מערכת החינוך משתלבת בתוכנית העל של אשדוד להפוך ל"עיר חכמה"

ההגדרה "עיר חכמה" ניתנת לערים בעולם הרותמות את הטכנולוגיה לטובת שיפור השירות. העיר החכמה יודעת למנף את המידע הקיים בעיר כדי למצות משאבים באופן אופטימאלי. "על ידי הפיכת אשדוד ל'עיר חכמה', התושב יוכל באמצעות טכנולוגיה להקל על חייו, החל ממידע על מקומות חנייה ועד לשימוש בחיישנים בעמודי תאורה שיספקו מידע על איכות האוויר", אומר ראש העיר ד"ר לסרי

גידול האוכלוסייה בשילוב משברי אקלים ואנרגיה וירידה בתקציבים הציבוריים בגלל המשבר הכלכלי, מובילים לפתח האנושות אתגרים בתחומי פיתוח תשתיות דיור, מים, אוויר נקי ואנרגיה, שירותי סילוק פסולת, תחבורה ועוד. על מנת להמשיך לשרת ולשפר את רמת החיים של האוכלוסייה ההולכת וגדלה יש צורך בקידום הקיימות במרחב העירוני או במינוח המקובל, פיתוח ערים חכמות.

"ערים חכמות" רותמות את הטכנולוגיה לטובת שיפור השירות לאזרח בכל תחומי הפעילות של העיריות. העיר החכמה מתאפיינת במתן רמת שירות איכותי לתושביה. היא יודעת למנף את המידע הקיים בעיר כדי למצות משאבים באופן אופטימאלי, ולקבל החלטות טובות ומושכלות יותר. היא ערוכה לחזות ולפתור בעיות באופן יזום, ויכולתה להתמודד עם מצבי חירום (ביטחוניים, תנאים אקלימיים קשים, מגפות או אסונות טבע), גבוהה יותר. היא פועלת באופן פרו אקטיבי ומתווה לעצמה את הדרך לשינוי באמצעות חדשנות וטכנולוגיה.

"הסיסמה 'התושב במרכז' באה לידי ביטוי במושג 'עיר חכמה' בכל העשייה בשירות לתושב כמו ניקיון, תרבות, תחבורה וחינוך", הסביר ד"ר לסרי במסיבת עיתונאים שקיים ביום ראשון בלשכתו לרגל פתיחת שנת הלימודים. "אנו עולים מדרגה, העיר נותנת לתושב ערך מוסף יותר גבוה ממה שקיבל עד היום תמורת המיסים. ערים רבות כמו אילת ותל אביב מנסות להוות מודל של עיר חכמה. כשבדקנו איפה אנו נמצאים, גילינו שמה שקיים כבר יכול להגדיר אותנו כעיר כזו. אנחנו נמצאים עם יכולות קיימות ומותאמות, ורוצים לנצל משאבים. התכנון הוא שעל ידי הפיכת אשדוד לעיר חכמה, התושב יוכל באמצעות טכנולוגיה להקל על חייו. החל מלמצוא מקום חנייה כשהוא מגיע למקום מסוים, ויש אפליקציה שמראה לו היכן יש מקום פנוי, ועד לשימוש בחיישנים בעמודי תאורה שיספקו מידע על איכות האוויר ומזג אוויר. אימא תוכל לשים צ'יפ בילקוט של בנה, וברגע שהילד יעזוב את חצר בית הספר היא תקבל התראה. הנושא נמצא כבר בוועדת היגוי בראשותי בשילוב אגף תעשייה ותעסוקה. ג'נרל אלקטריק מעוניינת להשתלב בהקמה, והתחלנו משא ומתן עם חברת סיסקו, המומחית במשיכה, בקליטה ובאגירה של נתונים".

ד"ר לסרי התייחס אל שילובה של מערכת החינוך בתכנית העל שתהפוך את אשדוד לעיר חכמה: "מעבר ללוח חכם בכיתות וטאבלטים לתלמידים, הקשר בין מורה לתלמיד יהיה תמידי באמצעות אפליקציות מעקב אחר לימודים והתאמת תכנית לימודים פרטנית. מערכת החינוך תפעל ליצירת סביבת חינוך מתוקשבת עם מיטב הטכנולוגיות בתחום, סביבת לימוד מקוונת עם ניצול חכם של אתרי ידע שיתופיים וספרים דיגיטליים, ושיתוף הציבור באמצעות ימי חשיפה לנעשה בבתי הספר".

"עיר חכמה" נשמעת לרבים כמו מדע בדיוני, אבל במילים פשוטות היא עיר שאוספת מידע, מעבירה אותו, ומנתחת אותו כדי להשתפר. כבר היום, פעולות רבות שנעשות בעיר מייצרות נתונים: צריכת החשמל שלנו היא נתון, צריכת המים היא נתון, גם הנסיעה שלנו ברכב ציבורי היא נתון, כי רוב הנסיעות נעשות בכרטוס אלקטרוני שמשדר את קניית הכרטיס ואת השימוש בו למערכת שאוגרת את המידע. גם הנוכחות שלנו בכל מקום מייצרת נתון, משום שרובנו נושאים איתנו טלפון סלולרי חכם. המידע הזה מצטבר כיום באותו "ענן מידע", אותו מושג המתייחס לשרתים השונים הנמצאים בבעלות של גורמים שונים.

יישומי העיר החכמה מתיימרים לאגור ולעבד את הנתונים שמייצרות המערכות העירוניות ל'ענן עירוני', כדי שאפשר יהיה להצליב ביניהם, לעבד אותם ולשדר אותם לאפליקציות אחרות במטרה לתת שירות טוב יותר באופן מיידי, ובכדי לגבש מדיניות ניהול יעילה לעתיד. כך למשל, מערכת מים חכמה משולבת בחיישנים המדווחים על מידת לחות וטמפרטורה, תחסוך מים גם למחלקות הגינון בעיריות. רשת חשמל חכמה במרחב הציבורי העירוני מאפשרת להדליק ולכבות תאורת רחוב לפי קיומם ואי קיומם של אנשים.

"העיר החכמה" מציעה פתרונות גם לפינוי פסולת. תארו לעצמכם מערכת שבה חיישני משקל מוצמדים לפחי אשפה, הם משדרים את כמות הפסולת שהצטברה ומתריעים למערך בקרה מרכזי על מיכל שעומד להתמלא. באופן מיידי מערכת כזו מרפאת מצוקה עירונית שכיחה, שכן פינוי אשפה שלא בזמן מייצר סבל מידי לתושבים. אשדוד רוצה להיות כמו דבלין באירלנד, ריו דה ז'ניירו בברזיל, שטוקהולם בשוודיה וסינגפור. שיהיה בהצלחה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך