שלא נצטרך

"אנחנו ערוכים לטפל בכל סוג של פיגוע"

ד"ר איתי זוארץ, 47, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים אסותא אשדוד, מרגיע את אנשי אשדוד והסביבה, עתה כשהמדינה כולה חוששת מפגועים. ד"ר זוארץ מסביר מה לעשות, וגם לא פחות חשוב, מה לא לעשות. הוא מבהיר גם עד כמה בית החולים ערוך לאירוע רב נפגעים (אר"ן): "תושבי אשדוד והסביבה יכולים חד משמעית להיות רגועים".
ד"ר איתי זוארץ. "כשאנחנו מקבלים על הודעה על פיגוע. אנחנו נערכים תוך דקות". (צילמוים: אסותא אשדוד)

 כשהוא היה בתאילנד בחופשה משפחתית באוגוסט האחרון, לאחר שזמן רב לא לקח חופשה, החלה ההסלמה בדרום ונורו טילים על אשדוד. כולם נערכו לאירוע רב נפגעים (אר"ן – מ.ס). הוא מצא את עצמו את בשלוש לפנות בוקר, זמן תאילנד, מנהל שיחת זום עם צוותי בית החולים כשהוא מכין אותם אם חס וחלילה יצטרכו לפעול.

הוא זה ד"ר איתי זוארץ, מנהל מחלקת הטראומה באסותא אשדוד, שגם בימים אלה, לצער כולנו, שוב הוא, ובית החולים, נערך למצב, שמקווים מאוד שלא יקרה, בו יצטרכו לפעול לאחר פיגוע באזור. ד"ר זוארץ מסביר עד כמה בית החולים ערוך (והוא ערוך, אפשר להירגע) ומה לעשות ולא לעשות אם נקלעתם לזירת פיגוע ואתם יכולים לתפקד.

לא תמיד לתת לשתות מים זה דבר טוב. ד"ר זוארץ

ד"ר איתי זוארץ, 47, נשוי פלוס 3, טראומטולוג, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים אסותא אשדוד. שזה במילים אחרות אחראי על כל הפצועים שמגיעים לבית החולים עם פצועי גוף. כל מי שנגרם לו נזק לגוף מאנרגיה חיצונית, מנפילה בבית, התחשמלות, תאונות דרכים, פציעות אלימות וירי, ועד מלחמה ופיגועים ועוד. בחודש מטפלים באסותא אשדוד בין 1300-1500 פניות שהן בנושא טראומה. מחתך באצבע ועד פצועים במצב קשה. בין 18 ל-20 אלף מטופלי טראומה! בשנה. כך שאם יש מישהו שמבין בעניין, זה ד"ר זוארץ.

ד"ר זוארץ. מה לעשות אם נקלענו חס ושלום לזירת פיגוע?

"דבר ראשון שצריך לעשות זה להתקשר למוקד חרום. זה יציל חיים. ככל שיתקצר הזמן לצוותי החירום להגיע אל הזירה ולפנות משם לבית החולים, כמה שיותר מוקדם, זה הכי טוב. הזמן חשוב כאן. לא משנה למי מתקשרים, חשוב להתקשר למוקד חירום. כדאי לתאר את אופי האירוע. אם אפשר אז גם להעריך את כמות הפצועים ואת המיקום מדויק ככל שניתן".

בעת תרגול אירוע רב נפגעים עם דליה בידר, אחות מתאמת מחלקת הטראומה.

ומבחינה רפואית?

"לפני הכל , צריך לשמור על הביטחון שלך. הדבר האחרון שצריך זה עוד פצועים. עדיף לתפוס מחסה. אם אפשר, אז לעצור דימוים בשטח עד הגעת הגורמים הרפואיים. האמצעי הכי יעיל לעצור דימומים, זה הפעלת לחץ ישיר על מקום הדימום".

מסתבר, על פי ד"ר זוארץ, כי לא פחות מאשר לעשות, חשוב לדעת מה עלינו לא לשעות בעת פיגוע. כדאי מאוד לקרוא, כי תהיו מופתעים מחלק מהדברים

מה לא לעשות?

"אם יש חפצים שחלילה תקועים באדם, כמו רסיסים ושברים, אז לא להוציא החוצה. יכול להיות שהוא יושב על כלי דם ולא ידוע מה הנזק שייגרם אם תוציא את הרסיס. גם בבית החולים חפצים שתקועים בגופו של אדם, מוצאים אך ורק בחדר הניתוח בסביבה מבוקרת".

הוא ממשיך: "אם מדובר בפיצוץ, באנשים שעפו למרחקים, מה שנקרא חבלה קהה לא חודרת, רצוי במידת האפשר, אם לא נשקפת סכנה לחיים, לא להזיז אותם"

יש עוד: "כדאי לא לתת לשתות. הדחף הראשוני זה לתת כוס מים. אפשר להרטיב את הפנים או מעט  את הלשון, אבל לא לתת לשתות, כי אין לדעת מה הפציעה התוך בטנית, אם יצטרכו ניתוח או הרדמה, זה יכול להוות בעיה בהמשך".

למחלקה לרפואה דחופה באסותא אשדוד (המלר"ד, או בשמו הישן – המיון – מ.ס) מגיעים כל מי שצריכים עזרה רפואית מבית החולים. עזרה מכל סוג, שזה ייחודי בארץ לאסותא אשדוד. אבל ליחידת הטראומה, מגיעים מהמלר"ד הפצועים המורכבים והקשים יותר, שזה כולל תאונות דרכים אלימות אורבנית, אלימות פלילית זירות יריות.. וגם פיגועים.

ד"ר זוארץ, איזה סוג של פציעות שכיחות אתה מכיר מפיגועים?

"בדרך כלל מתאפיינים בפציעות חודרות, בין אם זה פיצוץ, פיגוע ירי או דקירה, שבהם אנשים נפצעים מרסיסים או מירי ודקירה. גם בפציעות פנימיות דימומים והרבה פעמים פציעות שמצריכות התערבות ניתוחית דחופה".

מה הנוהל של בית החולים לטיפול בעת פיגוע?

"כשאנחנו מקבלים על הודעה על פיגוע. אנחנו נערכים תוך דקות. יש נוהל אר"ן מסודר בבית החולים. נערכים לקבלה של מספר רב של נפגעים. בדרך כלל עד החצי השעה הראשונה אנחנו לא יודעים כמה יגיעו, כי זה משהו מתפתח. זה יכול להשתנות בכל רגע. אנחנו יוצאים בתחילה בהנחה שמדובר בדיווחים חלקיים ולא מדויקים, בגלל אופי האירוע, אז נערכים לתרחיש הגרוע".

מסתבר כי יש נוהל מסודר בבית החולים, בעת פיגוע. ד"ר זוארץ מתאר אותו: "מפנים את המלר"ד ממטופלי השגרה, בכדי לקלוט פצועים ומעבירים את פצועי השגרה למחלקות. מעבים את צוותי בית החולים, אם זה מתוך בית החולים, כשצוותים מגיעים למיון. כי ש אירוע גדול, ואם זה אנשים שלא בכוננות שנקראים לבוא לבית החולים. בתוך בית החולים לכל אחד יש תפקיד ונוהל"

יש לו גם דוגמא לזה: " בשישי האחרון עם הפיגוע הנוראי בירושלים, אז מתוך צפייה שתתכן הסלמה כלשהי גם באזור, מיד עדכנו את הצוותים שנכחו בבית החולים, תרגלנו וחידדנו את הנהלים וחילקנו תפקידים לעמדות השונות".

ד"ר זוארץ בפעולה.

עד כמה אתם ערוכים בבית החולים אם יקרה חס שלום פיגוע באשדוד?

"אנחנו היום ערוכים מאוד לטפל בכל סוג של פיגוע, בין אם זה באשדוד, בכביש 4 או ביישובי הסביבה. אנחנו למודי ניסיון. היו לנו כמה אירועים סביב ההסלמות בדרום כי טילים נחתו באשדוד. יש גם תאונות דרכים שאירעו פה, שרפות בבניינים ועוד. הנוהל הזה הופעל ותורגל, אנחנו נמצאים באזור עם נטייה להתדרדרות מהירה. מספר פעמים בשנה, עורכים שבוע אר"ן בבית החולים, בו אנחנו עושים הדרכות לכלל צוותי בית החולים. תושבי אשדוד והסביבה יכולים חד משמעית להיות רגועים".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך