היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה בעקבות מנחם גלילי?

שערוריית הקברים של מנחם גלילי מסתעפת, לאחר שגורמים באשדוד מעבירים מסמכים ותלונה מסודרת לגורמי החוק במדינה

התפתחות דרמטית בשערוריית הקברים של מנחם גלילי: גורמים באשדוד גיבשו בימים האחרונים מכתב תלונה וחומרים רבים סביב הפרשייה המסעירה, ויגישו אותם ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ולמבקר המדינה יוסף שפירא. "המטרה שלנו שגורמי החוק יחקרו ויבדקו מקרוב את השערורייה הגדולה הזו, אי אפשר לשבת ולהחריש בזמן שמנחם גלילי קיבל במקרה הזה שורה של הטבות שאזרח אשדודי ממוצע יכול רק לחלום עליהם. מדובר בחיסכון כספי של מאות אלפי שקלים, ואם מנחם גלילי היה מטופל על ידי אגף הרווחה או סובל מבעיות כלכליות חריפות היה אפשר להבין זאת, אבל מדובר נטו בניצול מכוער של מעמדו וכוחו העיתונאי על חשבון תושבי אשדוד. אין לנו ספק שאם אכן תתנהל בדיקה של גורמי החוק, הסיפור הזה עשוי להתגלגל ולהתפתח למימדים משמעותיים ביותר", אמרו אותם גורמים שכאמור יגישו את החומר לבכירים במערכת החוק במדינה.

כזכור, שערוריית הקברים נחפשה בשבוע החולף בעיתון "המגזין" וזכתה להד ציבורי נרחב, חסר תקדים בהיקפים מקומיים. העיתון הכי קריא באשדוד חשף כי מנחם גלילי רכש 20 קברים לו ולבני משפחתו במחיר מגוחך של 14,800 שקל במקום מחיר מלא של 124 אלף שקל.

הבעיה המרכזית מהפרשה המצחינה הזו היא שמדובר בהליך לא חוקי ולא כשר. משרד רואה החשבון אשר אקסלרד ושות' קיים בחודש נובמבר 2010 ביקורת מקיפה סביב עניין רישום וטיפול בשמירה ורכישה של חלקות קבר בחיים, ומעיון בדוח עולה כי גלילי הוא עבריין שעבר על החוק, רכש חלקות קבורה לרבים מבני משפחתו שאינם קרובים אליו כפי שקובע החוק.

המבקר אשר אקסלרד כתב בצורה ברורה בדו"ח: "לאור המפורט לעיל, נראה כי רכישת חלקות הקבר אשר נעשו ע"י מנחם גלילי מעלות תמיהות של ממש, ואף חשש לקיומם לכאורה של מעשים פליליים, אשר נעשו בניגוד להוראות החוק, בניגוד למחירון חברת קדישא ובניגוד לכללי מינהל תקין. כמות האירועים שהתרחשו, והעדר הסבר סביר לחריגה מנורמות התנהלות תקינה, יוצרים כולם יחד חזקה לכאורה של אי תקינות מינהלית קיצונית, ומצבור האירועים המפורטים לעיל יוצר חזקה לכך שמסכת התקלות שפורטו לעיל איננה מקרית. משכך, אנו רואים מקום להמליץ על פנייה מיידית אל גורמי חקירה ואכיפה רלוונטיים, כדי לפתוח בהליכי בדיקה וחקירה לעומקה של פרשייה זו. עוד, בנוסף ובהתאם, יש לשקול את ביטול שמירת החלקות".

20 הקברים של גלילי שווים היום יותר מ-200 אלף שקל
מסתבר שמנחם גלילי עשה עסקה טובה מאוד בבית העלמין, ממש ביזנס נדל"ני משתלם, ואם בעבר היה מדובר בחיסכון של 100 אלף שקל שהלכו לכיסו של גלילי, הרי שבזמן שעושים השוואת מחירים כמה עולים 20 קברים באותה חלקה בימים אלה, אזי מדובר בפער הרבה יותר גדול.

ביום ראשון בבוקר התקשרנו לגורם בכיר במועצה הדתית באשדוד ושאלנו אותו כמה עולה חלקת קבר לתושב אשדוד. התשובה שקיבלנו: 5,700 שקל. לאלה שאינם מתגוררים באשדוד חלקה חלקת קבר עולה כ-15 שקל ותושבים מחו"ל שרוצים להיקבר באשדוד צריכים לשלם 25 אלף שקל. לגלילי יש ברשימה שני תושבים מחו"ל, לפחות 5 שאינם תושבי אשדוד וכל השאר בני העיר. חשבון פשוט מעלה כי מדובר בסכום מצטבר של יותר מ-200 אלף שקל.

ניסים אלבז: "לא חתמתי על טופס בקשת ההנחה של מנחם גלילי"
חבר המועצה הדתית ניסים אלבז, הוא דמות מוכרת ומוערכת בעיר. הוא מכיר את המועצה הדתית על בוריה, מכיר כל בלטה במשרדי המועצה ומדקלם בעל פה חוקים הקשורים לעניינים שונים בתחומי אחריותו. ממש ד"ר לענייני נישואין, קבורה והלכות. מדובר בדמות נוסטלגית שאי אפשר להתווכח על אמינותה לאורך השונים. אלבז עמד אף הוא במרכז הפרשה דווקא בכיוון החיובי. באותם ימים אלבז נמנה עם חברי ועדת ההנחות במועצת הדתית, יחד עם יו"ר המועצה שלמה אליזרע וחבר המועצה חיים ברודז'ק. באותם ימים גלילי הגיש בקשה לקבלת הנחה עבור רכישת 20 הקברים, ובצעד תמוה קיבל הנחה מופלגת של עשרות אלפי שקלים. על הטופס המדובר חתום רק שלמה אליזרע, כאשר לצד שמותיהם של בורדז'ק ואלבז אין חתימה. גם עם זכוכית מגדלת איכותית לא הצלחנו למצוא סימני חתימה…

מערכת העיתון פנתה לניסים אלבז, וזה אמר בצורה ברורה: "לא חתמתי על טופס ההנחות של מנחם גלילי ואני לא יודע כיצד הדברים אושרו. אם אצטרך לומר את הדברים בפני גורמי החוק, אעשה זאת".

 

השופט המוערך מישאל חשין קבע כי גלילי שיקר, בייש, ביזה, השפיל ורמס את כבודה של תושבת אשדוד
מנחם גלילי פועל מזה שנים ארוכות בשיטות מוכרות וידועות של השחרת פניהם של לא מעט מתושבי אשדוד. פעם זה יכול להיות פוליטיקאי איתו גלילי מצוי בסכסוך, פעם אחרת זה איש עסקים שלא נחשב לאוהבו של עורך העיתון, זה גם יכול להיות עובד עירייה זוטר, ואפילו עוזרת גננת פשוטה וקשת יום, שהשתכרה כ-3,000 שקל בחודש, ספגה מנחת זרועו של גלילי.

דווקא אותה עוזרת גננת עיקשת, היא זו שהצליחה לנצח את גלילי כל הדרך עד לבית המשפט העליון. לפני זמן מה התפרסמה ב"השבוע באשדוד" כתבה תחת הכותרת "הדברת כינים נוסח ג'". בכתבה סופר על שני מקרים שבהם טיפלה עוזרת הגננת בגן הילדים העירוני בכינים שנמצאו בראשן של ילדות בגן, לנגד עיני הילדים האחרים.

בעקבות הפרסום הפוגע, עוזרת הגננת החליטה להגיש קובלנה פלילית נגד העורך מנחם גלילי והכתב שסיקר את האירוע. לאחר הליך משפטי מורכב, הפרשה התגלגלה לבית משפט העליון בשנת 2005. גלריה נכבדה של 9 שופטים, מהבכירים בארץ, ישבו ודנו בערעור. ברוב של 5 שופטים הוחלט שלא לקבל את הערעור של גלילי, כאשר המשנה לנשיא מישאל חשין כתב בפסק דינו מילים קשות נגד ההתנהלות של גלילי: "במקצוע ג' היא גננת, אין לה מקצוע אחר. אני נכון לקבל כי ג' טעתה במעשיה, אולם כל שעשתה בתום לב עשתה, איש לא טען אחרת. ואולם גם מי שטעה כג' אינו ראוי כי יביישו אותו, כי יבזו אותו, כי ישפילו אותו, כי ירמסו את כבודו, כי יפגעו בפרנסתו, הכל בדרך אי אמירת אמת. המערערים עשו כל זאת לג' ועל כך יש להרשיע אותם בדין".

 

החיבור הבעייתי של מנחם גלילי עם עו"ד רונאל פישר
האם המייסד והעורך הראשי של עיתון "השבוע באשדוד" מנחם גלילי, נחקר במחלקה לחקירות שוטרים? נראה כי קיים סיכוי סביר שאכן כך יהיו פני הדברים. לא מכבר עיתון "המגזין" חשף את החיבור הישיר בין גלילי לעו"ד רונאל פישר, שנעצר לפני זמן מה בחשד כי פעל לסגירת תיקים במשטרה לדמויות בכירות במדינה בתמורה לקבלת שוחד לכאורה. גלילי התהדר לא פעם בקרבה שלו לעו"ד פישר, שמייצג אותו בפן המשפטי בכמה וכמה תיקים לאורך השנים האחרונות.

על פי החשד של גורמים שונים ובכירים בעיר, גלילי ניצל את החברות הטובה עם עו"ד פישר כדי לקבל מידע משמעותי, בו עשה לכאורה שימוש בכתבות שפרסם נגד גורמים בעיר, כולל רמזים על מעצרים צפויים. יחד עם זאת, השאלה המרכזית שעולה בקשר ההדוק בין השניים היא הרבה יותר משמעותית וחמורה – האם עו"ד פישר ניצל את קשריו עם קצינים בכירים במשטרה כדי לסייע לכאורה לגלילי בתלונה שהוגשה נגדו על סחיטה לכאורה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי.

העיתון שאתם מחזיקים ביד פרסם על כך שתיק חקירה בעניינו של מנחם גלילי נסגר באופן מעורר מחולקת. מדובר בפרשייה מורכבת מאוד, קשה ובעייתית, לאחר שראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, העיד על דוכן העדים בבית המשפט כי משפחת גלילי סחטה אותו. ד"ר לסרי אמר לפרוטוקול במלים ברורות וחד משמעיות: "לאחר הבחירות משפחת גלילי העלו בפני בקשות שלא יכולתי להיענות להן, ומשלא נעניתי זה הפך למסע רדיפה אישי. ראש עיר בישראל נמצא תחת מסע סחיטה ואיומים על ידי עיתון ומשפחת גלילי, שעושה בו שימוש ציני בשם זכות הציבור לדעת. עד היום מסע הרדיפה הזה לא נפסק, מידי שישי בעיתון אני ובני משפחתי נחשפים לפגיעות אישיות קשות. בכל העיתונים נכתב דבר חיובי, אצל גלילי ההיפך. אני מקבל שאילתות שרק אלוהים יודע, רדיפה אישית תוך שימוש בעיתון לסחוט ראש עיר בישראל".

בדרך לא דרך תיק החקירה נסגר. בעקבות המעצר המתוקשר של עו"ד רונאל פישר, שכאמור מייצג את מנחם גלילי ברוב התיקים המשפטיים המתנהלים נגדו בתקופה האחרונה, החליטו גורמים שהגישו את התלונה המקורית, להעביר את החומר גם ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שאמור לקבל הכרעה בעניין זה ממש בימים הקרובים.

השאלות שתושבי אשדוד שואלים את מנחם גלילי

  1. מי סייע לך לעשות את הקומבינה ברכישת 20 חלקות הקבורה?
  2. למה אתה מזלזל ופוגע בתושבי אשדוד, בזמן שאתה גוזל מהם את האפשרות להיטמן בחלקת קבורה ראויה?
  3. כיצד איש הזועק לצדק, יושר ואמינות מעורב בכל כך הרבה פרשיות חמורות, חלקן על גבול הפליליות?
  4. מה הקשר שלך לשלמה אליזרע, יו"ר המועצה הדתית לשעבר והאם הוא סייע לך מעבר לגבול הסביר בפרשת הקברים?
  5. מדוע קיבלת הנחה כל כך גדולה לרכישת חלקות הקבורה? הרי זה לא סביר שסבלת מבעיות כלכליות באותם ימים.
  6. האם אתה מתכוון להחזיר את חלקות הקבורה למועצה הדתית?

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך