רב העיר אשדוד, הרב חיים פינטו: "בני הרב יאשיהו נרדף כבר כמה שנים על לא עוול בכפו"

הרב חיים פינטו, הרב הספרדי הראשי של העיר אשדוד, ממעט להעניק ראיונות לכלי התקשורת השונים, ומעדיף להתרכז בעשייה סביב עולם התורה והדת. בראיון מקיף ובלעדי הרב פינטו מתייחס לסוגיית פתיחת עסקים בשבת ("אני מלא תפילה ותקווה שהלבבות יפתחו, ואנשים יבינו מעשיהם, ומתוך רצון ושמחה יסגרו את עסקיהם ביום השבת"), על התפתחותה של העיר אשדוד ("אשדוד של היום היא עיר שטוב ונעים לחיות בה, עיר השווה לכל נפש), וכמובן מספר בהרחבה על מה שעובר על בנו, הרב יאשיהו פינטו ("בני ר' יאשיהו מוביל פעילות חסד שלא הייתה ידועה בהיקף כזה עד ימינו")

מזה מספר שנים אני פונה ללשכתו של הרב הספרדי הראשי של העיר אשדוד, הרב חיים פינטו, בבקשה לקיים עימו ראיון מקיף, ובכל הפעמים קיבלתי תשובה אדיבה ומנומסת כי הרב מעדיף לעסוק בעולם התורה והדת. בשבוע החולף זכיתי לקיים שיחה ארוכה ומרתקת עם הרב פינטו, דמות שיש סביבה קונצנזוס בעיר הנמל, בזכות אופיו הצנוע והרצון שלו לסייע בכל דרך לציבור הרחב במגוון של פעולות, רובן נחבאות מעיני הציבור.

הרב פינטו טרוד למרבה הצער בחודשים האחרונים, סביב מצבו הבריאותי של בנו, הרב יאשיהו פינטו. הוא ליווה אותה לניתוח המורכב שעבר לאחרונה בארצות הברית, ולא מש ממיטת בנו במשך ימים ארוכים. האב התייחס לראשונה בראיון המקיף על מה שעובר על בנו, ועל המצב הבריאותי המורכב של רבי יאשיהו. מעבר לכך הוא עונה בהרחבה גם לגבי סוגיות נפיצות ומורכבות, כמו פתיחת העסקים בשבת, ועל כל שאין לו כוונה להתמודד על אף תפקיד ברמה הארצית.

כבוד הרב, ספר לנו על עשייתך בימים אלה במסגרת תפקידך כרב הראשי של העיר אשדוד?
"כמובן הננו משתדלים בכל יכולתנו למען תושבי העיר, הן בכל מה שקשור למצוות התורה כפי המתחייב מחובתי לתפקידי, והן במה שקשור לבין אדם לחברו. אולם רבותינו אמרו: 'אין לך יפה מן הצניעות', ולכן אינני רוצה לתאר את העשייה. ובכלל התפארות האדם במעשיו פסולה בעיניי, יש בה סרך גאווה, וכידוע 'תועבת ה' כל גבה לב'. כמה שעושים לא מספיק, תמיד יש לשאוף לעוד. עם ישראל הם בני מלכים, תלוי איך מסבירים להם, בדרך כלל מקבלים".

מהם הדגשים המרכזיים מבחינתך בתפקיד חשוב זה?
"ברור שהדגש המרכזי הוא בהנחלת התורה ומצוותיה אל כל רבידי הציבור, ובמאמץ להביא את העיר לדרגות גבוהות במענה לצרכי הדת בכל תחום ותחום. אכן אני באופן אישי סבור שעל רב העיר להיות עסוק גם בענייני 'בין אדם לחברו', להביא אהבה ואחווה בין אנשי קהילתו, והנני מניח דגש חזק על נושא זה. ברשותכם, אקרא מעל במה חשובה זו לכל תושבי העיר: אנא, הרבו אהבה בין זה לזה, הרחיקו מליבכם שנאת חינם, תקרבו ותרבו באהבת חינם. בימינו כאשר אנו זקוקים לכל כך הרבה הגנה ורחמים, אין לך דבר מבטיח יותר מן השלום בין איש לרעהו, להבין אחד את השני, לוותר ולוותר, כמה שיותר, וכמו שאמרו רבותינו: 'אין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום', ולימדונו גם כי החפץ לזכות בדין בראש השנה, ימחל ויתפייס ויוותר לחברו, כי אם ינהג כך, יחזירו לו באותה מידה מן השמיים".

ישנם גורמים פוליטיים המנסים לפגוע בסטטוס קוו הקיים בעיר מזה שנים ארוכות סביב פתיחת העסקים בפאתי העיר בשבת. מהי עמדתך בסוגיה רגישה זו?
"ליבי כואב ודואב על הפרצה בחומות השבת בעירנו, ואומר לך את האמת, הנני גם דואג בגלל העתיד. יש הסבורים שהעולם הפקר, אך הדבר איננו כך. לפעמים לוקח זמן לראות, אבל השבת תובעת את שלה, ועלינו לדעת את הכלל: 'יותר מששמרו ישראל את השבת, השבת שומרת עליהם'. שמירת השבת היא מתנה מיוחדת שניתנה לעם ישראל, והיא שומרת ומגינה עליהם מכל צער ופגע. בא וראה עד היכן הדברים מגיעים, ידוע לכולם כמה גדולה מעלת מצוות תקיעת שופר, ואיך היא מגינה ומלמדת סנגוריה על עם ישראל, ובכל אופן כאשר יוצא ראש השנה בשבת, אין תוקעים ביום השבת משום החשש לחילול שבת.

כלומר, מעלת שמירת שבת גדולה יותר מתקיעת שופר, וההגנה הבאה ממנה חזקה לאין ערוך. ובימינו כאשר הביטחון לא יציב, בפרט בעירנו אשדוד, אשר חוותה בשנים האחרונות תקופות קשות ביותר, לכמה וכמה 'רחמי שמיים' (תרתי משמע) אנו זקוקים! ואם השבת מחוללת מי יגן עלינו? איך נבקש רחמים ושמירה מאבינו שבשמיים, כאשר המתנה היקרה שנתן לנו, מבוזה ונרמסת? אני אומר את הדברים בכאב רב, כי ליבי שותת צער, ואני גם באמת דואג מהבאות, ובתוכי אני מלא תפילה ותקווה שהלבבות יפתחו, ואנשים יבינו מעשיהם, ומתוך רצון ושמחה יסגרו את עסקיהם ביום השבת. ישראל בני מלכים, אם מסבירים להם את ערך השבת, מקבלים. אני הצלחתי לכל הפחות לסגור בדברי נועם כמה עסקים שהיו פתוחים בשבת. 'האמת והשלום אהבו', ולמעט בקטרוגים כי הקב"ה אוהב שלום".

מה דעתך על התפתחותה של העיר אשדוד בשנים האחרונות, תחת ידיו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי?
"ברוך השם, יש לנו ראש עיר ירא שמים, אשר ברכת בורא עולם שלוחה במעשה ידיו, והוא פועל בהצלחה רבה בכל תחום ותחום. הדברים ניכרים בכל פינה. אשדוד של היום היא עיר שטוב ונעים לחיות בה, עיר השווה לכל נפש, מבוססת ומתפתחת, וחלקו של ראש העיר היקר רב מאוד בכל זה".

המועצה הדתית באשדוד מקדמת פעילות ענפה כמו בניית מקוואות חדשים, הרחבת שירותי הדת והנגשת המועצה לציבור הרחב. מה דעתך על פעילות זו?
"אנשי המועצה הדתית, ראשיה וחבריה, עושים עבודת קודש! כפי הידוע לי מקרוב, הם משקיעים מאמצים רבים וגדולים במתן שירותי הדת לכלל תושבי העיר, ומן השמיים יבורכו על כך. על תושבי העיר להכיר להם טובה גדולה, כי רבות מפעולותיהם הם אך ורק למען רווחת התושבים".

בנך, הרב יאשיהו פינטו עבר לאחרונה ניתוח מסובך מאוד ונאבק במחלה קשה. מה אתה יכול לחדש לציבור על מצבו הרפואי?
"לצערי, אינני יכול לחדש לציבור מאומה, מלבד הבקשה להרבות בתפילה לרפואתו. אבל עם זאת כך אומר: בני ר' יאשיהו הוא עצמו החידוש! הבט בעירנו לבד, איזו פעילות כבירה מנוהלת על ידו! כבר אינני מדבר על כולל האברכים הגדול שתחת אחריותו, עם התקציב הענק שנדרש לו, אינני מדבר גם על שיעורי התורה אותם הוא מוסר במסירות נפש, בהיותו נע ונד בין ארצות תבל. אלא בעיקר על פעילות החסד שלא הייתה ידועה בהיקף כזה עד ימינו! בית תבשיל ענק לכלל תושבי העיר, ללא הבדל מוצא דת וגזע! כל רעב בא ואוכל! מדי יום ביומו אלפים סועדים בעצם על שולחנו! בכבוד ובעין יפה. וביני לביני, כמה תמיכה מקבלות משפחות בצנעה, בסכומי עתק, בלי פרסום, בלי צורך להכיר טובה, רק לשם שמיים, האם אתה מכיר עוד אנשים כאלה? וכעת, בפרוס החגים, כמה אלפים רבים מתושבי עירנו מקבלים חבילות מזון ענקיות, האם אתה מכיר עוד מי שדואג להם כך? האם יש איזה ארגון הנותן ביד רחבה לכל דורש? וכל זה בעירנו לבד, ומה עם הפעילות בכל הארץ ובכל העולם?

הבט, ידוע לך ולכולם, כי בני ר' יאשיהו נרדף כבר כמה שנים על לא עוול בכפו, אין כאן המקום לנושא כאוב זה, ובכל אופן, האם הפסיק לרגע לדאוג לציבור? האם הסתגר בתוך עצמו להוציא נפשו מצרה? האין כל זה חידוש מחודש? לכן, גם בלי רחמי אב על בנו, הנני סבור שעל תושבי העיר להתפלל לרפואתו והצלחתו מקירות ליבם, לבקש ולייחל שיחזור לאיתנו, ויוכל להמשיך בפעילותו הענפה יותר ויותר, כי כלל ישראל זקוק לו, וישועתו היא בעצם ישועת הכלל".

כבוד הרב, רבים רואים בך דמות, שיכולה לגשר ולהוביל בעולם הדת ברמה הארצית. אתה חושב בעתיד על התמודדות או השתלבות בתפקיד נוסף ברמה הארצית?
"ראה, עצם השררה שנואה עלי, גם תפקידיי בהם אני מכהן כרב הערים אשדוד וקריית מלאכי הוטל עלי בניגוד לרצוני, מעולם לא שאפתי לכך, ואף עתה אינני חש כבד למשרה, והיא עלי לטורח. אי לכך, אינני רואה את עצמי בשום אופן מתמודד על תפקידים אחרים ברמה הארצית, די לי בתפקיד המוטל עלי, עירי אשדוד ובניה אהובים עלי, בה בניתי מוסדותיי, ובה טמון אבי הקדוש זצוק"ל וזיע"א ואינני מחפש יותר בשום אופן".

מה דעת כבוד הרב על המצב הכלכלי-חברתי במדינה שלנו והאם אתה רואה אופק חיובי סביב הסוגיות הבוערות הללו?
"המצב הכלכלי של אזרחי המדינה איננו פשוט, אולם לדעתי בוער יותר הנושא החברתי! הפערים ההולכים וגדלים מצביעים על אפשרות לקיטוב שעלול להביא לתוצאות קשות. לדעתי, הטיפול בכך חייב להתחיל מהשורש, דהיינו: חינוך לערכים חיוביים, ובראש ובראשונה הכרה ברורה במעלת הזולת וסייגים ברורים לרדיפה אחר המותרות. אולי נגדיר זאת כך: קודם "סור מרע", כלומר, להשקיע רבות בחינוך להתגברות והתאפקות, ולעצור את הדהירה המטורפת אחר תענוגות ומותרות העולם הזה, ואחר כך "עשה טוב", להכיר במעלת כל אחד ואחד. כאשר השורשים יהיו כאלה- המצב החברתי ישתפר לאין ערוך".

ידוע לנו, כי לקחת באופן אישי את מותו של הגיבור הלוחם בן וענונו ז"ל, במהלך מבצע "צוק איתן", ואתה מלווה את המשפחה עקב לצד אגודל.
"נכון, יקירנו אהובנו בן יצחק השם יקום דמו, גדל על ברכיי. אהבתי מאוד את יראת השמיים התמימה שהייתה נטועה עמוק-עמוק בתוככי לבו. גם בשירותו הצבאי עמד איתי בקשר קבוע, ותמיד נהניתי מדבריו. היה ברור לו שכשם שאנו זקוקים לצבא שיגן עלינו, כך אנו זקוקים גם ללומדי התורה שיגנו עלינו בלימודם, וכפי שנודע לי, לא היסס מלדבר על כך בקול רם גם בפני חבריו בצבא. כמובן, שאת כל היסודות האלה ינק בבית הוריו היקרים, אילן ושרית וענונו שיחיו. מאז ומעולם היו הוריו דבקים בתלמידי חכמים, ומהם קיבל תכונות אלה, יחד עם עוד תכונות טובות אחרות, כמו אהבת הזולת ונתינה לחברה ככל האפשר. יהי זכרו ברוך".

לסיום, מה אתה מאחל לתושבי אשדוד ערב ראש השנה?
"הנני מאחל ומברך לכל תושבי עירנו היקרים, שנזכה כולנו יחד לחזור בתשובה שלימה לבוראינו, תפילותינו יתקבלו ברצון, ויסלח וימחל לכל עוונותינו. ומתוך כך נזכה לשנה טובה, שנה של ששון ושמחה, בריאות ופרנסה, שלום ושלוה, שנת גאולה וישועה, שישרה בה שלום אמת בארצנו. שנה של חיזוק בלימוד התורה וקיום המצוות, מתוך יראת שמים ויראת חטא, ועל כולם שנה שנזכה בה לקבל את פני משיח צדקנו ולראות בבניין בית המקדש, במהירה בימנו, אמן".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך