מכינים את הגוף לצום יום כיפור

יום כיפור מגיע, ורוב הציבור מתכנן להיכנס ל־25 שעות ללא נוזלים או מזון. אולי אתם מוכנים נפשית, אבל מה קורה מבחינה בריאותית? לקטנו דעות של מספר מומחים, וחזרנו עם תשובות ברורות - למי מותר לצום, למי אסור, מתי צריך להפסיק באמצע וגם מה כדאי לאכול לפני ואחרי

יום כיפור כבר בפתח, ורבים מאיתנו צמים. אלא שיש גם את הצד השני של המטבע – הבריאות, שעלולה להיפגע כתוצאה מ-25 שעות ללא נוזלים ואוכל. אז למי מותר ומי אסור? מה מומלץ לאכול לפני שמתחילים לצום? ובאילו מצבים מומלץ להפסיק את הצום? על התשובות והפתרונות עונים המומחים של "כללית" ד"ר רם דיקמן, רופא בכיר ומנהל השירות לתנועתיות מערכת העיכול במערך לגסטרואנטרולוגיה בבית חולים בילינסון, דפנה זיו בוסאני דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר, וד"ר רוני לוי רופא נשים בכיר, מנהל מיון יולדות וחדרי הלידה במרכז הרפואי קפלן.

תזונה נכונה לפני ואחרי הצום
חשוב לדעת איך להתכונן לצום מבחינה תזונתית. דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה בשניידר, עוזרת לכם.

מה כדאי לאכול לפני הצום?
"ביום הצום מומלץ לאכול 3-5 ארוחות קטנות, מהבוקר ועד לארוחה המפסקת, ושכל-אחת מהן תכלול פחמימות מורכבות כמו לחם, קרקרים, אורז ופסטה. הפחמימות המורכבות עוזרות למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן), שהולך ומתדלדל בשעות הראשונות של הצום. במקביל לפחמימות, יש לשלב מנות חלבוניות כמו גבינה או יוגורט. חשוב לשתות מים במהלך היום שלפני הצום, על מנת להרוות את הגוף בנוזלים. מומלץ להתחיל להפחית בהדרגה, כבר שלושה ימים לפני הצום, בשתיית משקאות המכילים קפאין".

מה כדאי לאכול בארוחה המפסקת?
"הארוחה המפסקת צריכה להיות משביעה, אבל לא בהגזמה כדי שלא תכביד, תגרום לעייפות ולא תשפיע בכלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. עדיף לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל, שמומלץ שתכלול מרק ירקות או עוף או סלט בתוספת כפית שמן, מנת בשר, דג או חלבון מהצומח (קטניות או סויה), תוספת פחמימה (כמו אורז או אטריות) ירקות מבושלים וחיים".

מאיזה אוכל כדאי להימנע לקראת הצום?
"מומלץ להימנע מאכילת חטיפים או מזונות מלוחים יתר על המידה. לא מומלץ לשתות שתייה מתוקה, היא מרווה פחות ויכולה להגביר את תחושת הצמא. הורים שצמים, רצוי שיכינו לילדים את המזון במנות קטנות ונגישות כמו מוצרי חלב, לחם פרוס וכדומה על מנת להקל על עצמם ולמנוע התעסקות מרובה עם המזון במהלך החג. חשוב להרבות בשתיית מים".

יש כללים שונים לגבי ילדים ובני נוער?
"עבור ילד או נער המחליטים לצום, צריך לתכנן ארוחות קטנות מהבוקר ועד לתחילת הצום. לילדים ובני נוער הצמים במהלך יום כיפור ואינם חשים בטוב, מומלץ לשתות משקה ממותק ולהפסיק את הצום".

מה כדאי לאכול אחרי סיום הצום?
"עיכול מזון דורש מהגוף מאמץ, ולכן צריך לתת לו זמן להסתגל לתנאים החדשים. מומלץ לשבור את הצום בארוחה קטנה, למשל פרוסת לחם עם ממרח מתוק או בפרוסת עוגה ושתייה חמה. בארוחה המלאה מומלץ לאכול מנה חלבונית כמו עוף או דג ותוספת פחמימה כמו אורז או תפוחי אדמה".

אני רוצה לצום. אבל מותר לי בכלל?
צום ממושך עלול לגרום לנזק רב, אפילו עד כדי סכנת חיים, למי שסובל ממחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות ממאירות. "לחולים במחלות אלו לא מומלץ לצום, מחשש לירידת לחץ דם חדה, שינויים חדים בכמות המלחים בגוף ולירידה בערך הסוכר בדם. כולם מצבי מסכני חיים", אומר ד"ר רם דיקמן, מומחה בגסטרואנטרולוגיה. לגבי חולי סוכרת, הוא אומר: "ההמלצה שלא לצום אינה גורפת, כי קיימים כמה סוגי סוכרת והטיפולים די מגוונים. אני מציע לכל חולה סוכרת שרוצה לצום, לפנות לרופא המטפל שלו, כדי שיתאים לו באופן אישי את הטיפול וההנחיות לקראת הצום. לחולים במחלות מעי דלקתיות מומלץ להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט". לוקחים תרופות? תרופות מסוימות חייבים לקחת עם אוכל או שתייה, ובמקרים כאלה, ממליץ ד"ר דיקמן, "שלא לקבל החלטות" על דעת עצמכם, אלא לפנות לרופא המטפל ולשאול ספציפית לגבי כל כדור וכדור.

הנה עוד המלצות שלו:
• תרופות קבועות בגלל מחלות כרוניות – מומלץ שלא להפסיק את הטיפול אלא אם ניתן אישור מהרופא המטפל.
• טיפול אנטיביוטי – אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אסור להפסיק אותו בשום אופן. במקרים קלים יותר כמו דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, אפשר להתייעץ עם הרופא ולבקש אישור לקחת את התרופות בסעודה המפסקת ואחר־כך שוב במוצאי יום כיפור.
• גלולות להפסקת הריון – ניתן לקחת את הגלולה בסעודה המפסקת ואחר־כך שוב במוצאי יום כיפור.
• תרופות פסיכיאטריות – לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים, אלא אם קיבלו לכך אישור מהרופא המטפל.
• משככי כאבים – חלק מהתכשירים דורשים נטילת כדור על קיבה מלאה מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. לחלק מהתכשירים יש חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת, ובכך אפשר לפתור את הבעיה של הצורך באכילה.

צום והריון הולכים ביחד?
"אישה בריאה שההיריון שלה תקין ולא ידוע על סיכונים ובעיות מהריונות קודמים, יכולה בהחלט להתחיל את הצום", אומר רופא הנשים ד"ר רוני לוי, "אבל חשוב להישאר במנוחה במשך כל היום בסביבה ממוזגת". לפי ההלכה, אישה הרה אינה מחויבת להגיע לבית הכנסת ויכולה להישאר בבית כדי להקל על עצמה. לעומת זאת, ד"ר לוי ממליץ שלא לצום במקרים הבאים: "הריון בסיכון גבוה, נשים שסובלות מסיבוכים כמו סוכרת או יתר לחץ דם וגם נשים עם צירים מוקדמים או היסטוריה של צירים מוקדמים. על ויטמינים וברזל אפשר לוותר ליממה".
ד"ר לוי אומר, שבכל מקרה "חשוב להתייעץ עוד לפני יום כיפור עם הרופא המטפל, ולקבל ממנו הנחיות עד כמה הצום עלול לסכן את ההיריון, ומהם הסימנים שבעקבותיהם יש להפסיק לצום".

לנשים שמיניקות באופן מלא וללא תוספת מזון לתינוקות, לא מומלץ לצום. הן צריכות לשתות לסירוגין למשך כל החג, כדי שלא תהיה ירידה בכמות החלב שהן מייצרות. לנשים שמיניקות ובמקביל מאכילות את התינוק בתוספת מזון לתינוקות, אין איסור לצום, אבל גם במקרה הזה, מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים.

מצבים בהם מומלץ לשבור את הצום
גם אם התחלתם לצום, זה לא אומר שחייבים עד הסוף בכוח כי בסופו של יום, הבריאות מעל הכול. הנה מצבים בהם כדאי להפסיק את הצום:
• חולי סוכרת שרמת הסוכר שלהם נמוכה ויש חשש להיפוגליקמיה, צריכים לשתות משקה ממותק באופן מיידי.
• אצל חולים שסובלים מלחץ דם לא מאוזן בעקבות הצום, תיתכן ירידה קיצונית בלחץ הדם. במקרה כזה יש לשתות באופן מיידי הרבה נוזלים.
• בכל מצב של הרגשת עילפון או חולשה קיצונית מומלץ לשתות נוזלים.
• בכל חשש להתייבשות, המתבטאת במיעוט במתן שתן, זיעה קרה, דופק מהיר, חולשה כללית ותחושת עילפון, יש לשתות נוזלים.
• נשים בהריון – בכל סכנה לעובר כגון ירידה בתחושה של תנועות העובר, חולשה קיצונית, צירים וחשש להתייבשות על רקע הקאות מרובות, יש להפסיק את הצום.
• בכל חשש להתייבשות שמתבטא חולשה קיצונית, דופק מהיר, תחושת עילפון ומיעוט במתן שתן אצל נשים מיניקות, יש לשתות נוזלים ולהפסיק את הצום.

הבהרה: כתבה זו עוסקת בפן הבריאותי של הצום. לגבי ההתייחסות ההלכתית יש להתייעץ עם רב שבקיא בנושא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך