איך מגישים תביעה קטנה ומתי היא עדיפה על תביעה רגילה?

רבים המעוניינים להגיש תביעה, שוקלים האם משתלם לעשות זאת שכן תביעה רגילה כרוכה בהשקעת זמן רב ומשאבים
תמונה: FREEPIK

כאשר מדובר בתביעות בסכום נמוך יחסית, קיימת אפשרות להגיש תביעה קטנה . מהי תביעה קטנה? כיצד מגישים תביעה זו ואיך מתנהל הדיון בבית המשפט לתביעות קטנות? זאת ועוד במאמר שלפניכם. 

מהי תביעה קטנה?

תביעה קטנה, היא תביעה בסכומים נמוכים יחסית שלא עולים על 36,400 שקלים. הרשאים להגיש תביעה קטנה הינם אדם יחיד שמלאו לו 18 שנים, או קבוצה של אנשים. חברות ותאגידים אינם מורשים להגיש תביעה קטנה. בתביעה קטנה, חלים סדרי דין שונים מתביעות רגילות, שכן ההליך מהיר יותר ומנוהל בצורה שונה. על כן, ניתן להגיש עד 5 תביעות קטנות לאותו בית משפט בכל שנה. 

כיצד מגישים תביעה קטנה?

ראשית, יש למלא טופס כתב תביעה ולהגישו למזכירות בית משפט לתביעות קטנות. לטופס כתב התביעה יש לצרף מסמכים נדרשים המהווים מסמכים חשובים לטיעון כגון חוזם, צילומים, חוות דעת מטעם מומחה, קבלות ועוד. לדוגמא, כאשר מדובר בתביעה בנושא תאונת דרכים יש לצרף חוות דעת שמאי, צילומי רכב וכדומה. 

בהגשת התביעה נדרש תשלום אגרה. בתביעות עד 5,000 שקלים נדרש לשלם אגרה של 50 שקלים, ובתביעות שמעל 5,000 שקלים יש לשלם אגרה בסך 1% מגודל התביעה. 

לאחר הגשת התביעה, מסביר עו"ד ליאור וימן , יישלח לנתבע העתק של כתב התביעה והזמנה לדין על ידי בית המשפט. על הנתבע, להגיש כתב הגנה טרם עברו 30 יום ממועד קבלת התביעה, שאליו ניתן לצרף מסמכים התומכים בטענות הנתבע.

איך מתנהל דיון בבית משפט לתביעות קטנות?

תביעה רגילה, מתנהלת לרוב על ידי עורכי הדין של הצדדים. בתביעות קטנות, הדיון נערך על ידי הצדדים עצמם ללא ייצוג עורך דין. על אף האמור לעיל, במקרים נדירים בית המשפט מתיר לאחד הצדדים ייצוג על ידי עורך דין. בנוסף, כאשר אחד הצדדים הוא עורך דן במקצועו, ברוב הפעמים בית המשפט יאפשר לצד השני להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעמו זאת מטעמים של פערי מידע וניסיון. 

לעמת סדרי הדין בתביעות רגילות, בתביעות קטנות השופט אינו כפוף לסדרי הדין והראיות, שכן יש בסמכותו לנהל את הדיון בדרך שנראית לו היעילה ביותר בנסיבות העניין לפתרון הסכסוך. בסמכותו של השופט להחליט במהלך הדיון מי רשאי לדבר קודם, אילו ראיות קבילות ואילו לא וכדומה. לנוכח עובדה זו, ראיות שאינן קבילות בתביעה רגילה, עשויות להיות קבילות בתביעות קטנות.  

מתי תביעה קטנה עדיפה על תביעה רגילה?

על מנת להבין מתי תביעה קטנה עדיפה על תביעה רגילה, נדרש להבין אילו יתרונות וחסרונות טמונים בהליך זה.

יתרונות בהגשת תביעה קטנה – 

  •  חיסכון בזמן – כאשר מדובר בתביעה קטנה לרוב ההליך נמשך כמספר חודשים בודדים, כך שבהשוואה לתביעה רגילה הליך זה חוסך זמן רב. 
  • חיסכון במשאבים – על כן, כיוון ואינו מצריך את שירותיו של עורך דין, ההליך חוסך גם תשלום שכר טרחה, ותשלומים נוספים שכן האגרה נמוכה מאשר בהליך רגיל.
  • הוכחת התביעה עשויה להיות פשוטה יותר שכן כפי שצוין קודם, השופט עשוי לקבוע כי ראיות מסוימות הינן קבילות בעוד שבתביעה רגילה הראיות אינן קבילות. 

 

חסרונות בהגשת תביעה קטנה – 

  • ניתן להגיש מספר מוגבלת של תביעות בכל שנה.
  • חסרון נוסף הוא שלמעט מקרים מיוחדים, לא ניתנת אפשרות ייצוג על ידי עורך דין. מדובר בחיסרון כיוון שייצוג על ידי עורך דין ברוב המקרים מעלה את סיכויי התביעה. 

כמובן שהבחירה האם להגיש תביעה קטנה או רגילה נתונה בידי התובע, אך בהתחשב היתרונות והחסרונות של הגשת תביעה קטנה, רצוי להתייעץ עם עורך דין האם בנסיבות המקרה תביעה קטנה עדיפה. 

כיצד ניתן לערער על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות?

בשונה מתביעות רגילות, לא ניתנת זכות ערעור אוטומטית על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות. על מנת לערער, נדרש לקבל רשות ערעור מבית המשפט המחוזי. זאת ניתן לעשות על ידי פנייה בכתב לבית המשפט המחוזי, בבקשה לאפשר ערעור על פסק הדין. על הבקשה להיות מסודרת, מנומקת, ועליה להכיל את הנימוקים העיקריים והחשובים. 

לסיכום, על אף העובדה שבתביעות קטנות לא קיימת אפשרות לייצוג על ידי עורך דין, רצוי ומומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי לשם הכנת כתב התביעה או כתב ההגנה, על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה בתביעה ולקבל חוות דעת מקצועית. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך