פרשת האזינו והכנה ליום הכיפורים

"כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ"
תמונה: FREEPIK

כל עשרת ימי תשובה מסוגלים לכך שהאדם יקבל יותר יראת שמים, כתוב בפסוק "דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב" מבארת הגמרא- כי הכוונה לעשרת הימים בין ראש השנה ליום הכיפורים שנקראים בהיותו קרוב, קבלנו ימים אלו כמתנה שכל אחד כל יהודי יוכל לזכות לחיים ולשלום וליראת שמים, הקב"ה נותן לפעמים מתנה שתהיה לנו יראת שמים, וזו הכוונה ימים נוראים ימים שמקבלים על ידם בקלות יותר יראת שמים יותר מאשר בכל השנה.

משמעות השם יום כיפור הוא מלשון "כפרה" – לכפר על החטאים של השנה שעברה. לכפר על חטאים שבין אדם למקום, ועל חטאים שבין אדם לחברו, כגון: רכילות, התייחסות בחוסר כבוד, אלימות וכדומה, ככתוב בתורה: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם… כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ".

יום כיפור אמנם מכפר על העבירות שבין אדם למקום, ברגע שאדם עושה תשובה וצם ביום הכיפורים מתכפרים לו העוונות, אך עוונות שבין ה' יתברך לבינך. מה שחטאת כנגד אדם אחר זה כבר בינך לבינו וחייב אדם לבקש סליחה ממי שפגע בו ואין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו, ולכן חשוב ללכת ולבקש סליחה מחברים שאולי נפגעו ממך, מההורים או משפחה או אפילו סתם עובד שצעקת עליו בסופר וכדו'.

כתוב בפרשה: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא"

מסבירים המפרשים: ישנם פעמים שנראה לנו לכאורה עוול חס ושלום בהנהגת העולם. צדיק מבקש פיסת לחם לשבור רעבונו ובגד לכסות גופו והרואה עומד ושואל היד ה' תקצר להעניק לו שלא יצטרך לפשוט יד לעזרה?! החפץ חיים הקדוש מסביר על דרך משל, דומה הדבר לגביר שיש לו בן יחיד שחלה ונפל למשכב הרופאים נלאו למצוא תרופה למחלתו. עד שבא רופא גדול ובמומחיותו הצליח לרפאות את הילד אך הזהיר את אביו להשגיח עליו שלא יבוא דבר מאכל שיש בו בשר שמן לתוך פיו כי בנפשו הוא. ויהי היום והאב נסע לעיר אחרת לרגל מסחרו וצווה לאמו להשגיח על בנה כפי הוראת הרופא, באחד הימים ישבה אמו לאכול ארוחת צהרים עלה ריח הבשר באפו של הבן ניגש אל השולחן ולקח חתיכת בשר שמן תחבה אל פיו ונס החוצה, כמובן תקפה אותו שוב מחלתו וכששב אביו מדרכו מצא את בנו מפרפר בין החיים והמוות, וירץ מיד אל הרופא המומחה ובקול בוכים התחנן לפניו להציל את בנו יחידו מרדת שחת, והוסיף שמהיום לא ייסע עוד לרגל מסחרו וישגיח על בנו. לאחר מאמצים מרובים הצליח הרופא להסיר את סכנת המוות שריחפה על הבן, לאחר זמן ערך האב סעודת מרעים לבני משפחתו וידידיו, כאשר הוזמנו האורחים להתיישב ליד השולחנות הערוכים גירש האב את בנו מהאולם האורחים. תמהו לפשר הנהגתו המוזרה של האב האכזר שאינו מתייחס לתחנוני הילד לאפשר לו להשתתף בסעודה, איש מהם מלבד האב עצמו לא ידע ולא הבין כי בהתאכזרו אל בנו הוא היטיב עמו טובה גדולה ואמיתית. מהעושר והאושר המדומה ובני אדם עומדים תמהים ומשתוממים אך למעשה איננו מבינים את הנהגתו יתברך מאמינים אנו בלב שלם שכל מעשי ה' הם לטובה כי צדיק וישר הוא ויודע כי יפה עניות לישראל ואל לנו להתרעם על הנהגתו.

שנזכה להיכתב ולהיחתם לחיים טובים ולשלום אמן!

שבת שלום ומבורך עם ישראל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך