעה והחינוך.

מניעה וחינוך

מניעת נהיגה תחת השפעת סמים מתחילה במודעות. יש להדגיש את החינוך כדי להדגיש את הסכנות הפוטנציאליות של נהיגה תחת השפעת סמים. קמפיינים שמקדמים שימוש אחראי בסמים הם חיוניים להעברת המסר הזה, לשיפור ההבנה ובסופו של דבר לשינוי התנהגויות מסוכנות.

תיאום בעלי עניין מרכזיים

שיתוף פעולה בין רשויות אכיפת החוק לבין אנשי מקצוע בתחום הבריאות הוא היבט משמעותי של מאמצים אלה. על-ידי עבודה משותפת, הם יכולים לספק גישה הוליסטית למאבק בנהיגה תחת השפעת סמים; על-ידי אכיפת חוקים תוך מתן תמיכה וטיפול נחוצים לשימוש לרעה בסמים.

החמרת העונשים

לבסוף, יישום עונשים מחמירים יותר יכול לשמש כגורם מרתיע מפני נהיגה תחת השפעת סמים. קנסות גבוהים יותר, השעיית רישיון ואפילו מאסר יכולים לשמש תזכורת חזקה להשלכות המשפטיות שנדונו קודם לכן במאמר זה. אין ספק שמאמצים אלה תלויים באכיפת חוק יעילה ובחקיקה תומכת. לכן, תעדוף הפעולות בתחום זה הוא הכרחי לעתיד בטוח יותר בכבישי ישראל.

סמים נפוצים והשפעתם על נהיגה

הטבלה הבאה מפרטת כמה מהסמים הנפוצים ביותר וכיצד הם פוגעים ביכולות הנהג. חשוב להבין שכל צורה של שימוש בסמים יכולה להשפיע באופן רציני על יכולתו של אדם לנהוג בבטחה ובאחריות.

סמים על נהיגה
מריחואנה פוגע בקואורדינציה המוטורית ובזמן התגובה, משפיע על שיפוט הזמן והמרחק.
קוקאין מגביר נהיגה פזיזה ואגרסיבית, פוגע במיומנויות מוטוריות ובטווח הקשב.
אופיואידים במרשם גורם נמנום וסחרחורת, מקטין מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות.
בנזודיאזפינים אפקט הרגעה גורם נמנום וסחרחורת, מקטין את זמן התגובה ואת התיאום.

 

עו"ד אלי אנושי הוא עורך דין תעבורה  מוביל, בעל ניסיון רב בתחום. הוא שימש כשופט תעבורה בדימוס, והוא ידוע ביכולתו להגיע לתוצאות טובות עבור לקוחותיו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך