נקייה וחסכונית: מה חשוב לדעת על תחזוקת רכב חשמלי?

כלי רכב חשמליים הם הרכבים של העתיד – גם נקיים, גם עולים פחות בשימוש שוטף. איפה חוסכים ועל מה בכל זאת כדאי להקפיד?
תמונה: Shutterstock

מי יקר יותר: רכב בנזין או רכב חשמלי? באולמות התצוגה עדיין תג המחיר של רכבים חשמליים מעט גבוה יותר מזה של רכבי בנזין, אך ההפרש מתקזז במהירות כאשר לוקחים בחשבון גם את עלויות התחזוקה השוטפות. אם גם תקפידו לשמור על כמה כללים פשוטים תוכלו לצמצם עוד יותר את עלויות התחזוקה – גם מבחינת הבלאי וגם מבחינת השימוש בחשמל לטעינה. אפשר אפילו להיעזר במחשבון צריכת חשמל על מנת לראות כמה כסף תחסכו במעבר לרכב חשמלי. 

תדירות הביקור במוסכים

רכב בנזין דורש לכל הפחות ביקור שנתי במוסך לטיפול: החלפת שמנים, רצועות ובלאי במערכות רבות. תדירות הטיפול ברכבים חשמליים נמוכה ופשוטה בהרבה. לכל יצרן יש את ההוראות שלו למתי יש להכניס את הרכב לטיפול. חלקם מדברם על טיפול אחת לשנתיים, ארבע ואפילו שש שנים. רובם מדברים במונחים של קילומטר, ופחות במונחים של זמן. 

ברכב חשמלי יש הרבה פחות חלקים ובפרט חלקים נעים – כך שגם הטיפול שמתבצע הוא פשוט בהרבה. למעשה, חלק ניכר מהטיפולים ניתן לבצע לבד או להזמין טכנאי שיבצע את הטיפול בחניה הביתית ללא צורך בהגעה למוסך כלל. 

אנו עדים לכמה מגמות שינוי, אשר ישפיעו גם על מחירי תחזוקת הרכבים החשמליים: ככל שיהיו יותר רכבים חשמליים, גם יהיו יותר טכנאים מומחים ומנגד, תעריפי הדלק בעלייה לעומת תעריפי החשמל שנמצאים בירידה. ההפרש בין "תדלוק" רכב בנזין וחשמלי יגדל ככל שתעריף צריכת חשמל ירד.

ישנן מספר מערכות הדורשות תחזוקה גם ברכבים חשמליים. חלק מהתחזוקה יכול להתבצע לבד ללא צורך במוסך.

מערכת הבלימה ברכב חשמלי

רכבים חשמליים מצוידים במערכות בלימה רגנרטיבית. המשמעות היא כפולה: ראשית, כאשר בולמים (או מורידים רגל מדוושת האצה) תנועת הגלגלים משמשת לטעינת הסוללה, שנית כאשר הבלימה איטית והסוללה נטענת, נעשה פחות שימוש ברפידות הבלמים.

רכבים חשמליים כבדים יותר מרכבי בנזין כך שמי שמאיץ בחדות ובולם במהירות גם יקטין את טווח הנסיעה וגם יגרום לשחיקה יתרה של הרפידות בגלל המשקל העודף של הרכב.

כמו ברכבי בנזין, יש צורך לבדוק את נוזל הבלימה ולהחליף רפידות אחת לתקופה. מי שנוהג במתינות ללא האצות ובלימות פתאומיות יאריך את משך הזמן בין טיפולים נדרשים.

סוללה 

הסוללה ברכב חשמלי היא המרכיב העיקרי והיקר ביותר לטיפול. כיום, יצרניות הרכבים נותנות אחריות של עד 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללות.

טיפול בסוללה נחלק לשלושה רכיבים: בדיקה ומילוי של נוזל קירור הסוללה, בדיקה ותיקון של הכבלים ושקע הטעינה, ותיקון הסוללה עצמה. בדיקה ומילוי נוזל הקירור יש לבצע על פי הוראות היצרן כמו גם הטיפול בכבלים ובשקע הטעינה. הנושא הדורש הגעה למוסך המתמחה ברכבים חשמליים וכולל את הציוד הדרוש לטיפולים אלו הוא הטיפול בסוללה עצמה – טיפולים של אחד ל 8-10 שנים.

סוללות נחלשות עם כל טעינה ופריקה ובהתאם לאופי הנהיגה והרגלים נוספים בהם ניגע. כאשר סוללה נפגמת או נחלשת (פועלת 70% ומטה מכוחה המקורי) יהיה צורך לטפל בסוללה עצמה. בחלק מהמקרים מספיק יהיה להחליף חלקים מסוימים בסוללה, במקרים הקשים יהיה צורך להחליף את הסוללה כולה – דבר שעלול לעלות כמה עשרות אלפי ₪.

אז איך שומרים על הסוללה ומאריכים את חייה? 

  • נוהגים במתינות – נהיגה מתונה מאריכה את חיי הסוללה
  • משתמשים בטעינה איטית בבית מרבית מהזמן 
  • טוענים רק עד 80% מקיבולת הסוללה 
  •  טוענים לפני שהסוללה מתרוקנת לחלוטין (רצוי בסביבות 20%)
  • חונים בצל – טמפרטורה גבוהה יכולה לקצר את חי הסוללה
  • בחנייה ממושכת – דואגים להשאיר סוללה חצי טעונה ורצוי להניע אחת לשבועיים לערך

צמיגים

שמירה על צמיגים תקינים חיונית לבטיחות ולמערכת בלימה בריאה. יש לבדוק את הצמיגים אחת לשנה ולבצע איזון פרונט בכל החלפת צמיג. רצוי לבצע רוטציה בין הצמיגים אחת לחצי שנה עד שנה.

כמו יתר מערכת הבלימה, הבלאי הטבעי תלוי בעיקר באופי הנהיגה – נהיגה מתונה תאריך את חיי הצמיגים יחסית לרכבי בנזין, נהיגה אגרסיבית – תקצר את משך חייהם.

טיפולים נוספים

עד עכשיו מנינו את מרבית הטיפולים שרכב חשמלי ידרוש, אך עדיין יש מערכות שידרשו החלפות של חלקם מתכלים: פילטר אויר במזגן תא הנוסעים, מגבים, נוזל ניקוי לשמשות, מילוי גז במזגן או נורות שנשרפות. 

 

לפי מחקרים רבים שפורסמו בשנתיים האחרונות, עלות תחזוקת רכב חשמלי זולה בכ-50% לעומת רכבי בנזין, וזאת עוד לפני שלוקחים בחשבון את עלויות הטעינה עצמה שיכולות להגיע גם לרבע מעלויות התחזוקה השוטפת של רכבים. גם אם רכב חשמלי יקר מרכב בנזין ב-10,000 ₪ – הפרש זה יתקזז בשימוש שוטף במהלך השנה הראשונה בלבד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך