טוב ידיד קרוב...

"התחושה היא אדירה כשאתה מוציא את הילד מהרכב ומביא אותו להורים"

נווה שלום כהן, 32 מאשדוד, הוא כונן בארגון "ידידים". נווה כבר מתנדב כ-8 שנים בארגון, הציל ועזר למאות אנשים בדרך, כולל הצלת פעוטות שננעלו ברכב. נווה: "הורים לא שוכחים ילדים זה קורה להם בטעות. חשוב לא להוציא את המפתח מהסוויץ' עד שווידאתם שלא נשאר מישהו ברכב". אחד האירועים של הצלת ילד בן פחות חודשיים נחרט בזיכרונו : "אתה מבין שהכל עניין של שניות". תרשמו שיהיה לכם לעת הצורך 1230 ידידים.
נווה שלום כהן.

הסיוט הכי גדול שיכול להיות להורים זה לשכוח את הילד או הילדה ברכב. אבל לצערנו הרב זה קורה. אם תזכרו מהכתבה הזו רק את המספר 1230, אנחנו עשינו את שלנו. המספר של ארגון "ידידים" שהוא המספר הכי חשוב להתקשר אליו ברגעים האלה, ולא רק.

ארגון ידידים – סיוע בדרכים הוא ארגון שמספק עזרה ראשונה לא רפואית ללא כל עלות, בדרכים ובבתים בשלל תחומים, בהם: הנעת הרכב, סיוע בהחלפת גלגל, פתיחת רכב שננעל ועוד. הארגון, הפועל בהתנדבות מלאה, מספק עזרה לזולת 24 שעות ביממה, בכל ימות השבוע, למעט שבתות וחגים.

אחד הדברים שהארגון עושה הוא לא רק סיוע בדרכים אלא גם מציל חיים, במיוחד של ילדים ופעוטות שננעלו ברכב. אחד מהאנשים האלה שעושה זאת בהתנדבות מלאה כבר 8 שנים הוא נווה שלום כהן, בן 32  מאשדוד שגר באזור ו', נשוי ואב לארבעה ילדים שעובד בענף הבניין לפרנסתו, אבל יש לו זמן גם עבורכם, בעיקר כשאתם זקוקים לו.

נווה כהן וחילוץ ברובע א' של פעוט בן שנתיים וחצי

שלום איך הגעת לידידים?

"הגעתי לידידם לפני כ-8 שנים כי יום אחד נתקעתי בלי כבלים. הרכב נתקע. חבר אמר תתקשר לידידים, יניעו לך. התקשרתי, הגיע כונן שהניע את הרכב ושאל אם אני רוצה להצטרף. כשאתה רואה עזרה הדדית אתה רוצה להצטרף. התחברתי לקבוצה באשדוד ומשם היתר היסטוריה"

לכמה אנשים עזרת, כמה חילצת?

"הפסקתי לספור. למעלה מ-300 איש".

נווה עובד בענף הבנייה כאמור, זו פרנסתו. אבל הוא מוצא, למרות הלחץ הגדול בעיסוקו, זמן להמשיך להתנדב בידידים.

מאיפה הזמן?

"זמן מוצאים תמיד"

מה, באמצע העבודה?

"לפעמים זה בדרך לעבודה. כשמדובר בחילוצי פעוטות זה תוך כדי העבודה. זו הצלחת חיי אדם. יצאתי לא פעם באמצע העבודה או שהייתי בדרך לעבודה ושיניתי כיוון במקרים כאלה. לפעמים יש חילוצים בערב, ועל זה תודה לאשתי שמקבלת את זה באהבה".

האירוע שנווה כהן לא ישכח.

כשהוא מדבר על חילוצי פעוטות, הוא למעשה מדבר על הדבר הכי חשוב שיכול להיות עבורו ועבור הארגון. הצלת חיים של ילדים קטנים ולפעמים בני ימים או חודשים שננעלו ברכב. הוא אגב מקפיד לקרוא לזה "ננעלו בטעות ולא נשכחו".

נווה מסביר: "יוצאת קריאה בחרום אצלנו בידידים של פעוט שננעל ברכב. לא נשכח ברכב, ננעל. הורים לא שוכחים, זה ננעל בטעות. יש נעילה אוטומטית. האם יצאה נניח לרגע והילד ננעל. אתה מקבל קריאה ובקריאה כתוב לך "ילד נעול ברכב חשש לחיי אדם". הכל מתחיל  לבעור אצלך מבפנים, כי אתה מבין שזה עניין של שניות. אז באותו הרגע אתה עולה לרכב, או אם נמצא כבר ברכב, אתה מגיע לשם במהירות ודואג להיות הכי רגוע שבעולם. להגיע לפני כולם. המוטו שלנו להגיע כמה שיותר מהר להציל חיי אדם".

זה לא מרגש ומלחיץ בעת ובעונה אחת?

"זה מרגש, זה מלחיץ, אבל בכדי לתפעל את האירוע בצורה נכונה אתה משתיק קולות רקע אחרים, ודואג לבצע את החילוץ בצורה הכי טובה והכי יעילה".

נווה חילץ לא מעט ילדים מרכב, אבל את אחד הסיפורים הוא לא ישכח. "הסיפור שחרוט בי על הצלת ילד היה לפני שנה", הוא מספר.  "קיבלנו הודעה על ילד שננעל ברכב. אתה לא יודע בן כמה הוא. אני יוצא לכיוון המקרה ואני מקבל טלפון מעוד חבר בדרך למקרה שהגיע עם מחלצת נוספת. הגעתי ראשון וראיתי ילד כבן חודשיים, אפילו קטן מזה, שיושב באוטו ולחץ אטומי מסביב של האמא ושל הסובבים. פתחתי ערכת חילוץ, ופתחתי את הדלת. למזלנו הכל היה בסדר. התחושה שזה עניין של שניות בגילאים האלה. התחושה שהצלת ילד ממלאת אותך".

יש את ההורים שנמצאים בחוץ והם בפאניקה ובצדק. מה הם אומרים, עושים במהלך החילוץ?

"ההורים נמצאים בסטרס. תוך כדי החילוץ אני מנסה להרגיע אותם. כשאני פותח את הדלת התחושה היא אדירה כשאתה מוציא את הילד מהרכב ומביא אותו להורים. התחושה היא אדירה שאתה מוציא את הילד מתוך הרכב ומביא אותו להורים".

היה מקרה חס וחלילה שלא הצלחת?

"לא שאני מכיר".

יש לך עצה לתת להורים בנושא?

"תשתדלו  להסתכל תמיד. לא לטרוק את דלת הנהג עד שלא וידאתם שכל הרכב ריק. לא להוציא מפתח מהסוויץ' עד שלא וידאתם שהילדים לא בחוץ".

הם מצילים גם כלבים…

אבל מסתבר שלא רק בני אדם הוא וחבריו מצילים. באחד המקרים באמצע הלילה לפני חמישה חודשים הוא קיבל קריאה מאוד מפתיעה. נווה: "קיבלתנו קריאה שיש שני כלבים שננעלו ברכב. בעלת הכלבים עמדה ליד האוטו והדלת ננעלה. הגענו למקום ופתחנו את דלת הרכב. הוצאנו שני כלבים חמודים. שמחנו שהאירוע נגמר".

נווה מרגיש גאוות יחידה מאוד גדולה ומדבר על הארגון שהוא חבר בו בהערצה: "ארגון ידידים מונה למעלה מ-42 אלף כוננים ביחידות שונות, אם זה איתור נעדרים, אם זה כל העזרה ההדדית של כבלים ופנצ'רים וסיוע בדרכים. יש לנו 14 יחידות ג'יפים. אנחנו נמצאים בכל מקום. החזון של המנכ"ל שלנו ישראל אלמסי זה שבעזרת השם נגיע לכונן בכל בניין".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך