עצוב: כך הפכו האזרחים הוותיקים לקורבנות לעקיצות וגנבות

על פי סקר עדכני שנערך בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל בגילי 65 ומעלה המהווה 12.5% מכלל האוכלוסייה בישראל, נמצא כי יותר מרבע מהם חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות * בסקר מתברר כי טלפון, אינטרנט ומסרונים הם הפלטפורמות העיקריות בהן מתרחשת ההונאה
Desperate old woman having phone conversation with tears. High quality photo

על פי סקר עדכני שנערך בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל בגילי 65 ומעלה המהווה 12.5% מכלל האוכלוסייה בישראל, נמצא כי יותר מרבע מהם חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות. הסקר הוזמן על ידי עמותת אביב לניצולי השואה, המסייעת במיצוי זכויות לאזרחים ותיקים וניצולי שואה ללא כל תשלום, שלאחרונה זכתה במכרז של הקרן לתובענות ייצוגיות במשרד המשפטים לטובת פרוייקט מוגנות צרכנית בקרב אזרחים וותיקים, והרחיבה שירותיה גם למתן סיוע מקצועי בהגנה צרכנית לאזרחים ותיקים.

יועצי הזכויות של העמותה הם עורכי דין ועובדות סוציאליות, המתמחים בסיוע לבני הגיל השלישי. במסגרת פרויקט הגנה צרכנית לאזרחים ותיקים, מעניקים יועצי הזכויות של העמותה ייעוץ, הדרכה וסיוע אישי לאזרחים ותיקים שנתקלו בבעיית צרכנות, ללא כל תשלום מצידם.

 

20% מהנפגעים לא הצליחו לפתור את הבעיה

מהסקר שבוצע באמצעות חברת ipanel והילה ליבאי, גרונטולוגית בעלת 'ליבאי תובנות שיווק', עולה כי למעלה מרבע מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים בגילאי 65 ומעלה חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות, 60% מהם נשים ו-40% גברים. מתשובות המשתתפים בסקר מתברר כי טלפון, אינטרנט ומסרונים הם הפלטפורמות העיקריות בהן מתרחשת ההונאה. כשליש ממקרי ההונאה  מתרחשים בטלפון, כרבע מהמקרים התרחשו באינטרנט וכחמישית מהמקרים התרחשו במסרון לטלפון הנייד. 15% מהנשאלים דווחו על ניסיון הונאה צרכנית שהתרחש פנים אל פנים מול איש מכירות או מוכר בחנות.
לפי המחקר קיימים הבדלים בסוג ההונאה הצרכנית שחווים גברים ונשים. גברים סובלים יותר מהונאות צרכניות באינטרנט או במסרונים לסלולרי בעוד נשים נוטות לסבול יותר מהונאות פנים אל פנים: בחלוקה מגדרית: כ-40% מהגברים שנחשפו להונאה בשנתיים האחרונות חוו זאת באינטרנט, כשליש בקירוב במסרון לטלפון וכרבע בעסקה טלפונית בעוד שלמעלה משליש מהנשים התלוננו על הונאה בעסקת טלפון וכחמישית פנים אל פנים מול איש המכירות.

תחומי ההונאה הצרכנית מגוונים, אבל מרבית התלונות מתייחסות לרכישת מוצר הביתה או מנוי כלשהו. כחמישית קשורות לרכישת מנוי עבור תרומה, עמותה, ארגון, מפעל הפיס וכו'. 14% מציינים הונאות בתצורת הצעות לרכישת מנוי לחברת כבלים ו-11% נוספים מציינים רכישת ביטוח. הונאות אחרות שצויינו: רכישת נופש, חופשה או כרטיסי טיסה (8%), קבלת רכישה מקוונת בדואר (5%), רכישת טלפון סלולרי (4%).

למרות המספר הגבוה של האזרחים הוותיקים שדווחו שחוו הונאות צרכניות, 78% מהנשאלים חושבים שיש להם מספיק כלים וידע להתמודד עם הונאה. 57% מהנשאלים שחוו הונאה צרכנית ציינו שהצליחו לפתור את הבעיה בעצמם, עשירית נעזרו בבן משפחה וכחמישית מהנשאלים דווחו כי לא נעזרו במישהו אחר לטיפול בסיטואציה והנושא לא נפתר.

 

שיעור נמוך של נפגעים בקרב הקהילה החרדית

מהסקר עולה עוד כי יש הבדל סוציו-דמוגרפי משמעותי בחשיפה להונאה צרכנית בגיל השלישי, כאשר בקרב הנחשפים להונאה צרכנית ניתן למצוא שיעור גבוה יותר של ילידי הארץ  ושל בעלי הכנסה גבוהה מעט מהממוצע לעומת שיעור נמוך יותר של חרדים.

"ניתן להניח כי הנגישות לטכנולוגיה, מחשבים, טלפונים ניידים מגבירה את החשיפה להונאה צרכנית", אומרת עו"ד מלי גרנות  מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אביב. "העלייה באמצעים הטכנולוגים, גם מצד המבצע את ההונאה וגם בצד הקורבן, מאפשרים כיום יותר מבעבר את החשיפה להונאות צרכניות ולכן אנו רואים עלייה משמעותית במספרים", היא מוסיפה.

"בישראל חיים כ-1.2 מיליון אזרחים ותיקים המפתחים באופן טבעי פערים טכנולוגיים ככל שגילם מתקדם והם מהווים קרקע פורייה לפעילות הונאה ונוכלות. לצערי הרב ברוב הפעמים לא מדובר בטעויות תמימות, כי אם במנגנונים מתוחכמים שמטרתם לפגוע ולנצל בעבור בצע כסף את תמימותם וחוסר הניסיון של האזרחים הוותיקים. לצד זאת, יש מקרים בהם אזרחים ותיקים אינם מודעים לזכויות צרכניות ואינם מנצלים אותן. אנו פועלים בכל המישורים הללו", מסבירה עו"ד מלי גרנות ומוסיפה: "בכוונתנו לפרוש רשת רחבה של פעולות שכל מטרתן היא להגן על ההורים שלנו, הסבא והסבתא, מפני מעשי נוכלות ולסייע להם להתמודד עם קשיים ואתגרים בתחום הצרכני. לצרכנים, בני הגיל השלישי מאפיינים ייחודיים המחייבים אותנו בהקמת מנגנוני סיוע ותמיכה. אנו פועלים ישירות מול האזרחים הוותיקים בהסברה ולמידה, לצד סיוע אישי ובמקביל לכך נפעל מול כלל הגורמים העוטפים את האזרח הוותיק במהלך חייו".

 

700 מיליון שקל ל-70 אלף אזרחים ותיקים

"בשנים האחרונות זיהינו בקרב האזרחים הוותיקים וניצולי השואה הפונים לסיוע במיצוי זכויות, מצוקה הולכת וגדלה בשל חשיפה להונאות צרכנות, לכן החלטנו להרחיב את הסיוע של העמותה גם להגנה צרכנית", אומרת מנכ"לית עמותת אביב אורלי סיון ומוסיפה: "העמותה הוקמה לפני 16 שנים במטרה לסייע לניצולי שואה למצות את מכלול זכויותיהם ולשפר את חייהם, במהלך השנים שירותי העמותה הורחבו לכלל אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בתחומי הסיעוד והרווחה.

עד כה סייענו ליותר מ-70 אלף ניצולי שואה ואזרחים ותיקים למצות זכויות והטבות כלכליות בשווי של למעלה מ- 700 מיליון שקלים. אנו רואים כי בפרק הזמן בו העמותה פועלת בתחום ההגנה הצרכנית כבר הצלחנו לסייע לאזרחים ותיקים בהשבת כספים בשווי של עשרות אלפי שקלים ואני בטוחה שבהדרכה וסיוע אישי של עורכי הדין של העמותה אלפי אזרחים ותיקים יוכלו לקבל סיוע מידי וכלים להגנה צרכנית בעתיד. אני מזמינה אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע במיצוי זכויותיהם או מתמודדים עם בעיה צרכנית, לפנות לעמותת אביב: 5711* ולקבל ייעוץ והכוונה ללא כל תשלום".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך