הדואג לדורות מחנך אנשים

"הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים", אמר יאנוש קורצ'אק. השאלה שעומדת בפנינו בימינו אנו, היא עד כמה אנו דואגים לחינוך דור העתיד?

כמיליון ילדים בישראל יתקשו לעצום עין בלילה שלפני ה-1 בספטמבר, כמו דורות ודורות של תלמידים לפניהם, גם בשנת 2015, ישבו בני הנוער ויחשבו כיצד תראה השנה הבאה בבית הספר, כיצד היא תתחיל וכיצד תסתיים. אנו, שימי בית הספר והתיכון כבר מאחורינו, צריכים להרגיש את אותה התרגשות ולחשוב, האם אנו עושים הכל ובצורה הטובה ביותר כדי שהשנה הזו ואלה שיבואו אחריה, יתחילו בצורה הטובה ביותר ויסתיימו אפילו טוב יותר עבור ילדינו.

איני יודע לספר על מערכות חינוך בכל ערי ישראל, אך על עירי אשדוד, העיר החמישית בגודלה בישראל ואולי, העיר הכי ישראלית שיש, הניחנת מפסיפס עדות ומגזרים המרכיבים את כלל החברה הישראלית, אוכל לומר לספר ולתאר מה שיכול לאפיין את הלך הרוח בכל המדינה. 54 אלף ילדים ובני נוער תושבי העיר אשדוד יפתחו את שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה, מדובר בילדים ובני נוער מכל המגזרים, המינים והסוגים, דור מצוין הניחן בערכים ומצוינות.

לצד זה, מדובר בדור, כמו כל בני דורו בכל רחבי הארץ וערי ישראל, שחווה קיץ ארוך, חם, מהנה ועשיר מצד אחד, אך גם כזה, שבכל יום, התקשורת דיווחה על אירוע קשה אחר שהתחולל בתוכנו. אם לפני שנה, בעיקר בדרום הארץ ובעיר אשדוד, חווינו קיץ קשה אל מול אויבנו, ובמקום לרבוץ בחופי הים התגוננו במקלטים, השנה המדינה כולה ממשיכה להילחם באויבנו, אך גם האחד בשני.

לכן, בפתח שנת הלימודים החדשה, עלינו לחשוב לא רק על הצלחת תלמידנו במבחני הבגרות, המיצ"ב וכן הלאה, אלא גם על הצלחתם להבחין בין טוב לרע, בין עיקר לטפל ומעל לכל, בהפיכתם לאזרחים טובים יותר כחלק מחברה בריאה וערכית יותר.

מאז היבחרי לתפקיד ראש העיר אשדוד, נפגשתי עם עשרות תלמידים, בני נוער, מורים ואנשי חינוך אשר רוממו את רוחי ואת גאוותה של העיר. בכל מפגש עם תלמידים מצטיינים וזוכי פרסי חינוך, אני חש שאנו בדרך הנכונה. עם זאת, אין אני עדיין יכול לעצום עין ממחשבה על שלום החברה הישראלית ועתידה המעורפל. מחשבה זו מניעה אותי ואת כל מערכת החינוך העירונית באשדוד, להעניק לכל ילד וילדה בעיר, מהגן ועד האוניברסיטה, כלים והזדמנויות למיצוי כישרונם ויכולתם האישית להצלחה בחיים, באופן שוויוני, עם התפתחות ובנייה להיות אזרחים טובים ומועילים יותר בחברה הישראלית.

המערכת פועלת להשגת מטרה זו, באמצעות חזון חינוכי המבוסס על 4 דגלים משלימים המתורגמים לתוכניות חינוכיות. דגל ההישגים המאוזן על ידי ערכים ודגל המצוינות המאוזן על ידי שוויוניות. 4 דגלים אלה, יכולים להוות אבני דרך לכלל מערכת החינוך בישראל.

לצד לימוד מיסתורי המתמטיקה וחכמת התנ"ך, לבין לימוד הלשון העברית וחוקי המדינה, על מערכת החינוך הישראלית להוביל שיח חברתי אמיתי, המאחד ומגשר בין מגזרים ועדות. שיח המדבר על שייכות לאומית ואחריות חברתית המשותפת למי מאיתנו שחובש או לא חובש כיפה, עולה חדש או צבר, גבר או אישה.

עלינו, המבוגרים שבחבורה, ההורים, האחים, המורים, המנהלים, נבחרי הציבור, מוטלת האחריות להוביל דרכים אלו. עלינו להתחיל במתן דוגמא אישית, ולהפוך בעצמנו לאנשים המונעים על ידי דגל הערכים והשוויוניות, ההישגים והמצוינות ולהיות בעצמנו אזרחים טובים יותר למען יראו וייראו. בבואנו לעשות זאת, נחזק את מערכת החינוך, את החברה הישראלית ומעל לכל, את ילדינו – דור העתיד של מדינת ישראל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך