חזרו "מהתופת" בטורקיה

"חיים שלמים של משפחות נמחקו בין רגע, אנשים ישבו מסביב למדורה חסרי כל"

דור פרידמן, 29, חובש מתנדב באיחוד הצלה אשדוד, היה האשדודי היחיד שיצא במשלחת של איחוד הצלה לטורקיה לעזור בחילוץ בעקבות רעידת האדמה הקשה שארעה שם וגבתה חיי עשרות אלפים. דור שהה שם שבוע וייקח עימו לנצח אירועים שעבר שם, כמו הצלת אב ושתי בנותיו מההריסות. לדור זו המשלחת השנייה אליה הוא יוצא להציל אנשים, ככה באמצע כל מה שהוא עושה, כשיצא בעבר לסייע במלחמה באוקראינה. דור: "הכל בסופו של דבר הוא סיפוק אחד אדיר".
דור פרידמן בטורקיה. (צילומים: באדיבות איחוד הצלה).

הגבר ניגש אל דור וחבריו. הוא לא הירפה. ביקש שיבואו איתו כי דודו ושתי אחייניותיו נמצאות לדבריו מתחת להריסות. זה אחד הרגעים שדור לא ישכח. לא הוא, ולא שאר חבריו למשלחת המיוחדת של איחוד הצלה לטורקיה, לאזור שבו אירע רעש האדמה, רעידת האדמה, שגבתה חיים של עשרות אלפים. למה הוא לא ישכח? עוד נחזור לאירוע הזה, אבל תחילה נספר על שבוע הימים המופלא של דור וחבריו שהגיעו בהתנדבות מלאה להציל אנשים שהם בכלל לא מכירים.

דור פרידמן, בן 29, מאשדוד הוא כבר 5 שנים חובש מתנדב פעיל באיחוד הצלה. הוא היה הכונן היחיד מאשדוד במשלחת, שמנתה כ-30 מתנדבים, 15 מתנדבי איחוד הצלה ו-15 מתנדבים מיחידת חילוץ. משלחת שלא ידעה מה מצפה לה באזור שבו רבים קיפחו את חייהם, ואחרים חיכו למי שיחלצם.

המשלחת שיצאה לאזור רעידת האדמה.

דור מספר מה ראה עם הגעתו. מראות שהבהירו לו ולחבריו מה קרה שם. ברגע אחד הם הבינו לאן הגיעו: "הגענו ל קרמאנמרש שבאזור רעידת האדמה. כבר בדרך לבסיס המשלחות רואים את הנזק העצום שנגרם בעקבות אותה רעידת אדמה. בניינים רבי קומות שכבר לא קיימים, חיים שלמים של משפחות שנמחקו בין רגע, אנשים שיושבים מסביב למדורה ללא כל דבר נוסף. חסרי כל".
המטרה הייתה ברורה. מדובר בשעון שכבר "מתקתק" וכל רגע הוא קריטי. הם מיד יצאו ל"עבוד" ולהציל חיים. אחד המקרים היה אותו גבר שניגש אליו, עליו סיפרנו בהתחלה. רגע שדור לא ישכח, אולי גם אתם אחרי שתקראו מה קרה שם.

דור: "שהגענו לאתר הרס, חברנו לכוחות פקע"ר (פיקוד העורף – מ.ס) שהיו במקום והתחלנו לסייע להם באתר. לפתע הגיע אדם שאמר שדוד שלו ושתי האחייניות שלו שם בהריסות. הוא התעקש שניגש לבדוק ולראות אם נמצא אותם. בבדיקה שביצענו ביחד עם החברה מפקע"ר לא הצלחנו לקבל אינדיקציה שיש מישהו בחיים עוד בין ההריסות. העלנו רחפן טרמי לאוויר שהתחיל לבצע סריקה, ואז התקבלה אינדיקציה, ראינו סימון במסך. מיד העברנו את המידע הלאה והגיעו צוותי חילוץ ישראליים של צבא ויחל"ץ (יחידת חילוץ מ.ס). הם התחילו לעבוד. אחרי כמעט 12 שעות חילצו את שתי הילדות ואת אבא שלהן בחיים". זה היה מרגש.

לאחר חילוץ מוצלח של דור (מימין) עם יוסי כהן, סא"ל במיל' ומתנדב באיחוד הצלה שהיה מפקד המשלחת ומתנדבת נוספת.

אבל זה רק סיפור אחד. לדור יש עוד סיפורים דומים מרגשים. "יצא לי לטפל באדם שמזה שלושה ימים הוא שוטט ברחובות ללא מזון", מתאר בהתרגשות דור. "הוא ישב מסביב למדורה ליד הבית שהיה לו, מחפש תקווה שאולי עוד יחלצו מההריסות את הקרובים שלו משם. הגבר התמוטט מרוב שהוא היה מיובש. נתנו לו טיפול רפואי שכלל החדרת נוזלים, וטיפול סוכרתי, כי רמת הסוכר הייתה ממש נמוכה. אחרי שהתאושש הוא קם והגיע במיוחד רק כדי לבוא, לחבק אותנו ולהגיד תודה שאנחנו פה לסייע. זה חיבוק שלא שוכחים".

איך קיבלו אתכם התושבים?

"התושבים קיבלו אותנו בצורה מדהימה. הם דאגו לעבור בשטח בין הצוותים עם בקבוקי מים מינרליים ולתת לנו לשתות בזמן החילוצים בין ההריסות.

מסתבר כי זו לא המשלחת הראשונה של דור פרידמן. הוא כבר היה באחת אחרת בעבר. דור כבר "רגיל", כך מסתבר, לקום, לעזוב הכל ולצאת לעולם להציל אנשים באירועים מהסוג הזה, ואו דומים לו.דור: "זוהי משלחת שנייה שאני נוטל בה חלק. המשלחת הראשונה שלי הייתה בדיוק לפני 11 חודשים למולדובה-אוקראינה (למלחמת רוסיה אוקראינה – מ.ס), שם שהיתי 21 ימים. שהבנתי שאני יוצא במשלחת לטורקיה, זאת הייתה התרגשות עם חשש קל. בכל זאת זו מדינה שעברה אסון בסדר גודל כזה, ופתאום מגיעים חברה "כתומים" ישראליים זרים ומסייעים. אבל הכל בסופו של דבר הוא סיפוק אחד אדיר. לעזוב את הכל ולצאת אל הלא נודע, זה רק מראה כמה העם שלנו מיוחד. בשבילי זה כבוד ענק להתייצב מיד ולהיות חלק מהמשלחת שיוצאת ומסייעת במה שרק ניתן".

 

המשלחת של איחוד הצלה באחד מאזורי ההריסות.

החשש הגדול הוא שזה יקרה גם בישראל. שתתרחש רעידת אדמה בסדר גודל כזה של מעל 7 בסולם ריכטר, שכן ישראל יושבת בדיוק בין שני לוחות טקטוניים (15 לוחות אדמה ענקיים שמרכיבים את קרום כדור הארץ – מ.ס), הלוח הערבי והלוח האפריקאי, ובין הלוחות זהו המקום המסוכן ביותר לאירועים מהסוג הזה. השאלה היא האם אנחנו ערוכים לזה דור: "זה יכול לקרות גם בישראל, אני מאמין שיחידות חילוץ ופיקוד העורף נערכים לרעידה. אנחנו באיחוד הצלה נתחיל להיערך מחדש לאירוע דומה".

דור מסכם את השבוע שהיה לו, שבוע שלא ישכח לעולם: "זו הייתה חוויה מדהימה, חוויה של עשייה ועזרה לאנשים זרים לחלוטין. להיות בתוך אתר הרס, ביחד עם הכוחות פקע"ר וחילוץ הישראליות ולפנות גושי אבנים מתוך ההריסות על מנת להציל אנשים, זו חוויה מדהימה שאקח איתי תמיד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך