ראשונה מסוגו: אפליקציה שתסייע לדרי רחוב. 'מקום לישון וארוחה חמה'

הסטודנטים מאשדוד שהולכים להפוך את העולם לטוב יותר. "עוד לפני שמדברים בכלל על תהליך שיקום צריך לזכור שהם לפעמים צריכים את העזרה היומיומית ההישרדותית כדי להצליח לעבור את הלילה ופשוט לשרוד"

לאחר צפייה במספר כתבות שפורסמו בתקופת הקורונה על דרי רחוב שנפטרו מהיפותרמיה, הסטודנטים ליז מיארה ואופיר בן אהרון מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול, בהתמחות מערכות מידע ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה קמפוס אשדוד – פיתחו אפליקציה המסייעת לדרי הרחוב (הומלסים) בישראל. האפליקציה פותחה במסגרת פרויקט הגמר שלהם, בהנחייתן וסיוען של ד"ר רונית שמלו, חברת סגל המחלקה להנדסת תעשיה וניהול ב-SCE, קמפוס אשדוד, ויאנה סופיה, מומחית לעיצוב חווית משתמש ומהנדסת מעבדת השמישות YOUsability. במרכז השמישות YOUsability מפתחים טכנולוגיות אינטראקטיביות בדגש על עיצוב, ששם את המשתמשים ואת צרכיהם במרכז תהליך הפיתוח.

"דרי הרחוב הם לא פעם האנשים השקופים, אלה שקל לנו לא לשים לב אליהם, לדלג מעליהם כשאנחנו הולכים ברחוב. עוד לפני שמדברים בכלל על תהליך שיקום צריך לזכור שהם לפעמים צריכים את העזרה היומיומית ההישרדותית כדי להצליח לעבור את הלילה ופשוט לשרוד", מסבירה ליז. ואכן בתקופה זו ובמהלך השנים האחרונות צמח מספר דרי הרחוב בישראל בצורה משמעותית וכיום עומד על כ-4,200 דרי רחוב לפי אתר הכנסת.

הפרויקט עסק באפיון, ניתוח ועיצוב מערכת מידע המאפשרת לסייע לדרי רחוב בהתמודדויות היום יומיות, ובמקביל מעודדת אנשים לתרומה ולמעורבות חברתית. המערכת מאופיינת ביצירת תקשורת בין דרי הרחוב למתנדבים, בעלי עסקים ובתי המחסה ובמתן מענה לצרכים בסיסיים כגון: היגיינה, ביגוד, מזון וכדומה ובכך ליצור מרחב בטוח וזמין עבור דר הרחוב בכל רגע לו הוא זקוק לעזרה ותמיכה.

הכניסה למערכת מתבצעת דרך מכשיר סלולארי או עמדות פיזיות המבוססות על רעיון העמדות של חברת "מוביט" שימוקמו במקומות מרכזיים ברחובות העיר. בעמדת המידע יוכלו דרי הרחוב לבקש מוצרים אלמנטריים כדי לשרוד את חיי הרחוב ולשפר את "איכות חייהם", ולהתעדכן לגבי מקומות שיספקו להם מקום לישון וארוחה חמה. בשל רגישות קהל היעד, צרכי האוכלוסייה הייחודית מבוססים על מקרה-בוחן של דר רחוב שהצליח לשקם את חייו והסכים להיות בקשר עם מרכז השמישות של המחלקה להנדסת תעשיה וניהול. הפרויקט בוצע במסגרת התוכנית החברתית של המכללה המסייעת לאוכלוסיות שונות ומגוונות.

 

"במסגרת המחקר שעשינו שוחחנו עם דר רחוב לשעבר שהשתקם והבנו שמה שהכי חסר לדרי הרחוב זה האוזן הקשבת, לצד חוסר בצרכים בסיסיים כמו ביגוד או מזון וזה משהו שהם יוכלו לקבל דרך מערכת המידע. באפליקציה אף קיימת אופציה של ניווט לבית מחסה בו יכולים דרי הרחוב לשהות בלילה", מוסיף אופיר. בנוסף מדובר בדרי רחוב שמוכרים ברווחה כך שהמתנדבים יכולים להציע להם עזרה גם דרך הגורם המתווך הזה. "ישנה במערכת גם אפשרות לעזרה מצד בעלי עסקים שיוכלו להציע את שירותם לאותם דרי רחוב, כמו למשל תספורת בחינם או מתן תלושי מזון", ציינה ליז.

"ניגשנו לפרויקט הזה מתוך אמונה שרוב בני האדם רוצים לתרום ולעזור לדרי הרחוב אבל לא יודעים איך, איפה ומתי לגשת אליהם. מערכת המידע שפיתחנו זו פלטפורמה שתהיה נוחה גם לדרי הרחוב וגם למתנדבים, סוג של מרחב וירטואלי בטוח שיוצר חיבור קהילתי", מסכם אופיר.

"פרויקט שכזה ממחיש ש'מהנדסים לעולם טוב יותר' זה לא רק סלוגן אלא הלך רוח שמתממש ב-SCE. הסטודנטים נקטו בגישה עיצובית רגישה ואמפתית שבמהלכה נוצר קשר עם דר רחוב לשעבר, ממנו יכלו להבין בצורה הכי עמוקה את צרכי וקשיי האוכלוסייה הזו", כך אמרה ד"ר עדי כץ, ראשת המחלקה להנדסת תעשייה וניהול ב-SCE וראשת מרכז השמישות YOUsability.

ליז ואופיר לוקחים חלק בתכנית "פרויקט גמר בזווית חברתית" של היחידה למעורבות חברתית של דיקנאט הסטודנטים במכללת SCE. הצגת הפרויקטים התקיימה לאחרונה במכללה במסגרת כנס "הנדסה חכמה 4.0". מטרת הפרויקט היא לעודד את הסטודנטים לבחור בפרויקט גמר הנדסי התורם לקהילה ולחברה. הסטודנטים משתמשים בכלים ההנדסיים שרכשו במהלך לימודיהם כדי ליצור פרויקט גמר בעל ערך חברתי ולמען יצירת עולם טוב יותר.

 

קרדיט לתמונה ראשית: SCE

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך