גם אתם סובלים מתקרה רטובה? מדוע זה קורה ומהן הדרכים לטפל

נזקי צנרת ומים הם הסיבה מס' 1 להפעלת פוליסות ביטוח דירה. ביניהם נפוצים במיוחד נזקים הנגרמים כתוצאה מתקרה רטובה. מהם הגורמים לתופעה זו וכיצד ניתן לטפל בה?
תמונה: shutterstock

נזקי צנרת ומים הם הסיבה מס' 1 להפעלת פוליסות ביטוח דירה. אם גם אתם סבלתם, סובלים או חוששים שתסבלו מתקרה רטובה, זה המקום לשאול מדוע התופעה הזו כה נפוצה, מהם הגורמים העיקריים להיווצרותה ואיך ניתן לטפל בה.

נפתח בהסבר קצר: כדי לפתח רטיבות או לחלוחית, התקרה שלכם לא חייבת ממש לטפטף מים. מספיק שיופיעו עליה כתמים כהים, טיח מתפורר או אפילו צבע מתקלף, כדי שתבינו שאתם בבעיה. המים צריכים לחלחל דרך לא קצרה מגג הבניין (אם אתם גרים בקומה העליונה) או מתקרת השכנים מעליכם, עד שיכתימו את התקרה שלכם. לכן, כשאתם מבחינים בתקרה רטובה אסור לכם לחכות, להתמהמה ו/או לדחות את הטיפול למחר.  

 

תקרה רטובה: למה זה קורה?

תקרה רטובה היא בעיה שעלולה להיגרם מכמה גורמים. חשוב לזהות בזמן, מה גרם לבעיה,
בכדי להבין את הדרך הנכונה לפתרון. בגדול, תקרה רטובה תיגרם בדרך כלל עקב אחד או יותר מהגורמים הבאים: 

  • בעיות איטום בגג: אם אתם גרים בבית פרטי או בקומה העליונה בבית משותף, התקרה שלכם נתונה בדרך כלל לחסדי האיטום בגג. איכות האיטום נבדקת על פי רוב בזמן אמת – כלומר: בשיאם של גשמי החורף – באם התוצאה לא משמחת, אתם (לצערכם) תדעו ראשונים.
  • בלאי או פיצוץ של צנרת: אם מדובר בצנרת בתוך הקירות, הנזק עלול להתרחש כמעט מבלי שנרגיש, עד לנקודה שבה כאמור יופיע הנזק על תקרת הדירה. 
  • לחות ורטיבות חיצונית: קרבה למקומות לחים כמו חוף הים עלולה לגרום לחלוחית על התקרה, שעלולה להתפתח לעובש ורטיבות. 
  • נזק מדירת השכנים: אם האמבטיה של השכן ממוקמת מעל לחדר השינה שלכם, תתפללו שהקבלן שבנה את דירת השכן ידע מה הוא עושה והקפיד על איטום. איטום פגם ישלח את המים מהמקלחת של השכן היישר אל התקרה שלכם. 

 

תקרה רטובה: איך מטפלים?

בתקרה רטובה, כבר אמרנו, חייבים לטפל בנחישות ובמהירות. ראשית, אם מטפטף מים מומלץ לפנות מהאיזור הרטוב רהיטים ומכשירים חשמליים היכולים להינזק מהרטיבות ואף עלולים לגרום להתחשמלות. 

השלב הבא יהיה לנסות להבין מה קרה ומי אחראי לנזק. אם מדובר בהצפה של מים על גג בניין משותף, יש לפנות מיידית לוועד הבית ולבקש ממנו לדאוג לתיקון. 
אם אתם חושדים כי מדובר בנזקי צנרת, ניתן להפעיל את פוליסת ביטוח הדירה או להביא איש מקצוע שיבדוק מהיכן מקור הנזילה. אם מקור הנזילה בצינור מים או שופכין של הצנרת המשותפת בבניין, ועד הבית נדרש לטפל בנזק ולכסות את העלויות.

לעומת זאת, במקרה ובדיקה קבעה כי מדובר בצנרת של שכנים הגרים מעלינו, באפשרותנו לפנות לשכנים ולבקש מהם להפעיל את סעיף נזקי מים וצנרת בפוליסת ביטוח הדירה שלהם. 
השכנים יכולים לסרב, אולם במקרה כזה, במיוחד אם נגרם נזק למבנה ולרכוש שלכם, הם מסתכנים בתביעה משפטית שעלולה לחייב אותם בסכומי כסף גדולים. זכרו: אחריות על מקור הרטיבות פירושה גם אחריות על התיקון. אל תהרסו יחסי שכנות טובה ברגע, אך עמדו על שלכם בנימוס ודרשו מהשכנים לקחת אחריות ולטפל במפגע.

בעודכם תוהים מהו ביטוח הדירה המומלץ או בעת השוואת מחירי ביטוח דירה, אל תשכחו לבדוק בפוליסות, שאתם אכן מכוסים במקרים של נזקי מים לתקרות השכנים.
בדקו גם מהו גובה ההשתתפות העצמית שלכם במקרה כזה והאם תחויבו לבחור שרברב מרשימת ההסדר של חברת הביטוח.  

 

בשורה התחתונה, תקרה רטובה היא בעיה נפוצה למדי, בעיקר בימי החורף, אך לא רק.
פיצוצי צנרת קורים גם בקיץ ובאביב. נתקלתם בבעיה של תקרה רטובה בנכס השייך לכם? חשוב לפעול במהירות לתיקון הנזקים. זו עצה שעשויה לחסוך לכם הרבה כסף. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך