מייצור פקקים למותג רכב עולמי: עובדות מפתיעות על מותג הרכב מאזדה

היא קיימת כבר יותר ממאה שנים, החלה את דרכה כמפעל לייצור פקקים וגם כמותג מכוניות, היא זוקפת לזכותה לא מעט הישגים מרשימים. הנה כמה עובדות מעניינות שיתכן ולא הכרתם על יצרנית הרכב "מאזדה"
תמונות: shutterstock

זאב נחמנזון


בדרך למכולת, למכון ואפילו על הרכב של השכן – ודאי נתקלתם לא פעם במודעה "
מאזדה יד שניה למכירה, שמורה היטב ובמצב מצוין", ואין זה מפתיע. מאזדה היא יצרנית רכב אהובה במיוחד בישראל וכבר מזה שנים רבות שהיא ממוקמת בחמישיה הפותחת בטבלת הרכבים הנמכרים ביותר בארץ, הודות למגוון הדגמים הרחב שהיא מציעה עבור כל סוגי הקהלים – מצעירים, דרך משפחות ועד פנסיונרים. עם ביקוש שקיים מאז ומתמיד, תדמית מותג מצוינת וקהל נאמן במיוחד – מה צריך יותר? להכיר אולי כמה עובדות משעשעות ומעניינות מהעבר של החברה. הנה כמה מהן.

מישהו אמר פקקים?

ב-1920, לפני מאה ושתיים שנה, הייתה מאזדה או דאז – Toyo Cork Kogyo Co., חברה יפנית שהוקמה בהירושימה לטובת ייצור פקקים מלאכותיים ששימשו לרכבים, מיכלים שונים ומתקני אחסון. הלקוח העיקרי של החברה היה בזמנו הצבא היפני, אשר צרך את הפקקים לכלי הלחימה שלו בשלהי מלחמת העולם הראשונה, אך המוצר לא הוכיח את עצמו ותוך כשנה, Toyo Cork Kogyo Co. פשטה את הרגל. ב-1927, יזם יפני מבוסס היטב השקיע בחברה מחדש והיא החלה לפתח ולייצר אופנועים תלת גלגליים, ז'אנר שהחל לתפוס תאוצה וביקוש בארץ השמש העולה. דגמי האופנועים הללו יזכו לייצור מואץ בתוך מספר שנים וישמשו את הצבא היפני היטב במלחמת העולם השנייה.

פורסת כנפיים

לאחר הסבתה של חברת  Toyo Cork Kogyo Coלכזו המייצרת כלי רכב, נדרש עבורה שם חדש ולוגו. את השם נתן מייסד החברה, ג'וג'ירו מאטסודה, מתוך כבוד לאל החוכמה והחיים האיראני – אהורה מאזדה. הלוגו מעביר מסר בצורה פשוטה ונקיה: מאזדה, כחברה טכנולוגית ונושאת בשורה, מעוניינת לפרוס כנפיים ולהביא את עצמה לעולם. קו המתאר של הכנפיים ושני הקצוות של המעטפת יוצרים את האות M. זוג הכנפיים התחום בתוך העיגול הוא אחד מהלוגואים הזכירים והמזוהים יותר כיום, בפרט בעולם הרכב.

משלושה לארבעה גלגלים

כאמור, את תחילת דרכה בעולם הרכב העבירה מאזדה בפיתוח וייצור רכבים עם שלושה גלגלים. בתחילת שנות ה-30 פיתחה החברה את Mazda Go – משאית קטנה ושימושית, עדיין על שלושה גלגלים, אך זו הפכה לכלי הרכב המבוקש ביותר ביפן דאז, והביקוש הוביל להתמקדותה של מאזדה בדגם זה ובייצור המוני שלו. רק ב-1958, אחרי כמעט 40 שנות קיום, ייצרה מאזדה את הרכב הראשון שלה עם ארבעה גלגלים. גם הפעם מדובר היה במשאית – דגם הנקרא Romper, אשר גם מכירותיו הרקיעו שחקים ביפן.

מהיר ושיאני

מתחילת שנות ה-60 עברה מאזדה לשוק הרכבים בעלי ארבעה גלגלים עם התמקדות בדגמים המשפחתיים כמו גם הצלחה רבה ביפן ובאסיה. לשוק האמריקאי היא חדרה במהלך שנות ה-70 ומצאה מקום מצוין בין מתחרות יפניות נוספות דוגמת סובארו ומיצובישי. הבידול המשמעותי הראשון שלה היה במעבר חד וספורטיבי לשנת 1989 שבו הכניסה לשוק את ה- MX5 Roadster: רכב ספורט דו מושבי עם ביצועים מפוארים ועיצוב חד ומהפכני לאותה התקופה. הביקוש העצום לדגם הזה הכניס בשנת 2000 את מאזדה לספר השיאים של גינס עם התואר "רכב הספורט הדו מושבי הנמכר ביותר בעולם".

24 שעות, הישג נצחי

מירוץ "לה מאן" (החוגג מאה השנה) הוא המירוץ היוקרתי ביותר בעולם, הבוחן את יכולות הכוח והביצועים של כלי רכב במירוץ של 24 שעות. מבחני סיבולת שכאלו באמת לוקחים את הרכבים עד הקצה, וכמעט תמיד נשלטים על-ידי היצרניות האיטלקיות, עם נוכחות מסוימת של האמריקאיות. מאזדה היא מותג הרכב היפני הראשון בעולם שכבש את המקום הראשון במירוץ "לה מאן" של שנת 1991, והיה היחיד שעשה זאת עד 2021, שבה טויוטה תפסה את ההובלה.

קינוח ישראלי

דווקא לארצנו הקטנטונת נכנסה מאזדה באיחור יחסי למתחרות היפניות, רק ב-1992, אבל את ראש רשימות המכירות היא כבשה די מהר ובהצלחה רבה. עם 8 דגמים בגלגולים שונים, מאזדה אוחזת בנתח השוק הגדול ביותר בישראל והביקוש אליה עודנו רב ומזמין. לכן, אין זה מפתיע שהיא מוסיפה לכבוש את טבלת המכירות, פעם אחר פעם, שנה אחר שנה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך