אור גרין
הרשת היא מקום ידידותי למשתמש אבל כדי להיות כזו היא משתמשת בכלים כגון עוגיות ("Cookies") שיש להן שימושים שנויים במחלוקת. לפני שנתחיל לדון לעומק בנושא העוגיות, בואו ונבין במה בכלל מדובר. עוגייה היא קובץ טקסט שנשמר במחשב האישי בצמוד לדפדפן ודף מסוים באתר. עוגיות יכולות לשמש לצרכים שונים. במקור, הן נוצרו על מנת לאפשר לשמור את תוכן סל הקניות, גם אם הגלישה באתר החנות הווירטואלית הייתה לא רציפה. במשך הזמן השימושים הורחבו, והיום הן משמשות כדי לשמור סוגים רבים של מידע בין ביקורים באתר. אם, לדוגמה, אתם רוצים לבצע השוואת חבילות אינטרנט מבוססות קווים אופטיים – תצטרכו לספק את מיקומכם כל פעם מחדש, אלא אם כן המיקום נשמר על גבי עוגיות, או כפי שנהוג לכנותן – הקוקיז.
סוגים שונים של עוגיות: עוגיות צד ראשון ועוגיות צד שלישי
חלק גדול של העוגיות הן עוגיות צד ראשון – קוקיז שהאתר עצמו שומר על המחשב, על מנת לשפר את חווית הגלישה שלכם בו. נכנסתם בעבר לאתר? פרטי ההתקשרות ישמרו בעוגייה ויחסכו לכם כניסה חוזרת. בחרתם לעבוד במטבע מסוים? לבחור עיצוב כלשהו לאתר? פרטים אלו ישמרו בעוגייה ובפעם הבאה לא תדרשו לעשות שוב את ההתאמות הללו.
שימוש מורחב בעוגיות צד ראשון משפר את השירות באתר עצמו על ידי איסוף מידע, לדוגמה – אם אתם נוהגים להזמין מסופר מסוים, תוכלו לבחור להתבסס על הזמנה קודמת או על הזמנות נפוצות שביצעתם בעבר כדי לחסוך זמן ולבחור את אותם הפריטים גם להזמנה הבאה שלכם.
כל עוד המידע נשאר בינכם ובין האתר עצמו מדובר בעוגיות צד ראשון.
לפני שנפנה לשימושים נוספים של עוגיות, כדאי להבין כיצד פרסום אינטרנטי עובד היום. כאשר מציגים לגולש מודעה מקוונת, לרוב המודעה מכוונת בדיוק לגולש הזה בהתאם לחתכים סטטיסטיים שונים כללים כגון מין, גיל, מקום מגורים וכיוצא בזה, ובהתאם לנקודות עניין אישיות כפי שבאו לידי ביטוי בהיסטוריית גלישה, חיפושים באינטרנט וכדומה. על מנת לאפשר לחברות פרסום ממוקד שכזה דרוש איסוף מידע רב לגבי כל גולש, מידע שרבים מחשיבים כמידע פרטי.
קוקיז, על פניו, לא יכולות לעזור כאן כיוון שהן מוצמדות לדפדפן מסוים ואתר מסוים, אבל הדרך שבה הפרסום באינטרנט עובד – מאפשרת זאת. ישנן תוכנות ושרתים השותלים מודעות באתרים שתפקידם הוא להתאים בין המודעה לגולש. בכל פעם שאתם גולשים באתר שמוצגת בו מודעה על ידי שרת מסוים – אותו שרת יכול לשמור קוקיז של תוכנת הפרסום. אם גלשתם עכשיו באתר אחר לגמרי שעובד עם אותה התוכנה, היא בודקת איפה גלשתם קודם ויכולה להציג מודעות רלוונטיות גם לגלישה באתרים אחרים. לדוגמה, אם חיפשתם נעלי מחשב אישי מומלץ וקראתם המלצות ואז עברתם לחפש חוברות צביעה לילדים – במידה ושני האתרים בהם ביקרתם עובדים עם אותו שרת פרסום, הוא ידע כי חיפשתם קודם לכן מחשב אישי ויציג לכם מודעות הקוראות לכם להתקשר עם חנות אשר מפרסמת דרכם.
לעוגיות מסוג כזה קוראים עוגיות צד שלישי.
במילים אחרות: להזמין על בסיס הזמנות קודמות באתר מסוים – עוגיות צד ראשון. להכנס לחנות וירטואלית אחרת לראשונה ולקבל המלצה להזמנות מביקורים באתרים אחרים – עוגיות צד שלישי.
מה אפשר לעשות בקשר לכך?
עוגיות צד ראשון לא נחשבות מאיימות או פוגעות בפרטיות, אך רבים חוששים מפגיעה בפרטיות באמצעות שימוש בעוגיות צד שלישי. האיחוד האירופאי מחייב אתרים המשתמשים בעוגיות לבקש את הסכמת הגולשים לשימוש בעוגיות מסוגים שונים לפני שניתן יהיה לעשות שימוש בהם בפועל. אם חשיפה של היסטוריית הגלישה שלכם אינה מקובלת עליכם, ניתן למנוע מאתרים אלו למסור מידע זה על ידי בחירה באפשרויות המתאימות. בנוסף, ניתן להגדיר עבור כל דפדפן באיזה אופן ישמרו העוגיות ומתי הן ימחקו מהמחשב האישי. כצעד נוסף – תמיד אפשר להכנס להגדרות הדפדפן ולבקש שימחק את היסטוריית הגלישה ואת העוגיות. שימו לב כי ייתכן ויאבד כאן מידע שיעזור לכם בהתנהלות השוטפת, כגון עיצוב אתרים מסוימים או נתוני כניסה אוטומטיים לאתרים אליהם נכנסתם בעבר.
מה צופן העתיד?
בתעשייה שהשינויים בה מהירים ותכופים – לא תמיד ניתן לחזות מראש מה יקרה בעתיד. מחד, קיימת דרישה עולה בקרב הגולשים למנוע את הפגיעה בפרטיות ולאסור את השימוש בעוגיות צד שלישי. מנגד, פרסום ממוקד באינטרנט יהפוך לבלתי אפשרי, גם כזה המאפשר, לדוגמה, להמליץ על קריאת מאמרים מסוימים בהסתמך על מאמרים בנושאים דומים אותם בחרתם לקרוא בעבר.
כיום, ישנם ניסיונות לבנות כלים שיתנו תשובה ויאפשרו מיקוד מסוים של קהל היעד הפרסומי גם ללא שימוש בעוגיות צד שלישי, אולם הכלים האלו עדיין אינם בשלים ונפוצים. אמנם קיימת אמירה כללית המדברת על כוונת החברות הגדולות ברשת (למשל גוגל) למנוע שימוש בעוגיות צד שלישי, אך תאריך היעד לביצוע ממשיך להידחות פעם אחר פעם.
כאמור, לעוגיות יש שימושים רבים, רובם מועילים וטובים וככאלו הופכים את הגלישה באינטרנט ליעילה ונוחה במיוחד. בנוסף, ישנו מגוון רחב של כלים המאפשרים שליטה וניהול הדרך שבה העוגיות נשמרות על המחשב, כך שכל אחד יכול להחליט בעצמו מה היא הדרך הנכונה עבורו ובמשחק בין פרטיות ונוחות – איפה הם מעדיפים שיעבור הקו המפריד.