אזרחות אירופאית, דברים שלא ידענו עליה

אזרחות אירופאית היא זכות העמדת לרשות רבים מאזרחי ישראל, ונשענת על קשר רב דורי ואילן יוחסין. מדינת ישראל היא מדינה של קיבוץ גלויות, אליה הגיעו יהודים במספר רב של עליות לאורך השנים, ממדינות אירופה וספר
תמונה:depositphotos.

ככלל, המדיניות הכוללת של רבות מן המדינות הללו, היא כי יש להשיב אזרחות לאזרחי המדינה בעבר, במידה וזו נשללה מהם בנסיבות דוגמת גירוש ומלחמה ושלא לבקשתם ומרצונם, וכנגזרת ישירה להכיל את אותה זכאות על צאצאיהם.

 

בטרם נבין עבור מי עומדת זכאות לאזרחות אירופאית, חשוב לדעת מהו ערכה של אזרחות כזאת:

 

החל משנת 1992 עם ההכרזה על הקמת האיחוד האירופי, מהווה האיחוד מעצמת על כאשר הוא כולל 27 מדינות שונות באירופה, שאזרחות בכל אחת מהן מקנה מערכת זכויות נרחבת בכל מדינות האיחוד. לאורך השנים הצטרפו לאיחוד מדינות שלא נכללו בהסכם המקורי, ובעלי אזרחות במדינות הללו זכו לזכויות המלאות העומדות לרשות תושבי האיחוד. כל אזרח ישראלי שיממש את זכותו לאזרחות אירופאית, ייהנה מזכויות דיור, השכלה, חופש תנועה, חופש תעסוקה וזכויות רבות נוספות מטעם האיחוד.

 

מספר דברים שחשוב לדעת בדרך להנפקת אזרחות אירופאית

 

  • הגשת בקשה לאזרחות מתבצעת אל מול מדינת המוצא והזיקה המשפחתית, ולמעשה האזרחות הניתנת היא אזרחות מטעם אותה מדינה ועל פי חוקי ההגירה והאזרחות שנקבעו על ידה. הוצאת אזרחות גרמנית עשויה להיות שונה בתהליך ובדרישות מאזרחות רומנית , הנפקת דרכון רומני, פורטוגלי ואחרים.
  • דרכון או אזרחות- רבים מבקשים להוציא דרכון רומני, דרכון פולני וכן הלאה, כאשר למעשה הגשת הבקשה אינה נוגעת לדרכון כי אם לאזרחות באותה מדינה. אישור הבקשה לאזרחות תוליד את הזכאות להנפקת דרכון מקומי-אירופאי בהליך בירוקרטי פשוט, בדומה להנפקת דרכון ישראלי עבור ישראלים.
  • עם קבלת האזרחות והדרכון, אין משמעות למדינת המוצא, ובעל האזרחות במדינה האמורה יהיה זכאי למימוש זכויות כאזרח האיחוד האירופי במלואן.
  • אזרחות אירופית אינה גורעת ואינה מחליפה את האזרחות הישראלית. החוק הישראלי וחוקים בינלאומיים מתירים לאזרחי מרבית מדינות העולם להחזיק בשתי אזרחויות במקביל ללא פגיעה בזכויות.
  • בעל דרכון אירופאי זכאי בנוסף לכניסה והתניידות חופשית בין כלל מדינות האיחוד האירופי, גם להיכנס לארה"ב כתייר ללא צורך בוויזה.
  • במעבר בין מדינות בעולם יכול בעל האזרחות האירופית לבחור אם להשתמש בדרכונו הישראלי או בזה האירופי, בהתאמה למדינת היעד, למגבלות ולנוחות האישית.
  • קבלת אזרחות אירופאית אינה זכות השמורה ליוצאי מערב אירופה בלבד, וגם צאצאים לאזרחי מרוקו ופורטוגל שוויתרו על אזרחותם במסגרת אירועי גירוש ספרד.
  • לאורך עשרות השנים מאז ההתיישבות וקום מדינת ישראל, חלו שינויים אוטונומיים בגבולות גאוגרפיים ובשליטת מדינות שונות באירופה. המועד הקובע לעניין הזכאות הוא מועד השיוך האזרחי בזמן העזיבה. לדוגמא: אזרחי מדינת אלג'יר שהייתה תחת שליטה צרפתית עד לשנת 1962, יהיו זכאים לאזרחות צרפתית במידה והחזיקו באזרחות אלג'ירית עד לשנה זו ובהתאם לנסיבות שלילה האזרחות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך