"מוטי מלכא הוא איש השנה של אשדוד בתרבות"

כשמבקרי תרבות ברמה הארצית מהללים את מפעלי התרבות באשדוד, אין זה דבר של מה בכך * ההצלחה המסחררת של הפסטיבלים "מדיטרנה" ו"תור הזהב", המחוות לתרבויות של הקהילות באשדוד, והנהירה של תושבי העיר אל המופעים המגוונים המועלים במשכן לאמנויות ובמתחמים הסובבים אותו, מגלים כי אשדוד הייתה צמאה לתרבות * "שוחרי התרבות בעיר נהנים מפריחה שלא הייתה כדוגמתה באשדוד", מפרגנים אנשים העוסקים בתחום התרבות בארץ. "מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאמנויות, הצליח למצב את המשכן לאמנויות כ'גוף על' רב השפעה לצריכת התרבות לסוגיה השונים"

בחזון ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, נכתבה השאיפה להפוך את התרבות והאמנות לציר מרכזי בתהליך מיתוג העיר אשדוד, תוך הדגשת ריבוי התרבויות והפולקלור הייחודי שלהן. ואכן, חיי התרבות באשדוד זכו השנה לחשיפה ארצית בזכות הפעילות המקדמת את תחומי האמנות בכלל והאמנות הרב תרבותית בפרט. המשכן לאמנויות הפיק את הפסטיבלים "תור הזהב" ו"מדיטרנה", שהתקיימו זו השנה השלישית וזכו להצלחה ארצית, עונת המנויים הרביעית מציעה סדרות מגוונות, ובחול המועד סוכות יוצא המשכן במיזם האושפיזין המוזיקלי, המעלה בשישה ימים, שש הפקות בארבעה אתרים שונים במתחם תרבות אחד.
"שוחרי התרבות בעיר נהנים מפריחה שלא הייתה כדוגמתה באשדוד", מפרגנים אנשים העוסקים בתחום התרבות בארץ. "וגורם משמעותי לכך הוא מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאמנויות, שהצליח למצב את המשכן לאמנויות כ'גוף על' רב השפעה לצריכת התרבות לסוגיה השונים". מלכא הצליח למצב את המשכן לאמנויות כמוקד תרבותי מרכזי, ולהגשים את מטרתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי להפוך את המודל הרב תרבותי של אשדוד לאבן שואבת. פסטיבל "מדיטרנה" היווה דוגמה בולטת לכך. גם משרד התרבות הכיר השנה באופן רשמי ומכובד בפסטיבל שבאמצעות חגיגה בינלאומית של צלילים וקולות, סרטים וטעמים, ערך זו השנה השלישית מסע תרבותי אל עצמנו ואל שורשינו. "על הדרך העוברת בין מזרח למערב, ובחברת המהגרים שלנו התוהה ומחפשת עדיין את זהותה התרבותית, אין דילוגים וקיצורי דרך. דרכנו חייבת לעלות על הגשר הים תיכוני המחבר בין גיאוגרפיה לתרבות", ציינו מפיקי הפסטיבל והעומד בראשו מוטי מלכא. "פסטיבל מדיטרנה הוא הראשון מסוגו בארץ בהיקפו, באיכות תכניו וברב גוניותו. יוזמי הפסטיבל ומקבלי ההחלטות בעיר אשדוד, הציבו כמטרה נעלה את מיתוגה של העיר אשדוד כעיר ים תיכונית פורחת ומשגשגת, ואת הפיכתה לאבן שואבת המזמנת אליה מדי שנה את המיטב שבאומני ארצות הים התיכון". למעלה מ- 150 אמנים מוזיקאים, אנשי קולנוע ושפים מובילים התארחו השנה ב"מדיטרנה", שהתפרס על שבעה מתחמי הופעות ואירועים: אמפי אשדוד, המשכן לאמנויות הבמה אשדוד, בית יד לבנים, בית החייל, כיכר המשכן, מוזיאון אשדוד לאמנות ומרכז מונארט.
ראש העיר ד"ר לסרי אמר: "אני גאה על מעמדה של אשדוד כעיר מובילת תרבות. פסטיבל 'מדיטרנה' תופס את מקומו על מפת הפסטיבלים הבינלאומית בזכות מקוריות, איכות האמנים, מגוון הסגנונות הריחות והטעמים. הפסטיבל נותן ערך מוסף לתרבות בישראל. אשדוד יוצרת אלטרנטיבה ברמה הלאומית, ומביאה לחברה הישראלית אלטרנטיבה משמעותית שמחברת אותה לגיאוגרפיה, לאזור שבו היא נמצאת. אנחנו שמים את התרבות הים-תיכונית על סדר היום". ולמי ששכח נזכיר כי במסגרת הפסטיבל הופיעו בין שלל האומנים הפרויקט של עידן רייכל, טומטיטו (אמן הפלמנקו וזוכה פרסי הגראמי שזו הייתה הופעתו הראשונה בישראל), שלומי שבת יחד עם התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, שהופיעו יחד לראשונה במופע מקורי לכבוד הפסטיבל, ודוד ד'אור, שלמה בר והברירה הטבעית שחגגו 20 שנה למופע המשותף "דוד ושלמה".

תור הזהב התרבותי של אשדוד

פסטיבל "תור הזהב" חגג אף הוא את שנתו השלישית, ובו השתתפו למעלה מ-100 אמנים ויוצרים כולל תזמורת סימפונית, הרכבים מוזיקליים, זמרים, סולנים וחזנים. המושג תור הזהב מזוהה בקרב רוב הישראלים עם היסטוריה, ספרי היסטוריה, שירת ימי הביניים בבחינת הבגרות בספרות ובעיקר משהו שצריכים ללמוד מעט ולשכוח מהר. אך המונח ספרד, או אנדלוסיה, מקפל בתוכו לא רק עולם תרבותי עשיר ומרתק אלא הרבה מעבר לכך. אנדלוסיה היא גם תפיסת עולם של פתיחות ומתינות תרבותית, תפיסת עולם הגורסת שיתוף פעולה וגשרים בין תרבויות. תור הזהב כבר כאן ומתוכו מתעוררת תרבות שלמה של מוסיקה, פיוט, ספרות והגות שמקורותיה בשורשים הפלאיים ובפילוסופית החיים החכמה והמתונה של אנדלוסיה. אשדוד, עיר הפייטנים במסורת ספרד ועיר ים תיכונית מודרנית, היא שהתניעה את ההתעוררות הזאת. אשדוד מגשימה עצמה כאנדלוסיה החדשה. פתיחות זו באה לידי ביטוי בחיי היום יום בעיר אשדוד, בהיותה עיר פסיפס המורכבת מ- 99 קהילות שונות. "זהו הפסטיבל היחיד אשר ממחיש את המפגש של הקשר היהודי-תרבותי עם תקופת תור הזהב, בה זכתה התרבות וההגות היהודית לפריחה", אמר מלכא.
תור הזהב התרבותי של אשדוד ממשיך גם השנה. עונת המנויים הרביעית של המשכן לאמנויות הבמה היא עוד נדבך הממצב את המשכן בזירת התרבות באשדוד. התכנית התרבותית המוצעת היא עשירה ומגוונת. 13 סדרות ובהן 105 הצגות, קונצרטים, מופעים וסרטים תחת השמות: תיאטרון, הקלאסית הגדולה, טריו הצגות ילדים, ילדות קלאסית, מחול, זמר עברי, החיים הטובים, הערים המרתקות בעולם, יידישפיל, אנדלוסית, אנדלוסית ילדים וסדרת הקולנוע חיים בסרט. במילים אחרות, תמצאו מענה לכל ז'אנר תרבותי שאתם אוהבים. אי אפשר, כמובן, להתעלם מהדובדבן שבקצפת: האנדלוסית, שמציגה עונה חדשה ומשובחת של מוסיקה אנדלוסית במיטבה בשילוב מוסיקת פלמנקו, מוסיקה ישראלית, פיוטים ועם אמנים ואורחים מהארץ ומחו"ל ובהם: רבי חיים לוק, אמיל זריהן, בנימין בוזגלו, זהבה בן ושקארה ממרוקו. "המשכן לאמנויות הבמה אשדוד הפך למוקד משיכה תרבותי עבור אלפי תושבי העיר ויישובי הסביבה", אמר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. "העיר אשדוד מתנהלת כעיר של "תרבות ללא הפסקה", הוסיף מלכא.

שנה חדשה, צלילים חדשים

מלכא לא נח על זרי הדפנה, נהפוך הוא. כשמציבים רף גבוה, צריך לשמור עליו, ובמשכן לאמנויות פותחים את השנה באושפיזין מוזיקלי. בחול המועד סוכות יארחו אמפי אשדוד, המשכן לאומנויות הבמה ובית יד לבנים, סדרה של מופעים מהארץ ומחו"ל. המחזמר "צלילי המוזיקה" בכיכובה של אניה בוקשטיין, הוא אחד ממחזות הזמר הפופולאריים של כל הזמנים, מופע המחווה לפינק פלויד הוא הפקת ענק שכמותה לא נראתה בתולדות הרוק בישראל, עם למעלה מ-120 מוסיקאים על הבמה. בימת המזרח התיכון תציג מופע חד פעמי המפגיש על במה אחת שלושה עולמות שונים: אנדלוסי- מרוקני, יהודי וגנאווי. בערב יבוצעו מיטב השירים בשפות השונות ובמגוון סגנונות, ואת המופע כולו ילווה אנסמבל אנדלוסי. כמו כן תתקיים הרצאת אורח, "מדאע"ש לחמאס", של אוהד חמו, כתב ערוץ 2 בשטחים. הזמרת האשדודית יובל דיין, שהתמקמה כקול נשי מעניין וייחודי בנוף התעשייה המוזיקלית, מגיעה כחלק מסבב ההופעות המצליח של אלבום הבכורה שלה. הקהילה הגיאורגית ומי שחובב את המוזיקה והמחולות של תרבות זו, יוכלו ליהנות ממופע שבו יעלו על הבמה מיטב האומנים והכוכבים, ומאיטליה יגיע אל אשדוד מופע המחול "עיר מחושמלת" המשלב אשליות ויזואליות וריקוד אקרובאטי מרהיב. יש למה לצפות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך