רב"ט מ' מאשדוד מגן על המדינה דרך מסך המחשב

בין קבוצה צה"לית נבחרת ומסווגת שהוקמה לפני כשלוש שנים, נמצא גם נציג אשדודי * רב"ט מ', שלמד במקיף ט', זוכה לתואר מגן סייבר, והוא משתייך לקבוצת לוחמים בזירת הקרב החדשה – מרחב הסייבר * הם פועלים באוויר, ביבשה ובים, ומקיימים שיתוף פעולה עם כלל היחידות המובחרות, והכול דרך מסך המחשב * פעילותם מאפשרת למג"ד בשטח להיות שקט ובטוח שהמידע שהוא מקבל ומעביר מוגן מפני גורמים עוינים.

עקבתם אחרי הבאזז התקשורתי שעשה הסרט "ראיון סוף"? למי שפספס, בשבועות האחרונים התחוללה מלחמת סייבר בין ארה"ב לצפון קוריאה, שפרצה בעקבות סרט שהפיקה חברת סוני, הלועג לשלטון הדיקטטורי של צפון קוריאה. בתגובה נפרצו מחשבי סוני ונחשפו תכתובות סודיות של מנהלים בכירים. זה היה בעיקר רכילותי וזול. נשיא ארה"ב אובמה קרא למעשה "סייבר ונדליזם". מספר ימים לאחר מכן נפלו השרתים של קוריאה הצפונית, והיא נותקה מרשת האינטרנט. הסיפור הזה אולי מעלה חיוך או גיחוך בהתחלה, אבל מהר מאוד מבינים שמדובר בזירת לוחמה חדשה עם כלים ושחקנים חדשים, העלולים לגרום נזק בתחומים שונים כמו ביטחון מדינה ותשתיות.

גם בצה"ל רואים את מרחב הסייבר כזירת הלוחמה החדשה. באגף התקשוב לא מפסיקים להתפתח ולהתחדש במערכות טכנולוגיות וחדישות מאין כמוהן, המעניקות לצה"ל יתרון ממשי בשדה הקרב, וכדי להגן על מערכות המחשוב בצה"ל בצורה הטובה ביותר נפתח לפני שלוש שנים קורס "מגן בסייבר" בחיל התקשוב.

מגן סייבר הוא בעצם מומחה מחשבים שמשתמש בטכנולוגיה ובידע העומדים לרשותו בצורה יצירתית. תכניו של הקורס מסווגים, וכמובן שגם פעילותם של העוברים אותו. עם סיום הקורס כל אחד מה"מגנים" משובץ ביחידה שונה ולעיתים בזרוע ובחיל אחר. פעילותם של מגני הסייבר מאפשרת לצה"ל להמשיך לפרוץ קדימה, בידיעה כי המערכות הטכנולוגיות מוגנות מפני גורמים עוינים. מגני הסייבר פועלים באוויר, ביבשה ובים, ומקיימים שיתוף פעולה עם כלל היחידות המובחרות. הם מפעילים אמצעים טכנולוגיים רבים ומגוונים על מנת לנטרל את תקיפות הסייבר של האויב, ומשפיעים כך על כל היחידות בצבא, הן בביטחון השוטף והן בזמן מלחמה. מגני הסייבר הם בעצם "לוחמי הדממה" החדשים, ו"המגזין" שוחח עם אחד מהמגנים הללו, רב"ט מ' מאשדוד.

רב"ט מ', בן 19, סיים את לימודיו במקיף ט' במגמת אלקטרוניקה ופיזיקה, ונרשם במסגרת עתודה ללימודי הנדסת תוכנה באוניברסיטה. אלא שבמקביל עבר מ' מיונים והתקבל לקורס מגן סייבר. מ' החליט לבחור בקורס "מגן סייבר" כי זהו תחום חדש וחדשני שהוא לא הכיר כלל קודם. לאחר סיום הקורס שובץ מ' במדור מגן סייבר של יחידת חושן. חושן הוא מרכז התקשורת הצה"לי האחראי על הפעלת מערכי התקשורת בצה"ל, החל מתקשורת טלפונית ורדיו ועד תקשורת לוויינית. היחידה לוקחת חלק ומספקת תקשורת לכל מבצע ופעילות רגישה גם לא בשטח ישראל, וכמובן שומרת באופן שוטף על אבטחת דרכי התקשורת הצהליות, הן בזמן שגרה והן בזמן חירום. ההשפעה על הביטחון השוטף ועל הביצועים בזמן מלחמה היא מיידית וקריטית. מגני הסייבר ביחידת חושן שומרים על אמינותם של האמצעים הללו כך שהמג"ד בשטח יוכל להיות שקט ובטוח שהמידע שהוא מקבל ומעביר מגיע רק למי שצריך לדעת.

האם צריך רקע במחשבים על מנת להתקבל לתפקיד? "בקורס לומדים הכול מהתחלה", אומר מ', "זה לא משנה אם יש רקע או אין. ברור שזה מועיל, אבל אני ידעתי רק מה שלמדתי בבית ספר. המבחנים לא בודקים בהכרח את רמת המחשב, אלא יכולות מול מחשב, 'חשיבה מחוץ לקופסה', פרמטרים שנובעים מפוטנציאל. זה גם לא קשור לפרופיל". מעבר למיון הנדרש למי שמבקש להגיע לקורס הסייבר הנחשק, יש לעבור סיווג ביטחוני בהצלחה והתחייבות לשירות קבע. ההכשרה לתפקיד נערכת במסגרת קורס בן ארבעה חודשים המיועד לחיילים ולחיילות כאחד. העדפה ניתנת לבוגרי י"ב המצטיינים בתחומי המחשבים, בוגרי תואר אקדמאי במקצועות רלוונטיים וכן הלאה. כמו כל מגן סייבר, רב"ט מ' חותם שנה וחצי קבע מעבר לשלוש שנות החובה, ונשארו לו עוד שנתיים לשירות. מה לגבי קורס קצינים? מ' טרם החליט.

כאמור, במסגרת תפקידו רב"ט מ' בודק באופן מתמיד את הבסיס של הרשת הצהלית, מוודא שאין אירועים חריגים במרחב הרשת, ובמידה ויש אירוע סייבר הוא ויחידתו הם אלה שמספקים את ההגנה הראשונית לאותו אירוע. כמו כן הם שומרים על רשתות תקשורת לוויינית מאירועים חריגים. המטרה היא לא למנוע רק פעולות זדוניות לשיבוש מערכות בישראל, כי אם גם למנוע גניבת מידע קריטי ומסווג. "התפקיד שלי באגף התקשוב הוא להגן מפני איומים ברשת", הוא מסביר, "אנחנו מגנים על הצבא ותוך כדי עושים פעולות לבדוק כל מיני דברים שקורים, לעקוב אחריהם. סייבר זה עולם גדול, יש בו הרבה תחומים. אני לומד תוך כדי התפקיד דברים חדשים שבחיים לא שמעתי עליהם, מכיר אנשים בצבא ולומד מהם עוד".

דבר נוסף שאני לומדת מהשיחה הוא כי אמנם המערכת האזרחית היא רשת נפרדת, אך יש שיתוף פעולה בין צבא ומדינה. יש יחידה הנקראת מצו"ב, שמספקת שירותים והגנה מבחינת תכנים גם לגופי הביטחון כמו השב"כ והמוסד, וקיימים גם צוותי התערבות מטכ"ליים שנותנים מענה במקרה של אירועי סייבר חמורים. אני שואלת האם כך תיראה המלחמה הבאה, ומקבלת תשובה שרואים עלייה עולמית באירועי סייבר בתקיפות כלליות בעולם, וברור שלשם המערכה הבאה הולכת: מערכה תקשובית, דיגיטלית. "ראינו את זה ב'צוק איתן', העולם יותר דיגיטלי וככה גם המלחמות".

ברמה העולמית קראנו בשנים האחרונות על התקפות סייבר של מעצמה אחת על אחרת. סין ורוסיה גנבו מידע אמריקאי משמעותי שנאסף לצרכי כלכלה ופיתוח. מחשבי משרד האוצר הצרפתי נפרצו, היו התקפות סייבר ששיתקו מערכות חיים המפעילות את המדינה: חשמל, מים, תחבורה, רמזורים ועוד. כל השירותים הללו מופעלים בידי מערכות מחשוב. אני זוכרת שפרצו למערכת מידע של כרטיסי אשראי, ואנשים רבים חיפשו את שמם ברשימה, וששרתי גוגל נפרצו. אחד המקרים הבולטים שבו עלה גם שמה של ישראל התרחש לפני כחמש שנים: "סטוקסנט", וירוס תולעת מחשב שפגע בצנטריפוגות המשמשות את אתריה הגרעיניים של אירן. בפרסומים ברחבי העולם נטען כי מקור הווירוס ישראלי או אמריקאי.

מגני הסייבר של צה"ל פועלים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, לא ניתן לפרט בדיוק מה הם עושים, אך אפשר להבין עד כמה רגישה ומשמעותית הפעילות לחיינו במדינה. לסיום, אני שואלת את החייל הצעיר מאשדוד: איך ההרגשה להיות חלק מצוות נבחר שכזה? "זה נותן המון סיפוק", עונה רב"ט מ', "אני תורם למדינה בצורה שונה, בדרך שלא הרבה חיילים יכולים לעשות. אני מרגיש מיוחד".

במסגרת תפקידו, רב"ט מ' בודק באופן מתמיד את הבסיס של הרשת הצהלית, מוודא שאין אירועים חריגים במרחב הרשת, ובמידה ויש אירוע סייבר הוא ויחידתו הם אלה שמספקים את ההגנה הראשונית לאותו אירוע. כמו כן הם שומרים על רשתות תקשורת לוויינית מאירועים חריגים. המטרה היא לא למנוע רק פעולות זדוניות לשיבוש מערכות בישראל, כי אם גם למנוע גניבת מידע קריטי ומסווג.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך